Någon som har koll på hur mycket startvarvet påverkas av vilken vikt viktpinnarna har på tra-variatorn. sökt på nätet men hittar
inget annat än att det finns från 10g till 26g, men hur mycket förändras varvtalet per g. Powerblocen finns en uppgift att en bricka förändrar varvtalet med ca 100rpm. skulle behöva något liknande för tra-variatorn.
viktdiagram tra-variator
viktdiagram tra-variator
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
- Ort: Bergs kommun
Re: viktdiagram tra-variator
Gordini skrev:Någon som har koll på hur mycket startvarvet påverkas av vilken vikt viktpinnarna har på tra-variatorn. sökt på nätet men hittar
inget annat än att det finns från 10g till 26g, men hur mycket förändras varvtalet per g. Powerblocen finns en uppgift att en bricka förändrar varvtalet med ca 100rpm. skulle behöva något liknande för tra-variatorn.
Ska inte svära på det här, men jag sitter själv och forskar lite kring tra-variatorer då jag nyss skaffat en Lynx och jag vill minnas att 1 g ger 100 rpm i skillnad. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det, men det kan mycket väl vara någonstans på Lynxtalk-forumet då det är mest där jag läser.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993
Lynx Rave 670 1993
Re: viktdiagram tra-variator
Tack. Låter rimligt. då har man något att utgå ifrån.
16g i skillnad skulle ge med 1g/100varv 1600 varv i justermån.
16g i skillnad skulle ge med 1g/100varv 1600 varv i justermån.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
- Ort: Bergs kommun
Re: viktdiagram tra-variator
Har letat lite men hittar inte just den tråden där jag läste det. Men här är en annan med mycket matnyttigt innehåll om just TRA-variatorn http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=47&t=856" onclick="window.open(this.href);return false; men jag tror du måste regga dig för att kunna läsa tyvärr.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993
Lynx Rave 670 1993
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: viktdiagram tra-variator
Vikterna ska man inte använda för att ändra inslagsvarven, därför att för varje gram ändrar man också toppvarven minst lika mycket.
För att ändra startvarv är det antingen fjädern eller ramperna man ska ändra på.
För att ändra startvarv är det antingen fjädern eller ramperna man ska ändra på.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
- Ort: Bergs kommun
Re: viktdiagram tra-variator
Oj jag läste lite snabbt, värdet jag skrev är inte för tillslagsvarv utan toppvarv.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993
Lynx Rave 670 1993