Sida 2 av 2

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 17:40
av Egåån
Smart, Vilken korn storlek?

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 18:24
av tapio
Oj, jag vet inte men dom jag använder är till en dremel..

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 18:35
av Egåån
ok, Med lite finkänslighet går allt? :P

Har du/någon trimmat efter en durations tabell? :)

Insugsport duration tabell.
rpm duration
6000 130-150
7000 150-155
8000 160-165
9000 165-170
10000 170-175
11000 175-185
12000 185-195
13000 195-200
14000 200-205


Transferport duration tabell.
rpm duration
6000 115-120
7000 120-124
8000 124-128
9000 126-130
10000 128-132
11000 130-134
12000 132-136
13000 134-140
14000 136-142


Avgasprort durations tabell
rpm duration
6000 176-179
7500 179-183
8000 183-186
9000 186-189
10000 189-192
11000 192-193
12000 193-196
13000 196-199
14000 199-204

Är det lätt eller svårt?
Och hur mycket varv vågar man sätta ut en 340 för?

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 18:43
av spider66
Innan du börjar trimma rekomenderar jag att du riktar och kontrollerar vevaxeln. När det är gjort går du igenom variatorerna. När det är gjort kan du börja porta.

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 18:44
av tapio
Jag har haft turen att hitta mallar...

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 18:50
av Egåån
kontrollerar vevaxeln? Menar du kolla upp alla durationerna i grader med gradskiva och utgå från övre dödläge?

Variator? Är det vad variatorn har för utväxling eller hur många varv den tål?
I såna fall funderar jag på en p85 variator.

Vore väldigt vänligt om du kunde förklara för nybörjaren hur du menar spider66 :)

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 19:00
av spider66
Jag menade att du ska kolla alla lager på vevaxeln och rikta den.
Variatorerna kollar du så att det inte är glapp eller slitna delar i dom.
Det är bortkastat att trimma om inte variatorerna funkar som dom ska.

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 19:06
av Egåån
det stämmer ju som du säger. Men då måste jag ägna nån vecka att läsa om variatorer och utväxling?
Han som ägde etn sade att den var ny riktad.

Men i vilken ände skulle du börjat att trimma?

Jag vad så dum och köpte cross istället för moped i unga dar. Vilket ledde till att jag aldrig trimmade.

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 19:50
av tapio
Kolla så variatorn är fräsch, dvs inga glapp i bussningar och att glidklackarna på sekundär variatorn är bra mm.
OM du bestämmer dig för att porta så borde du kolla upp kullagren på veven så dom är bra samt att kolla så den är rak med en indikatorklocka (finns på biltema)
Snyggar du bara till kanterna i portarna så skulle inte jag bry mig om veven om det inte är nått lagerljud från den.
Men det mesta sitter i variatorerna.

Re: Verktyg för portning?

Postat: 29 okt 2013, 19:57
av Egåån
jo absolut. Jag skulle haft högre inslagsvarv på et, nu ligger den runt 2000rpm. Jag skulle vilja ha den så ettrig som möjligt. Sen är det ju orken i maskinen som jag vill ändra. Vill gärna ha lite mer hk i den.

Re: Verktyg för portning?

Postat: 30 okt 2013, 18:07
av tapio
Kolla så inte fjädern är av för 2000 lät lite det..

Re: Verktyg för portning?

Postat: 30 okt 2013, 18:47
av Egåån
Jag kollar upp det nästa gång jag inte är på frieri.
Är det någon som har en blek på vilket varvtal en Et ger max effekt på och hur många tama åsnor ligger den på vid det varvtalet?

Sen undrar jag om det går dit en p85 variator om det är 30mm kona?

Re: Verktyg för portning?

Postat: 11 dec 2013, 10:58
av tapio
Det var mig ingen dålig friar resa du var på...

Re: Verktyg för portning?

Postat: 11 dec 2013, 20:20
av snopro78
Jo den där vevaxeln skadar nog inte att kolla till innan du börjar trimma, för att se om den rört sig något efter förra påskens körning, ja du vet ju vevaxelns historia ;). Kom inte ihåg hur statusen var på den där variatorn, men som sagt ganska glappfri och balanserad bör den vara om du ska trimma, tycks minnas att det bara sitter ett lager på variatorsidan. Hoppas du får skoj! :)