Rotax 277

Chassie, Drivlina, osv
Hedenhös
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 feb 2013, 16:55
Ort: Tvärålund

Rotax 277

Inlägg av Hedenhös » 11 jan 2015, 13:37

Är det nån som har koll vad som skiljer på olika årsmodeller på 277:an? Håller på att byta motor i min gamla Tundra (96) och ser att det är massa skillnader på motorerna. Bl.a. Är det olika gäng på mag sidan och den ena har pys på cylindern

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 277

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2015, 14:37

Finns som du säger flera varianter, den största skillnaden sitter i veven och packboxarna.
Det finns en vev som är 25mm på svänghjulssidan och en som är 30mm (om jag minns siffrorna rätt, 2 olika mått iaf). Om din motor är en 96a så ska den nog ha den grövre, tror det bara var dom första med brytartändning som hade den mindre veven.
Sen finns det 2 olika vevhus också, skillnaden är olika diameter på packboxen på svänghjulssidan. Det är inte alltid så att grövre veven sitter i ett vevhus med större hål men större hål med lilla veven har jag aldrig sett. Så man har 3 vev/vevhus kombinationer där.
Din borde ha både grov vev och stor diameter på hålet. Minns ej måtten i huvudet.

Sen tror jag dom senare har o-ring istället för packning till toppen.

PS 96 är inte gammal här på forumet ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Hedenhös
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 feb 2013, 16:55
Ort: Tvärålund

Re: Rotax 277

Inlägg av Hedenhös » 18 jan 2015, 18:53

Tackar nu har jag nästa fundering ser nu när jag rivit båda motorerna att den ena hade brytare den med den smalare veven. Men jag skulle vilja flytta över cdi tändningen på den. Finns det svänghjul med den smala varianten avsedda för cdi?

Skriv svar