viktdiagram tra-variator

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

viktdiagram tra-variator

Inlägg av Gordini » 03 mar 2014, 18:44

Någon som har koll på hur mycket startvarvet påverkas av vilken vikt viktpinnarna har på tra-variatorn. sökt på nätet men hittar
inget annat än att det finns från 10g till 26g, men hur mycket förändras varvtalet per g. Powerblocen finns en uppgift att en bricka förändrar varvtalet med ca 100rpm. skulle behöva något liknande för tra-variatorn.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

RullstolsZigge
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
Ort: Bergs kommun

Re: viktdiagram tra-variator

Inlägg av RullstolsZigge » 03 mar 2014, 20:01

Gordini skrev:Någon som har koll på hur mycket startvarvet påverkas av vilken vikt viktpinnarna har på tra-variatorn. sökt på nätet men hittar
inget annat än att det finns från 10g till 26g, men hur mycket förändras varvtalet per g. Powerblocen finns en uppgift att en bricka förändrar varvtalet med ca 100rpm. skulle behöva något liknande för tra-variatorn.

Ska inte svära på det här, men jag sitter själv och forskar lite kring tra-variatorer då jag nyss skaffat en Lynx och jag vill minnas att 1 g ger 100 rpm i skillnad. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det, men det kan mycket väl vara någonstans på Lynxtalk-forumet då det är mest där jag läser.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: viktdiagram tra-variator

Inlägg av Gordini » 03 mar 2014, 20:34

Tack. Låter rimligt. då har man något att utgå ifrån.
16g i skillnad skulle ge med 1g/100varv 1600 varv i justermån.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

RullstolsZigge
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
Ort: Bergs kommun

Re: viktdiagram tra-variator

Inlägg av RullstolsZigge » 03 mar 2014, 21:44

Har letat lite men hittar inte just den tråden där jag läste det. Men här är en annan med mycket matnyttigt innehåll om just TRA-variatorn http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=47&t=856" onclick="window.open(this.href);return false; men jag tror du måste regga dig för att kunna läsa tyvärr.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: viktdiagram tra-variator

Inlägg av Holländaren » 04 mar 2014, 03:06

Vikterna ska man inte använda för att ändra inslagsvarven, därför att för varje gram ändrar man också toppvarven minst lika mycket.
För att ändra startvarv är det antingen fjädern eller ramperna man ska ändra på.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

RullstolsZigge
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
Ort: Bergs kommun

Re: viktdiagram tra-variator

Inlägg av RullstolsZigge » 04 mar 2014, 18:01

Oj jag läste lite snabbt, värdet jag skrev är inte för tillslagsvarv utan toppvarv.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993

Skriv svar