Sida 2 av 2

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 02 jan 2014, 00:30
av Surf_fredde
Spolen som alstrar strömmen till tändningen kan faktiskt vara ett problem också, när motorn blir varm(spolen)!
Du har gnista och skotern startar går i en kvart och sen vill den dö om du inte håller varven uppe även gnistan har då "försvunnit" men får motorn svalna så kommer gnistan tillbaka.
osv,osv
Det kan vara att lacken på spolen har släppt eller kläckt ihop och när spolen blir varm och kopparen expanderar blir det "kortis" i lindningen och den klarar inte av att leverera! Därför fungerar det om man håller varven uppe...
lika väl när spolen svalnat så brukar funktionen bli bättre men det blir ofta sämre och sämre...

Kan du mäta kall och sen varm(när den lägger av) så kan man ju se om det är skillnad.
Vilka värden du ska ha på spolen det vet jag inte.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 02 jan 2014, 07:16
av Karlen
Så här ser det ut.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 02 jan 2014, 07:17
av Karlen
Den gula behållaren intill batteriet är alltså för slidmatning och i den ska det vara vanlig 2taktolja?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 02 jan 2014, 10:01
av snopro78
Jajjemen, helt riktigt!

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 02 jan 2014, 11:39
av Karlen
Tack för infon! Hur pass mycket olja drar den till slidmatningen?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 02 jan 2014, 12:03
av snopro78
Ingenting om allt står rätt till, alltså om inte tätningarna mitt på veven läker, det är bara för smörjning. Vattenpumpen sitter ju på samma axel, så om oljan blir vitgeggig har man åxå nåt slags läckage.
Skadar väl inte att hålla lite koll på nivån.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 02 jan 2014, 13:24
av Karlen
Jag förstår. Väldigt bra forum det här. Många duktiga som delar med sig av sina kunskaper. Bara snön som fattas nu.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 03 jan 2014, 12:56
av Karlen
Detta är lite intressant. Pratade med förra ägaren och han sa att dom alltid har tankat rent i tanken. Jag blir lite förvirrad. Ska jag ha 2takt i bensinen eller är den gula behållaren till för 2taktsblandningen? Dom har visserligen typ knappt kört med den men det låter ju som den borde skurit utan 2taktolja?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 03 jan 2014, 20:53
av snopro78
Om du har separat oljesmörjning ska du ha en oljepump på insuget, oljetanken brukar då vara betydligt större. Så med 99,9% säkerhet ska du blanda i tanken. Glömde själv blanda olja i en 464:a och körde nästan en hel tank på i stort sett ren bensin, den höll ;)

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 06 jan 2014, 12:38
av Evervärst 444
Lovade att återkomma och nu är kondensatorer på poron bytt till gängad model och nu funkar den!

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 13 jan 2014, 09:12
av Karlen
Nu krånglar det igen. Kör 10 min sen stendör den och får ingen gnista på nått av stiften. Kan det vara strömspolen som ändrar sig när den blir varm? Vart köper man sånna isf? Har inte hittat nån på nätet.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 13 jan 2014, 19:44
av Evervärst 444
Om det jäklas så mycket som det nu verkar göra så kan jag annars rekommendera att cdi tändning från exempelvis rotax 467 ska passa. Du skulle då behöva tändplatan,svänghjulet cdi box och tändspole.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 14 jan 2014, 20:19
av snopro78
Har du givit upp, tyckte jag såg en 444:a på blocket med liknande problem;)

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 16 jan 2014, 19:02
av Karlen
Stämmer bra. Nån som är spekulant?