Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Chassie, Drivlina, osv
janoz
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:17
Ort: Norrtälje

Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Inlägg av janoz » 28 dec 2011, 17:25

Hej alla entusiaster!

Är det nån som vet hur sjutton man får isär växellådan till en Rajd R60-77? Den har Kohler 440 motor och en växellåda med fram och back. Bilder bifogas.

Dessvärre har medbringaren fått väl mycket stryk så den är extremt ovillig att lägga i växeln framåt med motorn igång. Får normalt stänga av motorn och lägga i växeln och sen starta med växel i.

För att kunna renovera medbringaren så behöver jag uppenbarligen få ur den ur växellådan men det är lögn! Jag antar att axeln på nåt vis ska dras ut åt vänster i färdriktningen eftersom jag tror att det inte går att få kugghjulen över en fast ring på axeln. Rätta mig gärna om detta är fel!

Problemet är att jag inte fattar hur man ska få av sekundärvariatorn. (Om nu det är rätta vägen att gå?) Själva fjäderdelen går att få loss (se bilder) och ena halvan av variatorn kommer av snällt men den andra delen får jag helt enkelt inte loss. Det sitter tre bultar på den från växellådssidan som verkar vara nån form av medbringare men även om dessa är lossade så rör sig inte variatorskivan. Möjligt att jag fått den att röra sig ca 0,5 mm men inte mer. Och sen återstår frågan om det är rätt metod eller missar jag nåt grundläggande?

Själva variatoraxeln är ett rör. Ser ut som om den sitter på en tapp som jag antar är förlängningen av axeln i växellådan.

Alla tips mottages med tacksamhet!

/Janne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

mrTDI
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:26
Ort: Nyköping/Östersund
Kontakt:

Re: Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Inlägg av mrTDI » 28 dec 2011, 17:31

Kan inte svara på din fråga men skulle gärna veta jag åxå då ja skulle behöva renovera en växelläda som ser likadan ut men har hög och låg samt back. Sitter på en aktiv teddy.

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Inlägg av StefanO » 28 dec 2011, 20:49

Hej!
Ganska lik lådan som jag har i min trioman 78. Jag tror att variatoraxeln ska ut åt höger sett bakifrån. Du behöver inte ta loss variatorskivan. Det högra lagret i lådan på variatoraxeln är inte det ett lager med låsning på? Om det finns en liten insexskruv där så lossa den,knacka sedan låsringen med rotationsriktningen. Om det inte finns nån låsning så är det ett lager som är pressat på plats, då kan det gå genom att knacka på den vänstra delen av axeln åt höger. Eller är det ett lock på höger sida också?(Likt det på V sida). I så fall ska du ta lossa på det. Då borde det gå att få ur axeln.

MVH:StefanO
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

janoz
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:17
Ort: Norrtälje

Re: Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Inlägg av janoz » 29 dec 2011, 10:48

Hej,

Jo, jag trodde åxå att det skulle gå att få ur axeln åt höger. Dreven ser ut som om de kan glida åt det hållet. Det sitter plattor på båda sidor som håller i lagren. Det är inga problem att få loss lagren på nån sida. De kommer ut snällt så axeln sitter löst inuti huset (Se bild nedan) men det sitter en ring längst vänster på axeln (Se bild nedan) som håller kedjedrevet på plats vänsterut och jag kan inte se att den ringen går att få loss. Har knackat, värmt mm men jag kan egentligen inte se att det är en separat ring utan jag misstänker att den är en del av axeln. Kan inte se ens en anvisning till mellanrum mellan axel och ring. Det ser ut att vara sammanhängande material.

Så min frustration är stor...

Thx! /janne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Inlägg av StefanO » 29 dec 2011, 18:57

Ja då måste ju variatorskivan bort, men jag tycker det ser ut som den är svetsad mot axeln. När jag demonterade min variator vill jag minnas att den inre satt nått alldeles fruktansvärt fast.(Rost mmm)
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Inlägg av skoterräven » 29 dec 2011, 19:48

mrTDI skrev:Kan inte svara på din fråga men skulle gärna veta jag åxå då ja skulle behöva renovera en växelläda som ser likadan ut men har hög och låg samt back. Sitter på en aktiv teddy.
jag har en fräsch låda till en aktiv 600 spirit för 1500:- om det är intressant pm:a
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

janoz
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:17
Ort: Norrtälje

Re: Hur &%¤ får man isär växellådan på en Rajd R60?

Inlägg av janoz » 08 jan 2012, 15:15

Nu har jag gett upp att få isär den här växellådan. Fick faktiskt variatorskivan att röra sig kanske tre mm på axeln men förmodligen behöver jag bygga nån specialavdragare för att få av den helt och det orkar jag bara inte just nu i alla fall. Så växellådan fick monteras tillbaka igen i befintligt skick.

Har gjort en riktig ful-lösning genom att sätta en träbit som "broms" mot sekundärvariatorn som manövreras mha högra bromshandtaget så det blir som en extra "koppling" man måste trycka in när man vill växla. Effekten blir att då man trycker träbiten mot variatorn så varvar inte variatorn upp till motorvarvtalet (vilken den alltså gjorde innan när man flyttade växeln mellan fram och back) utan den står still helt och då är det inga problem att växla! Lite märkligt kanske men det funkar...

:thumbright:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar