Förgasarvinkel

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Förgasarvinkel

Inlägg av Holländaren » 10 mar 2008, 19:53

Jag har ett litet problem, eller jag vet inte om det är ett problem men det tänkte jag få svar på nu :)

Det är såhär att mitt nya dubbelinsug kommer från en rotax 775, det är samma som på 641 och passar även 640 som jag har.
Grejen är bara att 640:n har andra kåpor över motorn än dom andra 2. Pga det så kan jag inte ha dit insuget som det ska sitta, utan jag får vända det upp o ner för att det ska få plats. Men då kommer förgasarna peka nedåt kanske 25 grader och jag undrar om det kan fungera att ha dom i den vinkeln eller om det bara är att glömma bort?

Evt kan det gå att plocka bort kåpan på insugsidan av motorn, då borde kåporna vara exakt likadana som på 641/775. Det ser ut att gå men inget jag har testat. Isf får jag hitta ett nytt ställe till tändspolarna, för dom sitter fast i den kåpan.

Men först o främst vill jag veta om man kan ha förgasarna i en sån konstig vinkel eller inte :)

Såhär ska insuget sitta alltså, förgasarna pekar uppåt. För mig går inte det utan förgasarna kommer peka nedåt och fungera som snödammsugare (kommer ha filter, men ändå)
Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 10 mar 2008, 21:56

Nä ha inte förgasarna vinlkat åt de hållet, det blir som lite knas me nivån i koppen..
Går det inte att slipa upp i fläktkåpan så att du får dit insuget?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 10 mar 2008, 22:29

Jag måste isf slipa ganska mycket, det tog i ordentligt, insuget satt flera cm för långt ut. Men visst skulle det gå, men jag undrar om det inte blir bättre att bygga om kåporna till 641-utseendet isf, jag måste ändå flytta på tändspolarna för att gasarna kommer ta i dom annars.

Bäst hade varit att få förgasarna någorlunda raka, men har inte hittat några passande vinklade flänsar än så länge. Nån som vet om det kanske finns metallflänsar som passar på insuget som man kan svetsa på en rörböj?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 11 mar 2008, 11:36

De går ju bra att luta dom lite framåt. Finns det inget insugsgummi som passar på insuget?
Få bygga ett och montera förgasaren me en slangstump men varför byggde du inte ett nytt insug från början?
Då hadde det blivit som du vill ha det på en gång, nu blir det lite xtra jobb ser det ut som eller??

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 11 mar 2008, 11:57

Jag har kollat genom alla insugsgummi i Rinab katalogen men hittar ingenting som är vinklat som kan tänkas passa tyvärr, men jag antar att det finns nånstans, gäller bara att hitta det. Raka fanns iaf och såna är på väg hit, dom är till 9500 egentligen.

Jag tror inte mina kunskaper duger till att bygga ett eget insug tyvärr, det var väl mest bara det :)

Men det här ska väl inte vara några större problem, bara att jag måste modifiera kåpan men det ska nog gå bra. Men jag väntar med det tills jag fått hem reservmotorn så jag inte riskerar att bli utan motor till helgen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Gäst

Inlägg av Gäst » 11 mar 2008, 20:13

Förknassarna ska alltid vara så rakt mot insuget som bara är möjligt för besta flöde :D sej att du vinklar dom ca 25 grader framåt eller bakåt
då lär du bli småt förvånad då du åker ner för en bake eller uppför
blir lite fel i flotören då och värstingen din lär till att börja sura,så moda om kåpan eller bygg om insuget....

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av skoterräven » 18 mar 2008, 20:35

det går visst att ha förgsarna lutade åt fel håll
det enda du behöver göra är att ändra flottörnivån(bocka om gaffeln)

Skriv svar