Förgasar frågor ski-doo

Chassie, Drivlina, osv
sudden
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 nov 2007, 18:02
Ort: Örnsköldsvik

Förgasar frågor ski-doo

Inlägg av sudden » 16 dec 2011, 17:27

Har köpt en gammal ski-doo everest 500 -80(tror jag det va).Problemet är en nästan evigt flödande förgasare.Nål ventilen är ny.Bränsle nivån är justerad efter konstens alla regler,förgasaren är rengjord men lik väl flödar den ibland.Sitter det någon typ av back ventil i bränsle pumpen(vacum styrd).Finns det någon som har bra tips på problemet.
Yamaha GP 433 -75
Lynx 535 -81
Ski-Doo Everest 500 L/C -80

tramsta@live.se
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 okt 2010, 21:02
Ort: Tramsta

Re: Förgasar frågor ski-doo

Inlägg av tramsta@live.se » 16 dec 2011, 17:41

Det är väl trottelförgasare i den? Om det är så kan det vara en skada på nålen eller ventilsätet för nålen som som är skadat, det kan räcka med en nästintill osynlig skada för att det skall flöda över. Ett annat tips är att kontrollera om det är en fjäderbelastad hävstång till denna nål, kontrollera att den inte är böjd så att den stänger med för lite kraft.
Daniel Ivarsson

Yamaha GP 338/440/SM340 Bastard
2x Yamaha sm 340 -76
Ski-doo Olympic -75
Ski-doo Scandic -96
Suzuki King quad 250 -91
Motorspark med DKV motor

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Förgasar frågor ski-doo

Inlägg av Holländaren » 16 dec 2011, 18:18

Antar att när du säger att den flödar att det skvättar ut soppa genom evakueringshålen högre upp på gasaren?
Isf är det bara en grej som kan orsaka det och det är att nålventilen inte stänger. Men det i sin tur kan ha olika orsakar, en är att nålventilen är dålig eller smutsig. Jag vet att du skriver att den är ny men att den är ny innebär tyvärr inte alltid att den är bra också. Annars kan det vara flottören som inte trycker nog hård på nålventilen också. Dom kanske sitter upp o ner (då hamnar pinnarna för långt ner), kärvar eller så kan det vara hål i dom som gör att dom inte flyter och aldrig trycker på nålventilen när soppanivån börjar stiga.

Pumpen har backventil, annars skulle den inte kunna pumpa på det här viset :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

sudden
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 nov 2007, 18:02
Ort: Örnsköldsvik

Re: Förgasar frågor ski-doo

Inlägg av sudden » 16 dec 2011, 19:52

Tack för alla tips.Grejen är den att det inte bara skvätter ur skvaller hålen på förgasaren ut när den stått ett tag så fylls vevhuset(inte alltid).Enda fjädern som sitter i flotörhuset är låsningen för nål ventilen så den inte ramlar ur sätet.Ja ska till garaget i morgon och skruva lite så får man se.Med backventil i bränsle pumpen tänkte jag att det inte blir typ hävert verkan när man stängt av motorn. :?: .Det är tur att man har kvar Yamahan GP433 -75 den skotern kan man lita på iallafall :thumbright: .
Yamaha GP 433 -75
Lynx 535 -81
Ski-Doo Everest 500 L/C -80

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Förgasar frågor ski-doo

Inlägg av Holländaren » 17 dec 2011, 02:22

Jag vet inte om det blir nån häverteffekt men det är inte omöjlig att det blir det. Det är nålventilen som ska förhindra att det försvinner soppa ur gasaren när motorn inte är igång.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar