Sida 1 av 1

Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 28 jan 2012, 10:32
av Skogs-Arne
Häpp.

Jag har försökt söka efter lite info (sökfunktionen på Forumet)angående vilken olja man ska blanda i bensinen till en ET 340T från 81.
Fick det kastat i ansiktet förra året att "du ska inte köra med OK´s skoterolja för då slaggar motorn ihop" :shock: .
Duger OK´s snik olja eller måste man köra med superduper olja eller ska man bara köra med färdigblandad Akrylatbensin (typ Aspen 2T)?
Denna har gått med OK´s snik och den förra ägaren var ju en skotercross gosse från Borlänge så då var det säkert en dyrare olja.

Tacksam för svar så kan man kanske snart få ut och åka (om det kommer några centimeter snö till dvs) :roll:

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 28 jan 2012, 11:37
av Embretsen85
MAXIMA har bra oljer och kostar bara 79kr litern, finns att köpa på dom flesta skoter butiker!
OK´s olja blir det mycket sot partiklar av.

och du ska INTE köra på aspen 2t,

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 28 jan 2012, 11:46
av Arctic5000
har då kört nästan alla tälvlingar hittils (ca.8st) på ok's olja. har funkat fint. nu är det väll stor skillnad mellan motor och motor på hur känsliga dom är men i panteran brukar de va ok's vare sig det är tävling eller en 5mils skotertur.

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 28 jan 2012, 15:50
av snopro78
Har kört mycket på alkylat och aspens olja, har funkat mkt bra! Och luktar gött!

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 29 jan 2012, 03:38
av SvennE
jag har kört OK's olja i nya och äldre maskiner (sachs 290, kohler, fuji, yamaha) och och har inte sett något skumt..

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 29 jan 2012, 13:17
av Emil N
Billigare oljor brukar ge en del sot.

Varför inte Aspen 2t? det borde väll vara bra mycket bättre än handelsbensin förutom priset då.

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 29 jan 2012, 13:47
av SS440-80
De påstår att om man börjar köra på Aspen i en gammal motor, så gör den rent i motorn från gamla avlagringar och sot, så att dessa smutspartiklar sliter på motordetaljerna och i värsta fall kan få motorn att skära.
Det är inte Aspen i sig själv som är skadlig, snarare tvärtom. Den som tittat hur en motorsågsmotor ser ut invändigt vet hur rent och snyggt det är i den.

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 29 jan 2012, 14:05
av Starlite
Jag har alltid kört på okp8 sprint 20 liters dunkar och har aldrig haft problem med mina maskiner :)

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 29 jan 2012, 18:03
av Emil N
Ja att den kan lösa upp gammalt sot vet jag men som det redan sagts så är ju inte Aspenbränslet sämre för det. Man slipper mycket annat också med aspen. Gummi i t.ex slangar får mycket längre livslängd än med den etanolblandade gojjan på pumpen. Aspen är betydligt mer lagringsstabil och står det i ett tätt kärl så håller den sej i princip hur länge som helst.
Själv skulle jag aldrig tänka tanken att stå i en grop i snön med en såg tankad på handelsbensin. Kanske skulle man övergå till aspen även i skotern. Förstås med en ordentlig rengöring på insidan först. Synd bara att det inte finns aspen på lösvikt här.

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 29 jan 2012, 18:27
av Skojterpojk
Har kört på olika oljor och det har funkat men Aspen har icke funkat. Undrar över om någon brukar köra på 98a? för jag tycker 95 funkar dåligt nu när dom har gjort om den.

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 30 jan 2012, 00:10
av Emil N
Vad menar du med inte funkat?

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 30 jan 2012, 07:25
av SS440-80
Jag kör på 98 oktan i alla mina skotrar, av två anledningar.
Dels så är det för hjälpa till att få behålla 98-pumpen på byn och sedan så "tror" jag även att motorerna mår bättre av den "renare" bensinen än den alkoholiserade :)

Däremot så ska jag om de någonsin placerar hit en etanolpump, göra iordning en av skotrarna för spritkörning. Med gummidelar, slangar och besyckning m.m

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 30 jan 2012, 13:47
av snopro78
Emil N skrev:Ja att den kan lösa upp gammalt sot vet jag men som det redan sagts så är ju inte Aspenbränslet sämre för det. Man slipper mycket annat också med aspen. Gummi i t.ex slangar får mycket längre livslängd än med den etanolblandade gojjan på pumpen. Aspen är betydligt mer lagringsstabil och står det i ett tätt kärl så håller den sej i princip hur länge som helst.
Själv skulle jag aldrig tänka tanken att stå i en grop i snön med en såg tankad på handelsbensin. Kanske skulle man övergå till aspen även i skotern. Förstås med en ordentlig rengöring på insidan först. Synd bara att det inte finns aspen på lösvikt här.
Exakt! Sedan är det även en fröjd att hålla på med förgasarskruvning när man kör på aspen, inga stinkande fingrar i flera dar!

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 30 jan 2012, 15:03
av Skojterpojk
Blir att testa köra på 98a

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 05 feb 2012, 20:23
av sudden
Jag vet inte om det är sant men.Men hörde att man inte skulle köra på 95 oktan i en två taktare för att 95 oktan innehåller 5% etanol som förstör smörj egenskaperna hos tvåtakts oljan.Sanning eller inte :?:

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 10 feb 2012, 18:46
av RUSCH
Kör allt 2-T på Alkydbensin enda allternativet Wankeln såklart me OK/Q8 har på många ställen lösvikt så det är ganska billigt med, Är 2% olja i den och det är vad en 2-T vill ha det är inte ojlan som är boven det är krackad handelsbenin som är framtagen för att köras i en 4-T = alltid ovan kolven!!! men att ha skiten nere i vevlag,ramlag,kolv,cyl...
näää kör 100% destilerad vara Aspen eller annan Alkydbränsle om du vill ha Effekt och är rädd om motorn och veteranarns gummidelar samt kan stå i 10År och sedan bara ut och GASA......... :thumbright:
PS. har bara kört den i hyper känsliga SRXen i 10 år på OK/Q8 2% Alkydsoppa, som enligt Yamaha minst ska ha 5% olja som sa man på slutet -70 ( dåliga oljor )
tro mig jag har många år av motor renoveringar och det syns direckt vad för soppa som en vev/ kolv/cyl, har körts på.... Gissa vem som kan åka det dubbla antalet drifts timmar :drool: utan slitage

// Kimmen

sommaren mycket Etanol i soppan vinter mindre 8)

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 11 feb 2012, 02:01
av superpalten
SS440-80 skrev:Jag kör på 98 oktan i alla mina skotrar, av två anledningar.
Dels så är det för hjälpa till att få behålla 98-pumpen på byn och sedan så "tror" jag även att motorerna mår bättre av den "renare" bensinen än den alkoholiserade :)

Däremot så ska jag om de någonsin placerar hit en etanolpump, göra iordning en av skotrarna för spritkörning. Med gummidelar, slangar och besyckning m.m
"OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5%
etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol."

http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produk ... /drivmedel" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr så är det upp till 5% även i 98 :twisted:

Här är en tabell på vilka Rotaxmotorer som kan köra på E10 Bensinen dvs 10% Etanol.
Ser inte så ljust ut för dom fläktkylda modellerna... Den bensinen finns redan i Finland.
Men frågan är om det går att köra på E10 men Lynx tar det säkra före det osäkra...

http://www.brplynx.com/media/files/ly_e10_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 11 feb 2012, 02:19
av superpalten
Här är lite information som jag skrivit om olja i ett annat snöskoterforum.

Var till Skogs bränsle som finns i Norrbotten och hörde om olika oljor i vintras.

Bland annat så kör Emil Öhman BRP tävlingsförare på Q8as RS Extreme.

Öhman har dock haft problem med BRP med att få köra på den oljan istället för XP-S oljan.

Sen är ju frågan om BRP väljer att importera tonvis med olja varje år eller skickar tomma oljeflaskor till Finland för påfylling av olja som tillverkas i exempelvis Finland.

Detsamma gäller dom andra stora oljebolagen från USA. Skickar dom olja till Sverige eller tappar dom upp olja från t.ex Mobil? Är miljoner dom sparar på i fraktkostnader om dom tappar upp oljan i sverige, och kanske t.o.m dunkarna är svensktillverkade.

Oljeraffinaderier i Sverige: Finns nog fler.

Observera att alla raffinaderier inte har t.ex OKQ8as logga utan har en egen logga men största kunden är OKQ8.

Statoil
OKQ8/Agrol
Shell
Mobil
Preem/Texaco

Motorolja/Tvåtaktsoljor ser ut följande av så kallade "billiga oljor."

Coop: OKQ8
Swedol: OKQ8
Biltema: Statoil

Listan kan göras längre för dom som forskar lite mer.

Själv kör jag ofta på Texaco tvåtaktsolja i tvåtaktsfordonen man ägt. Ännu ett oljebolag från USA.

Oljan tillverkas i Göteborg i sammarbete med Preem. Så jag kör alltså med en Svensk(!) Olja. Olja som marknadsförs i amerikanska Texacos namn.

Bilen kör jag bland annat på Teboil från Finland, som visst ska vara en rysk olja påstås det, den har bra pris. Men kör på lite allt möjligt också, på höst och vår brukar det vara kampanj på olja på olika affärer och då kan man fynda riktigt billigt ibland.

Oljetillverkare i Europa har troligen sin egen olja i flaskorna som kommer till sverige eftersom resvägen inte är så lång.

Men om Motul har köpt råoljan från Mobil och tillsatserna är även dom köpt från Mobil så har dom blandats om till Motuls egna specifikationer i Frankrike. Om det är Mobils olja då eller Motuls får var och en avgöra själv.

Mineral, delsyntet, helsyntet? Vad ska jag välja?

Först ska jag säga att det inte finns någon regel hur mycket helsyntet det måste vara i en delsyntet olja. Det kan alltså vara från 1% till 99% Ingen vet. Delsyntet är inte detsamma som halvsyntetolja, vilket många personer betecknar delsyntetolja.

Bästa delsyntetoljan får du om du blandar en mineralolja med en helsyntet olja. 50/50 av dunkarna är då i det fallet 100% säker halvsyntetisk olja.

All olja är alltså i grunden en mineralolja, men tillverkarna tillsätter tillsatser för att nå speciella egenskaper i oljan. T.ex efter en viss temperatur med mineralolja så försvinner oljefilmen från cylinderväggen, har du då tillsatser i oljan som är utvecklat för att oljefilmen inte ska försvinna vid hög belastning och temperatur mellan kolv och cylindervägg så resulterar det i att oljan fortfarande fungerar.

Det betyder alltså att så länge du drar pulkan och håller 50km/h i skärgården så behöver du inte mer än en mineralolja. Håller du däremot full gas längre sträckor i maxvarv så kommer mineraloljan inte att smörja tillräckligt. Mineraloljan kommer också att skita ner avgasportarna mer.

Utombordsolja för båtmotorer finns bara som är mineralbaserade med få tillsatser som lågt rökutsläpp och ska skada miljön så lite som möjligt. Varför det är möjligt att bara ha en mineralolja är att en båtmotor inte varvar som en högprestanda skoter och har enormt bra kylning konstant i Sverige kring 20-25graders vatten istället för en skoter som är nära kokpunkten ofta.

Som alla vet så kör Lastbilar tusentals mil per år och vad använder dom för olja?, Mineralolja!!!

Varför? Tillsatser (Syntetoljor) bryts ner med tiden och dom förlorar till slut sin effekt. Men som jag skrivit tidigare så är oljorna baserad på mineralolja och tappar aldrig grundsmörjningen.

Åter till Mineralolja och lastbilar. Inte alla men en del åkeribolag tömmer ut sin olja ur lastbilarna, filtrerar den och använder den igen!!!

Antar att ni har listat ut varför man kan göra så, just det!. Mineraloljan tappar aldrig sin funktion, filtrera den och den har samma smörjförmåga som när den hälldes i första gången.

Slutsatsen är alltså att all olja som håller specifikationerna som krävs för din maskin fungerar att köra på.

Biltema,Coop också vidare har inget egent raffinaderi utan det är en känd oljetillverkares olja som har gjort innehållet.

Om det är någon som ser något fel i inlägget så rätta mig.

Vidare diskussion inom ämnet är intressant, ifall någon sitter på mer information.

Tillagt: Arctic Cats APV olja finns i två olika versioner i sverige och Bengans motor rekomenderar den "Riktiga" APV oljan som b.l.a han säljer.

Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??

Postat: 11 feb 2012, 11:20
av magichandauto.se
intressant artikkel i emnet. http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

vanlig 2taktolja blander sig inte med etanol, men dom 5% etanol i vanlig handelsbensin är så lite att det inte blir något problem.