Tändning 503?

Chassie, Drivlina, osv
pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Tändning 503?

Inlägg av pryt » 20 nov 2011, 21:36

en lite undran bara och de är säkert skrivet om de här tidigare men måste fråga.håller på med en Rotax 503 nu den ska renoveras men min fundering nu är hur ställer jag in tändningen på den? den har CDI. men hur gör jag för att få tändplattan på rätt ställe?
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Tändning 503?

Inlägg av Starlite » 20 nov 2011, 21:55

Jag brukar göra så att innan jag har lös något så slår ja gett jack som jag kan ställa in den rätt med igen :thumbright:
Men det ska väll finnas ett märke från fabriken man kan ställa in efter ?
Medlem i TT RACING.

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Tändning 503?

Inlägg av pryt » 20 nov 2011, 22:43

Starlite skrev:Jag brukar göra så att innan jag har lös något så slår ja gett jack som jag kan ställa in den rätt med igen :thumbright:
Men det ska väll finnas ett märke från fabriken man kan ställa in efter ?

jo de är ju en klok ide men om de inte finns nå märken då å man glömt att göra ett eget? :roll: sen är de så att jag kanske tänkt sätta CDI tändning på en motor med brytare.
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Tändning 503?

Inlägg av Starlite » 21 nov 2011, 17:34

Ja då kan man gå efter var Bultarna håller fast plattan, brukar bli märken efter dom om man har tur, annars är det ju att ställa in med en stroboskop lampa.
Men vad jag lärt mej här så går det inte att flytta över cdi till brytarmotor, du måste du byta vev mm.
Medlem i TT RACING.

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Tändning 503?

Inlägg av pryt » 21 nov 2011, 20:46

Noe skrev:

Sorry för en liten trådkapning, men om jag fattat detta rätt så kan jag flytta hela tändningsrasket med tändplatta, hjul, CDI osv till en motor med brytartändning utan problem?

Holländaren skrev:

Om det är samma vev (det är inte det på 277 tex men jag vet inte hur det är med 503) så är det bara flytta över. Är det inte samma vev men Bosch brytartändning från början, så går det att stoppa dit en ND CDI platta men behålla Bosch svänghjulet. Men isf måste man flytta om svänghjulet för att få tändningen på rätt ställe.

såhär säger dom i en annan tråd om byte av vev eller inte.

hmm,strob.lampa. du menar alltså att man måste gissa lite först var plattan ska va sen skruva ihop allt försöka starta den, hoppas den går igång å sen kolla me en strob.lampa för att då kanske se att de var lite fel och då måste man riva skiten igen för att ställa om plattan!!?

finns de inget annat sätt att göra de på? när den t.ex står på arbetsbänken,med nån form av instrument(indikatorklocka,gradskiva eller nått annant??)
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Tändning 503?

Inlägg av Noe » 28 dec 2011, 17:08

Passar kanske att fortsätta med tändning och 503 i denna tråd, någon som har en bra ide på hur man justerar tändningen när man har en 503 med brytare.?

Kan utveckla det hela lite, ( eller inveckla), Jag vet att t.ex brytaravståndet ska vara 0.40 osv, men är det någon här som har bra tips på hur man på ett smidigt sätt justerar tändningen på tvåcylindrig motor med brytarsystem.

För ett halvt liv sen när jag var dryga 16 bråkade jag med min dåvarande ski-doo 340 och dess tändning, den stackare som äger den motorn idag brottas förmodligen med utslitna gängor på veven så många gånger som jag hade lös svänghjulet på den, utan att få bukt med problemet, en cylinder dog ibland, gnista kom och gick som a-laget på systemet.

Jag började igår att bråka med samma problem på en 503:a, och jag är knappast ensam om att använda ord som inte passar i kyrkan när det gäller denna tändning.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Tändning 503?

Inlägg av Holländaren » 31 dec 2011, 08:36

Jag brukar göra såhär.. Först o främst plocka av tändhattarna så inte motorn hoppar igång mitt i allt. Man måste ha tändningslåset/nödstoppen i "på" läget medans gör det här.
Ta fram ohmmätaren, funkar nog bäst med en analog mätare men jag har ingen sån så jag använder en digital. Plocka av plus sladden från variatorsidans tändspole och mät mellan den sladden och nån jordpunkt på motorn. Nu får man ett värde och när du snurrar på svänghjulet så ser du att motståndet ändras lite en gång per varv. Det där händer precis när brytaren öppnar.
Nu är det bara att få den där ändringen på rätt ställe då.. Hur man gör det kan man välja själv, antingen med gradskiva eller så räknar man mm från TDC (oftast det som är specificerat). En sån här är bra å ha då:
Bild

Det blir enklare att mäta om man lossar sladden från brytaren och drar en ny sladd ut och mäter på den, men det är alltså mer jobb innan och efteråt. Jag tycker det är lite små jobbig och det verkar funka lika bra på det här viset så jag kör på det.

Nu har jag aldrig haft just en 503 med brytartändning men dom har väl också en förtändningsarm i svänghjulet. Den ska man trycka utåt hela vägen medans man letar fram rätt tändpunkt, annars kommer tändningen stå 15-20 grader fel. Misstänker att det är många som glömmer bort just det här, jag vet att jag har lyckats glömma bort det ett par ggr iaf..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Tändning 503?

Inlägg av Noe » 31 dec 2011, 12:18

Tack Holländaren, precis ett sådant svar jag önskade, om man nu har en sån där mojäng som man skruvar in i tändstiftshålet så är ju det intressanta att veta hur många mm före ö.d som brytaren ska öppna, någon koll på hur många mm före det ska ske, 4mm?
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Tändning 503?

Inlägg av Holländaren » 31 dec 2011, 13:09

På en 503a ska det vara 2,07 mm +- 0,25 mm, det är då värdena till Blizzard 5500 79-81 när dom hade brytartändning.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Tändning 503?

Inlägg av pryt » 31 dec 2011, 20:23

Vet inte om de har nån betydelse men 503 tror jag inte har nån tändförställare i svänghjulet.
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Tändning 503?

Inlägg av Holländaren » 01 jan 2012, 08:13

Det stod i verkstadsmanualen att den har tändförställare men om den inte har det blir det bara enklare för isf slipper man bry sig om det :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Tändning 503?

Inlägg av pryt » 01 jan 2012, 12:55

Holländaren skrev:Det stod i verkstadsmanualen att den har tändförställare men om den inte har det blir det bara enklare för isf slipper man bry sig om det :)
Blev då tvungen kolla lite noggrannare på svänghjulet å kunnde då inte se nån arm eller fjäder så då kanske dom har nån annan typ av tändförställare?
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Tändning 503?

Inlägg av Holländaren » 02 jan 2012, 10:23

Kollade igen i 79as manual och det står att den ska ha tändförställare i svänghjulet, det skumma är att på sprängskissarna för samma årsmodell så finns det då ingen sån på svänghjulet.
Så jag kollade 80as manual också och där står det att bara 640:n och 247:an har tändförställare (av dom motorer som fanns det året då).
Så jag tror att det bara var tryckfelsnisse som har varit i farten i 79as manual :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Tändning 503?

Inlägg av pryt » 04 jan 2012, 21:18

kan inte låta bli att ställa en lite följdfråga,om man har CDI:tändning då hur gör man då för att få plattan på rätt ställe? då kan jag ju inte mäta mig fram på samma sätt? måste man ha nått specialinstrument?
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Tändning 503?

Inlägg av pryt » 04 jan 2012, 21:43

pryt skrev:kan inte låta bli att ställa en lite följdfråga,om man har CDI:tändning då hur gör man då för att få plattan på rätt ställe? då kan jag ju inte mäta mig fram på samma sätt? måste man ha nått specialinstrument?
glömde fråga om alla tändplattor har samma färger på kablarna eller om de är skillnad på dom beroende på vilken moddel den sitter på.gissar dock att de är lite skillnad på om de är brytar-eller-CDI tändning.eller?
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Skriv svar