enstånka
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
- Ort: Hjo
enstånka
är innte helt inne i skoter och tvåtakt, men läser på... undrar vilke är dom till volum största ensylindriga maskinaran från glada 70 talet, då slika som går att få tag i och som går att få delar till, vore oxå roligt veta för och nackdelar med dom olika. märket betyder här inget...
Re: enstånka
köp en gamma 12hkl elan 250 lätt att hitta delar till. väger inte mkt. lätt skruvad.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: enstånka
Dom största som det inte är helt omöjligt att hitta delar till i det här landet är väl Rotax 335 och Sachs 340. Tror att Rotaxen kan vara lite vanligare. Sachsen går att borra till en 370 om man hittar kolvar till den, brukar finnas på ebay.
Fördelar med Rotaxen mot Sachsen är att den har alu cylle med foder, istället för gjutjärnscylle. Lättare att porta i och så väger den inte bly. När det gäller portning är väl ungefär likvärdiga, möjligtvis att Sachsen har lite större spolportar. Samma tändsystem på dom också, Rotaxen har nog en stadigare vev men nackdelen med veven är den gängade variatortappen medans Sachsen har 25 eller 30 mm kona så man får på vad som helst i princip. Det finns powerbloc variatorer som passar på Rotax veven också men dom kan vara lite svåra att hitta när man behöver..
Annars är ju Sachs 290:n ett ganska säkert val, dom måste det finnas miljoner av. Den näst största Rotaxen som både är nåt å ha och som är lätt att hitta delar till är nog 250:n, 299an finns det ju mängder av också men det är nog ingen idé att försöka få ut effekt ur en sån om det var nåt sånt du tänkte, då är 335:an eller 250:n ett bättre val.
Fördelar med Rotaxen mot Sachsen är att den har alu cylle med foder, istället för gjutjärnscylle. Lättare att porta i och så väger den inte bly. När det gäller portning är väl ungefär likvärdiga, möjligtvis att Sachsen har lite större spolportar. Samma tändsystem på dom också, Rotaxen har nog en stadigare vev men nackdelen med veven är den gängade variatortappen medans Sachsen har 25 eller 30 mm kona så man får på vad som helst i princip. Det finns powerbloc variatorer som passar på Rotax veven också men dom kan vara lite svåra att hitta när man behöver..
Annars är ju Sachs 290:n ett ganska säkert val, dom måste det finnas miljoner av. Den näst största Rotaxen som både är nåt å ha och som är lätt att hitta delar till är nog 250:n, 299an finns det ju mängder av också men det är nog ingen idé att försöka få ut effekt ur en sån om det var nåt sånt du tänkte, då är 335:an eller 250:n ett bättre val.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
- Ort: Hjo
Re: enstånka
tackar för bra info... ska kolla på det. rotaxen 355 om man får tag i en sådan finnes det delar att köpa? och vilka maskiner sitter dessa motorar i?
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: enstånka
Det mesta går att köpa, rinab har kolvar men däremot inga packningssatser, men dom kan man göra själv eller så köper man till nån annan motor och skär till dom lite. Tänddelar är vanliga Bosch prylar som går å köpa på dom flesta ställen som säljer 2 takts reservdelar.
Vevlager är nog inga större bekymmer heller, det är inga konstiga mått så t.ex momentum har dom garanterat, eller så köper man till nån annan motor Jag tror att det vevlager och packboxar ska passa från 247:an, Elan motor alltså. Inte 100 på det men hur som helst är det nog inga problem att få tag i delar som passar
Vevlager är nog inga större bekymmer heller, det är inga konstiga mått så t.ex momentum har dom garanterat, eller så köper man till nån annan motor Jag tror att det vevlager och packboxar ska passa från 247:an, Elan motor alltså. Inte 100 på det men hur som helst är det nog inga problem att få tag i delar som passar
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: enstånka
jag är ju en yamahakille så måste jag ju säga nå. jag tycker att ET250 är en fin motor att trimma, stora fina kanaler, CDI tänding. osv.
Stor volym är inte allt
Stor volym är inte allt
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: enstånka
Ett litet OBS! om ET:ns cdi system, har motorn en blå kabel ut måste även cdi boxen ha en blå kabel in ( finns 2 olika system)
annars går motorm bakvägen!
Upptäckte de på 340:in som jag ska åka standard med.
Snacka om järnblödning innan ja kom på va felet va!
annars går motorm bakvägen!
Upptäckte de på 340:in som jag ska åka standard med.
Snacka om järnblödning innan ja kom på va felet va!
Be careful what you wish for, you might get it!