Sätta dit backväxel på en ET340 T som ej har back???

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Skogs-Arne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 okt 2010, 21:44
Ort: West Ridge

Sätta dit backväxel på en ET340 T som ej har back???

Inlägg av Skogs-Arne » 07 jan 2012, 16:46

Häpp.

Jag har en ET340 T dvs ingen back på min, men såg en annons idag om att en backväxel såldes till en ET340.
Min fundering är nu om man bara kan köpa denna backväxel och trycka dit den eller behöver man modifiera mycket för att få detta att fungera?

Har hittills sluppit att skruva på skotern så man är helt grön på skoterskruvande :oops: :oops:
Yamaha ET 340 T-81 :snowmobile:
****************
Letar efter en verkstadshandbok till ET-340 (Manual på vintagesnow har jag redan hittat), finns det någon som har en?
****************
Rookie in the snow, rookie with snowmobiles, but who cares?? Just having fun is all i need......

10 utav 10 skoternjutare rekommenderar Yamaha :)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Sätta dit backväxel på en ET340 T som ej har back???

Inlägg av SS440-80 » 07 jan 2012, 16:59

Jag har testat med att byta.
Hade en ET340T -87 och fick tag på ett komplett kjedjehus/växellåda till från en T/R, så jag trodde nog att det skulle vara enkelt att bara byta lådan och ordna med fästen för växelföraren, sedan flina och köra.... men så enkelt var det inte, för drivaxeln är inte densamma på T och T/R.
Nu var min ET i så fint skick och gick så bra, att jag inte ville bråka med den utan lade ned projektet.
Men vill du absolut ha back så måste du nog byta drivaxel, men kolla upp om det är samma delning på drivhjulen annars åker du på ett mattbyte också.

Användarvisningsbild
Skogs-Arne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 okt 2010, 21:44
Ort: West Ridge

Re: Sätta dit backväxel på en ET340 T som ej har back???

Inlägg av Skogs-Arne » 07 jan 2012, 17:17

Jaha, som vanligt är inget direkt enkelt alltså :(
Då tror nog jag att jag hoppar över backväxelskruvandet och bara försöker att planera min körning lite bättre i stället.
Annars så får man väl skaffa sig en ET340 T/R också :D

Sen får man hoppas att det dyker upp lite snö någon gång här nedåt i landet så skoteråkandet kan börja :roll:

Tack för ett snabbt svar SS440-80 :D :thumbright:
Yamaha ET 340 T-81 :snowmobile:
****************
Letar efter en verkstadshandbok till ET-340 (Manual på vintagesnow har jag redan hittat), finns det någon som har en?
****************
Rookie in the snow, rookie with snowmobiles, but who cares?? Just having fun is all i need......

10 utav 10 skoternjutare rekommenderar Yamaha :)

Skriv svar