Everest 444 gnistbekymmer

Chassie, Drivlina, osv
Surf_fredde
Inlägg: 21
Blev medlem: 29 dec 2013, 16:27
Ort: Umeå

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Surf_fredde » 02 jan 2014, 00:30

Spolen som alstrar strömmen till tändningen kan faktiskt vara ett problem också, när motorn blir varm(spolen)!
Du har gnista och skotern startar går i en kvart och sen vill den dö om du inte håller varven uppe även gnistan har då "försvunnit" men får motorn svalna så kommer gnistan tillbaka.
osv,osv
Det kan vara att lacken på spolen har släppt eller kläckt ihop och när spolen blir varm och kopparen expanderar blir det "kortis" i lindningen och den klarar inte av att leverera! Därför fungerar det om man håller varven uppe...
lika väl när spolen svalnat så brukar funktionen bli bättre men det blir ofta sämre och sämre...

Kan du mäta kall och sen varm(när den lägger av) så kan man ju se om det är skillnad.
Vilka värden du ska ha på spolen det vet jag inte.

Användarvisningsbild
Karlen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 dec 2013, 13:57
Ort: Slutarp

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Karlen » 02 jan 2014, 07:16

Så här ser det ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Karlen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 dec 2013, 13:57
Ort: Slutarp

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Karlen » 02 jan 2014, 07:17

Den gula behållaren intill batteriet är alltså för slidmatning och i den ska det vara vanlig 2taktolja?

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av snopro78 » 02 jan 2014, 10:01

Jajjemen, helt riktigt!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
Karlen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 dec 2013, 13:57
Ort: Slutarp

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Karlen » 02 jan 2014, 11:39

Tack för infon! Hur pass mycket olja drar den till slidmatningen?

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av snopro78 » 02 jan 2014, 12:03

Ingenting om allt står rätt till, alltså om inte tätningarna mitt på veven läker, det är bara för smörjning. Vattenpumpen sitter ju på samma axel, så om oljan blir vitgeggig har man åxå nåt slags läckage.
Skadar väl inte att hålla lite koll på nivån.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
Karlen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 dec 2013, 13:57
Ort: Slutarp

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Karlen » 02 jan 2014, 13:24

Jag förstår. Väldigt bra forum det här. Många duktiga som delar med sig av sina kunskaper. Bara snön som fattas nu.

Användarvisningsbild
Karlen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 dec 2013, 13:57
Ort: Slutarp

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Karlen » 03 jan 2014, 12:56

Detta är lite intressant. Pratade med förra ägaren och han sa att dom alltid har tankat rent i tanken. Jag blir lite förvirrad. Ska jag ha 2takt i bensinen eller är den gula behållaren till för 2taktsblandningen? Dom har visserligen typ knappt kört med den men det låter ju som den borde skurit utan 2taktolja?

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av snopro78 » 03 jan 2014, 20:53

Om du har separat oljesmörjning ska du ha en oljepump på insuget, oljetanken brukar då vara betydligt större. Så med 99,9% säkerhet ska du blanda i tanken. Glömde själv blanda olja i en 464:a och körde nästan en hel tank på i stort sett ren bensin, den höll ;)
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Evervärst 444 » 06 jan 2014, 12:38

Lovade att återkomma och nu är kondensatorer på poron bytt till gängad model och nu funkar den!

Användarvisningsbild
Karlen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 dec 2013, 13:57
Ort: Slutarp

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Karlen » 13 jan 2014, 09:12

Nu krånglar det igen. Kör 10 min sen stendör den och får ingen gnista på nått av stiften. Kan det vara strömspolen som ändrar sig när den blir varm? Vart köper man sånna isf? Har inte hittat nån på nätet.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Evervärst 444 » 13 jan 2014, 19:44

Om det jäklas så mycket som det nu verkar göra så kan jag annars rekommendera att cdi tändning från exempelvis rotax 467 ska passa. Du skulle då behöva tändplatan,svänghjulet cdi box och tändspole.

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av snopro78 » 14 jan 2014, 20:19

Har du givit upp, tyckte jag såg en 444:a på blocket med liknande problem;)
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
Karlen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 dec 2013, 13:57
Ort: Slutarp

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Inlägg av Karlen » 16 jan 2014, 19:02

Stämmer bra. Nån som är spekulant?

Skriv svar