Chassie, Drivlina, osv
-
Phazer-85
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 949
- Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
- Ort: Bygdsiljum
Inlägg
av Phazer-85 » 13 aug 2011, 12:49
Jasså den va så pass, la du dit remmen och kollade med bladmåttet??
Isf är du ju banan med P-85an
![:thumbright: :thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
-
Phazer-85
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 949
- Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
- Ort: Bygdsiljum
Inlägg
av Phazer-85 » 13 aug 2011, 13:06
Henke skrev:Du har helt rätt jag mätar mina remmar innan jag köper de , tar med mig talmetern och står som ett fån hos skoterhandlaren
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
.
Hur jag mätar, ta stålmåttbandet och ta omkrektsen sträck ordentligt då stämmer det en dayco 1106 är ca 1106mm+-
I Yamahas böcker så varje 2mm längd skillnad på remmen gör 1 mm på avståndet
1095-1096= 268mm
1097-1098= 269mm
1099=. 270mm
1100-1101= 271mm
1102-1103= 272mm
Är Yamahas uppgifter
Hhahah....tack Henke, du anar inte hur glad ja blir, ja gör samma sak nu mer...
Men då kan vi iaf bekräfta att en del som ja räknat stämmer....strålande..då närmar vi oss en lösning på de hela.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
-
Bennet
- Inlägg: 803
- Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
- Ort: Umeå
-
Kontakt:
Inlägg
av Bennet » 13 aug 2011, 13:44
Phazer-85 skrev:Jasså den va så pass, la du dit remmen och kollade med bladmåttet??
Isf är du ju banan med P-85an
![:thumbright: :thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
jo kollade med bladmåttet, 30mm rem +2mm gick dit. men då är man ca1-1,5mm fel, om man inte kan ta bort tillräckligt med shims tror ni man vågar svarva bort det sista eller blir det något som missstämmer då?
det är om jag tänker rätt, mer shims länge avstånd, mindre shims mindre avstånd. eller är det tvärt om?
-
Phazer-85
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 949
- Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
- Ort: Bygdsiljum
Inlägg
av Phazer-85 » 13 aug 2011, 14:38
Om du kan svarva eller inte låter ja nån annan svara på, vet bara dom som svarvat Powerblock men de ä du inte hjälp av.
Kolla först shimsen, de kan ju räcka.
Men de är som du säger mindre shims= smalare rem eller ett tajtare spel, välj själv
![;) ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
-
Bennet
- Inlägg: 803
- Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
- Ort: Umeå
-
Kontakt:
Inlägg
av Bennet » 18 aug 2011, 22:02
Phazer-85 skrev:Om du kan svarva eller inte låter ja nån annan svara på, vet bara dom som svarvat Powerblock men de ä du inte hjälp av.
Kolla först shimsen, de kan ju räcka.
Men de är som du säger mindre shims= smalare rem eller ett tajtare spel, välj själv
![;) ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
fick det här svaret av Alf Sundström på snowrider.se
Det går utmärkt att svarva ner spindeln mot korset för att få rätt remspel
så kanske blir ett försök med en p85a till vintern
-
Bennet
- Inlägg: 803
- Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
- Ort: Umeå
-
Kontakt:
Inlägg
av Bennet » 06 dec 2011, 17:21
Lyfter den här tråden igen eftersom jag kommer att testa att köra med en p85a i vinter, eftersom p85an är 2cm större i diameter än original så blir det lite problem med att välja rem.
Har testat att räkna som Phazer-85 har gjort tidigare i tråden och fått fram ett mått på en rem som passar med original cc mått mellan variatorerna. Denna uträckning är vid fullt utväxlat men hur blir det då vid start? Blir inte remmen för stor där och man får varva lite extra för att komma iväg?
Fick även tips om att sätta en ”stopp” på primärvariatorn så den inte går ihop max utan lika mycket som original och på så sett kan jag köra med original remmen. Visst förlorar jag lite i toppfart men det kan man ändra med drevning istället. Tror ni att denna metod kan fungera bra?
-
SvennE
- Inlägg: 449
- Blev medlem: 30 mar 2010, 23:06
- Ort: Malmberget
-
Kontakt:
Inlägg
av SvennE » 07 dec 2011, 11:20
jag köper gärna din P85 med startkrans då jag behöver en sån till min "gamle" widetrack.. jag köpte en beggad startmotorsats men kollade aldrig om det fanns fästhål för kransen i min variator.. med min otur så har jag en P85 UTAN hål.. :-/
eller så kan vi byta och du får mellanskillnad
mvh Svenne
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..