het Pipa/Ljuddämpare

Chassie, Drivlina, osv
Björne
Inlägg: 47
Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
Ort: Lule / Persön
Kontakt:

het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Björne » 28 jan 2014, 20:50

Behöver lite råd och tips.

Min Ski-doo Everest 340 F/C blir väldigt het om ljuddämparen, kan bli glödhet ibland....
Det är alltså själva ljuddämparen som glöder, slutet på pipan! Märkbart kallare vid cylindrarna!!
Vad beror detta på??
Det uppkommer endast då man krypkör i farten 0-20 KM/H eldar man på lite så verkar det som ljuddämparen kallnar lite..
Har kontrollerat tjuvluft, stiften är bruna motorn går bra på 1/4 till full gas, bluddrar lite (4-taktar)när man kör sakta.Allt nytt i tändningen....
Nålventilen är lite sliten, byter den imorgon och ser om man får bort att den verkar gå fett på låga varv.

Tacksam för bra tips!

Björne
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Gunnar » 28 jan 2014, 22:07

står tändningen rätt?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Sm-X » 28 jan 2014, 22:46

Kan även vara glapp i tändningen, knapp spole(utv) eller kabel
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Björne
Inlägg: 47
Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
Ort: Lule / Persön
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Björne » 29 jan 2014, 07:23

Tändnigen tror jag är rätt. Brytaravstånd är 0,40 enl ski-doos handbok och lappen på motorn.
Det är utvändiga tändspolar på motorn, kanonfin gnista på båda stiften...
Tändkablar och tändhattar är nytt!
Upptäckte att det satt fel stift i den (för varma) igårkväll kan de spela in??
Kan tändläget spela in om pipan blir varm i slutet??
Vart ingen märkbar skillnad med ny nålventil, bluddrar fortfarande på låga varv
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Sm-X » 30 jan 2014, 16:25

hur står luftskruven? Står den ska vara 1,5 varv med nålen på mitten läget
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Björne
Inlägg: 47
Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
Ort: Lule / Persön
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Björne » 30 jan 2014, 17:56

Luftskruven är 1,5 varv utskruvad och nålen är ett snäpp ner från mitten (fetare blandning)
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Sm-X » 30 jan 2014, 22:11

ingen skillnad med nya stift?
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Björne
Inlägg: 47
Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
Ort: Lule / Persön
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Björne » 31 jan 2014, 11:05

Ingen skillnad med nya stift, däremot verkar det som att den är väldigt sentänd (om jag nu gör rätt när jag kollar tändningen) Det borde väl göra så att man får en hög temperatur i pipan?? eller har jag fel?
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Gunnar » 31 jan 2014, 12:52

Brukar vara svår startad också med låg tändning.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Björne
Inlägg: 47
Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
Ort: Lule / Persön
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Björne » 01 feb 2014, 13:12

startar bra kall...men varm kan man få dra en del för att få igång den.
Har nu justerat brytarna så båda öppnar 0.40 och ska försöka få tändningen rätt.
Ska visst gå att ställa med en ohm-meter, har nån koll på hur man gör exakt???
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Sm-X » 02 feb 2014, 10:52

I min bok står det direkt timing BTDC 3,73-4,23mm(med motorer med nr 3,019,645-3,020,644) annars står det direkt timing BTDC 2,82-3,32mm och indirekt timing BTDC 3,43-4,03mm, sen står det att man ska använda direkt timing med rakt stift och indirekt timing med motorer med vinklat stift, hoppas det kan vara till hjälp, har samma fel på en av min fars everest
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Björne
Inlägg: 47
Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
Ort: Lule / Persön
Kontakt:

Re: het Pipa/Ljuddämpare

Inlägg av Björne » 02 feb 2014, 16:57

Verkar som att tändningen var boven i dramat. justerade med en ohm-meter på tändspolens plus när den ger utslag så ska det tydligen vara tändläget. Fanns en markering på svänghjulet och en i fläkthuset dom ska linjera med varadra för att tändningen ska vara perfekt.
Justering ska utföras med full tändförställning, d.v.s man måste hålla cetrifugalvikten ut mot svänghjulets kant. (hittade en ski.doo verkstadshandbok på nätet)

När jag justerat enligt anvisning (fick backa tändplattan ca 1 mm) så startar den fantastiskt lätt varm som kall! lite bluddrig är den fortfarande men mycket bättre än tidigare.
Pipan är nu jämnvarm över hela. :thumbright:
Kört drygt 2 mil idag med nilan bakom utan problem.

Lövånger here we come!!! :D :D :D
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*

Skriv svar