Tips på vikter till powerblock!
Tips på vikter till powerblock!
Hej!
Behöver hjälp uti vikter till min powerblock variator tänkte
höra nån som har ett bra tips på nå vikter? har hört att
man kan använda 5;kronor som vikter är det sant?
Mvh//Philip
Behöver hjälp uti vikter till min powerblock variator tänkte
höra nån som har ett bra tips på nå vikter? har hört att
man kan använda 5;kronor som vikter är det sant?
Mvh//Philip
Mvh//Philip!
Skotrar;
- Yamaha SS440
Skotrar;
- Yamaha SS440
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Tips på vikter till powerblock!
Det är sant !
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Tips på vikter till powerblock!
en 5 krona väger 9,5 gram
Re: Tips på vikter till powerblock!
har för mej att en femkrona är det samma som 3 st viktbrickor !
Medlem i TT RACING.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Tips på vikter till powerblock!
Jepp som Starlite säger, en 5krona är samma som 3 viktbrickor.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Tips på vikter till powerblock!
Finns det nån fjäder som passar från nån annan variator?, tänkte höja startvarvet.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Tips på vikter till powerblock!
Är i samma tanke banor, är ju helt klart en bra variator om man inte har typ 100 hk,och biliga att vikta om jag har prova arctic/blackmagic fjädrar men dom är för grova. men kanske det kan finnas några andra ??
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Tips på vikter till powerblock!
här finns i alla fall en tabel med fjäder trycken http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=8963" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tips på vikter till powerblock!
Hej, är det någon som har annan data på powerbloc, olika modeller max hk osv.
tacksam för svar
Mvh Per
tacksam för svar
Mvh Per
Re: Tips på vikter till powerblock!
Okej, vad är best lättare eller tyngre vikter?
Mvh//Philip
Mvh//Philip
Mvh//Philip!
Skotrar;
- Yamaha SS440
Skotrar;
- Yamaha SS440
Re: Tips på vikter till powerblock!
Ursäkta att jag kapade trådenHirth skrev:Hej, är det någon som har annan data på powerbloc, olika modeller max hk osv.
tacksam för svar
Mvh Per
Mvh Per
Re: Tips på vikter till powerblock!
Nja det beror väll på vad du vill ha ut från den, lättare vikter= mer varv rappare motor, mer vikter = lägre varv slö motor..philip skrev:Okej, vad är best lättare eller tyngre vikter?
Mvh//Philip
Sen beror det ju på vad du har för fjäder också, hjag höll på att mixtra med det förra vintern men jag fick det inte riktigt att fungera bra.
Medlem i TT RACING.
Re: Tips på vikter till powerblock!
Okej, har satt ditt en femma på varje block(eller vad är)
så får se hur det går
så får se hur det går
Mvh//Philip!
Skotrar;
- Yamaha SS440
Skotrar;
- Yamaha SS440
Re: Tips på vikter till powerblock!
nu vet jag inte vad du har för motor och fjäder men med 3 brickor, eller femma som du har så lär den mest skrika och växla ut dåligt.. men prova på så hittar du säkert rätt tillslut
Medlem i TT RACING.
Re: Tips på vikter till powerblock!
Motorn är en SS440 med orginal powerblock fjäder tror jag
den är svart iallafall
den är svart iallafall
Mvh//Philip!
Skotrar;
- Yamaha SS440
Skotrar;
- Yamaha SS440
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Tips på vikter till powerblock!
Om du tittar länken jag postade lite högre upp uptäcker du att det finns rätt många olika fjädrar och hårdheter. ett tips är att söka på exempelvis comets bestyckning tabel för ss440 motorn, då får du en någorlunda uppfattning om hur tunga vikter du ska ha, börja där sen finjusterar du vidare..
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Tips på vikter till powerblock!
På Olympicen kör jag med shimsad svart fjädrar och 2 viktbrickor i varje, det ger inslag på 5500 och maxvarv runt 9000 på den. Så nog funkar det att ha lite vikt, sen om det är rätt för maskinen eller inte det är en annan fråga Jag har en Elan sekundär på den med rätt svag fjäder, och skotern väger ingenting.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Tips på vikter till powerblock!
jag har bara svarta fjädrar i min låda. hur mycket har du bricka fjädern då? det är ju lite som en "raggarlösning" men det funkar ju
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Tips på vikter till powerblock!
Min lösning är ännu raggarare (?) än vad du kan tro Jag hade en till svart fjäder som hade gått av och använder den som bricka så den brickar mer i början och mindre i slutet. Egentligen lite som å sätta en längre fjäder alltså. Om jag minns rätt så sitter det 2 eller 2½ varv av den andra fjädern under den vanliga fjädern. Fick byta till en lite bredare rem för den går inte ihop hela vägen med den här lösningen, men det var det enda sättet att få upp inslagsvarvet nog mycket. Man kan tycka att fjädern borde hamnar lite sne där där dom möts men det har då funkat skitbra i 2 säsonger nu.
Är det bonntrim så är det
Är det bonntrim så är det
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Tips på vikter till powerblock!
Testade samma lösning som du Nico men typ 1,5 varv och då gick variatorn ihop. Testade med 5 brickor och den bara varvade, hände som inget men inslagsvarv fanns det. Testade nu en vit fjäder å 3 brickor och nu matar det på betydligt bättre. Knappast slutjusterat men det fungerar då. Nu har ju min motor bra ork redan från inslagsvarv så jag behöver ju inget megainslag heller.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben