Få dit kolvknaster?

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Få dit kolvknaster?

Inlägg av Holländaren » 01 apr 2008, 18:54

Har ni några bra tips hur man ska få dit ett knaster? Knastret i frågan är bara en ring med liten öppning, utan nåt som sticker ut som man kan nipa ihop den med.. :? Som en kolvring ungefär alltså fast mindre diameter och större öppning..

Det gäller en Rotax 693 motor.. Lagom genomtänkt det här med kolvbyte. Nållagret består av lösa nålar och knastret verkar vara omöjlig att få dit utan specialverktyg. Att jag alls lyckades få dit kolvbulten utan att tappa alla nålar var en mirakel ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Få dit kolvknaster?

Inlägg av green_lightning » 01 apr 2008, 19:15

Holländaren skrev:Har ni några bra tips hur man ska få dit ett knaster? Knastret i frågan är bara en ring med liten öppning, utan nåt som sticker ut som man kan nipa ihop den med.. :? Som en kolvring ungefär alltså fast mindre diameter och större öppning..

Det gäller en Rotax 693 motor.. Lagom genomtänkt det här med kolvbyte. Nållagret består av lösa nålar och knastret verkar vara omöjlig att få dit utan specialverktyg. Att jag alls lyckades få dit kolvbulten utan att tappa alla nålar var en mirakel ;)
Hihi! Det är min favoritmodell av knaster. Svåra att få dit och i princip omöjliga att få lös.

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 01 apr 2008, 19:20

mitt knep är att sätta ena änden av knastret i det lilla urtaget i kolven, sedan ta en liten skruvmejsel och ta spjärn mot knasterspåret och trycka ihop knastret samtidigt som man låter det glida in på skruvmejseln.
sjukt svårt att förklara begripligt..... :roll:
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 01 apr 2008, 19:53

tips är att stoppa papper i vevhuset, jag har lyckas att tappa ner ett knaster och fick lyfta ur motor... :( och vända den uppåner

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 01 apr 2008, 22:11

Det har löst sig :) Tog hjälp av en kompis som har hållt på med sånt här i många många år.. Ändå tog det nästan en timme att få dit dom. Det finns ett specialverktyg för att sätta dit dom men hur det fungerar det vettefan, och det lär väl inte vara gratis heller.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 01 apr 2008, 22:15

Svarva ett rör till rätt innerdiameter (eller leta fram ett), trycker ned ringen med öppningen före, vrider upp den i röret så den kläms ihop.
tryck sedan ringen genom röret samtidigt som du håller det mot kolven.
då glider den lätt in i läget och inget skadas.

Lagret fettar man lämpligen in och letar fram en hylsa eller ett rör med nästan samma ytterdiameter som kolvbulten (längden bör vara som lagerrulle plus tjockleken på stödringen.
håller det inuti staken samtidigt som man pillar in lagerrullarna.
låt sedan röret sticka ut så att du kan hänga dit ringen på kanten.

sedan pressar du in kolvbulten så du kan hänga den andra ringen på den.
montera sedan allt ihopa och när du då pressar in kolvbulten kryper (hylsan eller röret, vilket du nu använde) snällt före ut genom kolvbults hålet och allt sitter på plats.

Hoppas detta går att förstå. Mvh Richard

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 01 apr 2008, 22:22

Till nålarna använde jag fett för att hålla dom på plats, använde ingen hylsa eller nåt utan klistrade fast dom på staken mha fettet.. Lite fett på ena ringen också, och sen var det bara att försöka få dit bulten utan att trycka ut allt på andra sidan.. Jag lyckades efter 2 försök, sen var det bara att hänga dit den andra ringen, men då kom ju knasterproblemet ;)

Till nästa gång blir det då iaf att informera vad specialverktyget kostar, eller som du säger fixa ett rör som man kan använda för att undvika skador.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av skoterräven » 10 apr 2008, 20:22

tips för motorer med lösa nålar:
ta en gammal kolvbult ,kapa den med rondell i samma längd som vevstaken är bred,ta bort bägge knasterna ,knacka in den tillkapade biten i kolven.
när den är i mitten är det bara att lyfta bort kolven och nålarna stannar där dom ska vara.sen dit med den nya kolven=klart

det där problemet med att montera knasterna förstod jag inte,använd alltid nya knaster och vicka in dom med en liten elmejsel

ockelbomannen
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 jan 2008, 02:12
Ort: Pite

Inlägg av ockelbomannen » 10 apr 2008, 22:11

Ner med " öppningen" på knastret så det hamnar i gropen på kolven, sen som någon annan sa, en elmejsel att trixa ner resten av knastret med....Har man gjort det några gånger så går det fint efter ett tag :)

Sen angånde knaster i vevhuset, en skvätt T-röd och trycklyft och en magnet på kanten så brukar det oftast komma upp ( om man inte har dragit runt veven så det kilat fast förståss)....

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 11 apr 2008, 06:22

[quote="

Sen angånde knaster i vevhuset, en skvätt T-röd och trycklyft och en magnet på kanten så brukar det oftast komma upp ( om man inte har dragit runt veven så det kilat fast förståss)....[/quote]


det ska jag prova :)

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 16 apr 2008, 21:59

Så här var tanken...
Bild

Hoppas det går att förstå nu =)

Melander
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: Pite

varför

Inlägg av Melander » 22 apr 2008, 21:48

plusss skrev:[quote="


det ska jag prova :)


Kanske lite onödigt att släppa ner en lagerrulle bara för att prova :D

Vi har ju iof lite olika hobbies.

Men varför T-röd?

/ F
Senast redigerad av 1 Melander, redigerad totalt 23 gånger.

ockelbomannen
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 jan 2008, 02:12
Ort: Pite

Inlägg av ockelbomannen » 22 apr 2008, 22:43

Binder ev, smuts där nere och kommer sedan upp i klumpar då du blåser ur, funkar med mkt andra spriter men jag kör med T-röd.

Skriv svar