blizzard 9500 problem
blizzard 9500 problem
ja i dag när jag skulle köra till jobbet efter lunchen, fin åkning i ca 30 blås .. solen sken i ansiktet, även min nyputsade tnt hjälm sken , å tro på fan så skar 9500 , det är ju helt otroligt, för i helgen på veteran racet, så fick den tala ut en gång för alla, å då höll det bara bra, men i dag så var det jämn å fin gas, kan det ha varit det som dödade den??
att den skall ha lite variation på trottlarna? nån som känner igen det här fenomenet?
att den skall ha lite variation på trottlarna? nån som känner igen det här fenomenet?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
har du rivit motorn? hur ser kolvar, toppar stift ut?
inge Olja eller för mager blandning?
Vad har du för bestyckning?
Joo jag förstår att du fick gasa för att hänga på dom 2st yamaha som låg först i helgen .....
inge Olja eller för mager blandning?
Vad har du för bestyckning?
Joo jag förstår att du fick gasa för att hänga på dom 2st yamaha som låg först i helgen .....
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
hmm
Vad jag har för mig så är väl inte riktigt konstant varvtal nånting som alltid är bra på en 2-taktare.
Men det kan ju ha varit så att den fick för
lite soppa vid ett visst gaspådrag eller nåt. (jag spekulerar bara)
Men det kan ju ha varit så att den fick för
lite soppa vid ett visst gaspådrag eller nåt. (jag spekulerar bara)
Gunnar skrev:har du rivit motorn? hur ser kolvar, toppar stift ut?
inge Olja eller för mager blandning?
Vad har du för bestyckning?
Joo jag förstår att du fick gasa för att hänga på dom 2st yamaha som låg först i helgen .....
Haahaa, det skulle va det va!!
jag har inte rört nåt på den, drog bara hem den och gick in i garaget å skruvade i en annan 9500
men jag har det i bakhuvet jag oxå, att jämn gas för länge är inte bra för 2 taktare, så jag ska återkomma när jag rivit
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Vettefan det där med jämn gas.. På dom moppar jag har haft har jag då kört jämn gas i hur många mil som helst, fast då var det iofs gas i botten, men jämn var det iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
Jag vet svaret............
Jag kom på det............varför den inte skar på veteranträffen alltså.........därför att du drog i Rotaxen några överblivna procent olja som SRX:n matade ut,och som inte Gunnar snappade upp......(Gunnar åkte förresten med öppen mun hela vägen till Vebomark,undrar varför..... )
Jag hade ju endast blandat 5%......plus en kapsyl extra för att vara säker på att det skulle ryka också......
Mvh Janne.
Jag hade ju endast blandat 5%......plus en kapsyl extra för att vara säker på att det skulle ryka också......
Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 09 jan 2008, 11:36
- Ort: Täfteå (Umeå)
Hjälpte LasseMaja att räkna ut hur mycket olja han skulle ha i RV'n inför lövånger dejten. "-4% blir bra, slå i 8 deci för det gjorde jag i min jeep dunk".
När vi lastade för att åka hem.."-Fan vilken liten jeepdunk du har", "-Jo det är en 10-liters"
Det var gott om schmoschel i den slidan (slidmatningen) om man säger så *L*
När vi lastade för att åka hem.."-Fan vilken liten jeepdunk du har", "-Jo det är en 10-liters"
Det var gott om schmoschel i den slidan (slidmatningen) om man säger så *L*
avgaspuls
Avgaspulsen som puttar tillbaka bränslet in i cylindern , om jag fattat det rätt, vandrar i pipan, detta om man ligger på jämn gas.
När pulsen inte orkar trycka tillbaka bränsleblandningen så kan motorn skära.
MEN om man ändrar gasen så "stör" man att pulsen når det läget och återgår till att "börja" om vandringen. OM man bestyckar om ska man ALDRIG ligga på jämn gas. Oftast så skär skotrar på mellangas för att det är i regel där de går snålast. Väldigt få skotrar skär på full gas, eftersom att de är bestyckade för att gå i -20 gr. på havsnivå på just full gas.
Att ligga på jämn mellangas och den går varm, sedan firar man lite på gasen - PANG så skär den. När man sänker gasen sakta så snålar man den ytterligare.
Någon kan kanske rätta det jag skrivit som är fel.
När pulsen inte orkar trycka tillbaka bränsleblandningen så kan motorn skära.
MEN om man ändrar gasen så "stör" man att pulsen når det läget och återgår till att "börja" om vandringen. OM man bestyckar om ska man ALDRIG ligga på jämn gas. Oftast så skär skotrar på mellangas för att det är i regel där de går snålast. Väldigt få skotrar skär på full gas, eftersom att de är bestyckade för att gå i -20 gr. på havsnivå på just full gas.
Att ligga på jämn mellangas och den går varm, sedan firar man lite på gasen - PANG så skär den. När man sänker gasen sakta så snålar man den ytterligare.
Någon kan kanske rätta det jag skrivit som är fel.
Senast redigerad av 1 Melander, redigerad totalt 15 gånger.