Trimma et 340 t/r

Chassie, Drivlina, osv
grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 07 jan 2013, 18:48

Tjenare alla smarta skoteridioter!
Nu äre så att jag klippt till på en yamaha et 340 -85.
Ska nu ställa iordning dem till veteran racet men vill ha lite mer klipp i motorn?
Men hur?
Har en kompis som kan ekonomiporta alltså ta bort gjutsägg å sånt. Men själv funderar jag på att lämna in topparna på planing! Hur mycket ska jag ta? Hur blir det med packningar sen? Dubbla? Sen undrar jag om jag blir tvungen att bestycka om den? :)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 08 jan 2013, 17:29

Ingen som vet?
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av teenageparadise » 08 jan 2013, 20:28

varför ska du ha dubbla packningar efter en planing? om du sätter dubbla packningar höjs ju toppen mer och då förlorar du ju lite av de du planat, men "plana" topparna skulle jag inte rekommendera..

Du har verkligen inget hum om trimning? Mitt råd är ju att du pratar med ngn som kan, annars är risken stor att du trimmar ner effekten i din motor.

Porta, blueprinta, anpassade toppar, pipor, rätt bestyckning i variatorerna är ju några av sakerna för att få bättre åka...

Det finns ju massor på nätet och även böcker om 2 takts trimning.
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 08 jan 2013, 23:04

teenageparadise skrev:varför ska du ha dubbla packningar efter en planing? om du sätter dubbla packningar höjs ju toppen mer och då förlorar du ju lite av de du planat, men "plana" topparna skulle jag inte rekommendera..

Du har verkligen inget hum om trimning? Mitt råd är ju att du pratar med ngn som kan, annars är risken stor att du trimmar ner effekten i din motor.

Porta, blueprinta, anpassade toppar, pipor, rätt bestyckning i variatorerna är ju några av sakerna för att få bättre åka...

Det finns ju massor på nätet och även böcker om 2 takts trimning.

Sant som du säger! Jag har ingen "hum" om trimning men det är där ni på forumet kommer in och hjälper sånna okunniga personer som mig!

Läste nånstans på google att man ska ha dubbla packningar men jag tyckte själv det lät konstigt då man säkert planar 0,5 mm men då är ju packningen runt 0,5 mm. Så det stämmer ju inte.

Kan du förklara för mig varför jag inte ska lämna in topparna på planing?

Men tack på förhand för visat intresse!
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av tapio » 08 jan 2013, 23:13

Dubbla packningar i cyl foten för att höja portarna varpå det blir andra durationer i motorn... Andra porttider med andra ord..
Men det är väl dålig vev i dom där motorerna? Jag skulle leta reda på en srv motor eller en phazer motor och stoppa i den mer hk och hållbarare.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 08 jan 2013, 23:15

Jag hade just en venture 480 med en mycket fin motor som jag skickade iväg billigt. Är det värt att sätta dit dubbla cylinderfotspackningar?
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av tapio » 08 jan 2013, 23:17

Det märks nog inte skulle jag tro.. Prova! :)
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 08 jan 2013, 23:24

Blueprinta som teenageparadise sa! Det menas väl med att man tar bort gjutskägg och onödiga kanter?
Är det värt mödan? Blire nån effekt? :) kompisen kallar då de ekonomi porta. Sen läste jag att det finns olik tjocklek på topplockspackning bör man köpa en tunnare för lite effekt? När man ändå håller på? ;)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av tapio » 08 jan 2013, 23:34

Prova att ta bort gjutskägget och snygga till lite. Kolla så portarna stämmer med fodret så det inte är nån kant som stör. Två eller tre fotpackningar tunnare toppackning. Kanske ta av 2mm längst ner på kolvarna mot insuget.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av SS440-80 » 08 jan 2013, 23:35

Tror att du har tjockare eller dubbla topplockspackningar på din motor, Transportermodellerna hade det men inte de korta maskinerna.
Visst kommer du att få en motor som går lite bättre om du tar bort gjutskägg, polerar spolkanaler och lägger dit dubbla cylinderfotspackningar plus att topplockspackningarna ska vara tunna som på korta ET.
Men största märkbara skillnaden får du om du läser på lite om variatorbestyckning och sedan försöker få variatorerna lite "sportigare" kalibrerade än vad som var grundtanken när Yamaha utvecklade Transportern.

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 09 jan 2013, 16:10

SS440-80 skrev:Tror att du har tjockare eller dubbla topplockspackningar på din motor, Transportermodellerna hade det men inte de korta maskinerna.
Visst kommer du att få en motor som går lite bättre om du tar bort gjutskägg, polerar spolkanaler och lägger dit dubbla cylinderfotspackningar plus att topplockspackningarna ska vara tunna som på korta ET.
Men största märkbara skillnaden får du om du läser på lite om variatorbestyckning och sedan försöker få variatorerna lite "sportigare" kalibrerade än vad som var grundtanken när Yamaha utvecklade Transportern.
låter bra som ni säger men har tänkt lite på variatorerna och tycker att den varvar väldigt mycket så jag tror inte jag behöver byta vikter. men möjligtvis byta fjädern i variatorn som bestämmer vid vilket varvtal skotern ska sticka iväg vid. men jag vet inte vart jag kan få tag på sånna. skulle underlätta vid starten med lite högre varvtal på en gång! nån som vet nån sida med olika styrkor? nån annan smart ide som ni har med variatorerna? :)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av tapio » 11 jan 2013, 00:22

Prova att lägg dit ett chims på fjädern som är en par mm så ökar du förspänningen på fjädern.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 15 jan 2013, 22:14

Om man skulle lämna in cyllarna på portning och bestycka om förgasaren. Kan man då byta upp sig till en et 400 pipa? Passar dem? Blir det mer effekt? :)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av teenageparadise » 16 jan 2013, 20:39

tvivlar på att du får ut annat än fränare ljud med en sådan pipa. men att lämna iväg cylindrarna till ngn som kan porta på rätt sätt är definitivt värt istället för att svamla med dubbla packningar. om det finns en tunnare topp packning elelr om de sitter flera i din så ta bort den så du får lite högre komp, eller låt göra ordentliga toppar uträknade och svarvade så dem passar motorn..
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 16 jan 2013, 23:01

Blir nog de. Finns det några cyllar som passar bolt on? Tex ex 440? Sen är det bättre att sätt på en trottelförgasare ist för spjäll? Vilken stirlek?
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av tapio » 17 jan 2013, 12:02

Et 400 cyl då?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av grandtouring » 22 jan 2013, 22:25

tapio skrev:Et 400 cyl då?
Passar dem?
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av tapio » 23 jan 2013, 18:36

Vet inte, men jag skulle tro det.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Pelleah
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2015, 23:16

Re: Trimma et 340 t/r

Inlägg av Pelleah » 23 mar 2015, 23:21

Nu vet jag ju inte vad reglementet säger fullt ut men et400 kom ju inte förens -89 å då tror jag de problem iom att -85 är gränsen :-/

Skriv svar