blizzard 9500 problem

Chassie, Drivlina, osv
PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

blizzard 9500 problem

Inlägg av PLUSSS » 28 feb 2008, 17:51

ja i dag när jag skulle köra till jobbet efter lunchen, fin åkning i ca 30 blås .. solen sken i ansiktet, även min nyputsade tnt hjälm sken :D , å tro på fan så skar 9500 :shock: , det är ju helt otroligt, för i helgen på veteran racet, så fick den tala ut en gång för alla, å då höll det bara bra, men i dag så var det jämn å fin gas, kan det ha varit det som dödade den??
att den skall ha lite variation på trottlarna? nån som känner igen det här fenomenet?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 28 feb 2008, 17:58

har du rivit motorn? hur ser kolvar, toppar stift ut?
inge Olja eller för mager blandning?
Vad har du för bestyckning?

Joo jag förstår att du fick gasa för att hänga på dom 2st yamaha som låg först i helgen ..... :lol:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

hmm

Inlägg av green_lightning » 28 feb 2008, 18:03

Vad jag har för mig så är väl inte riktigt konstant varvtal nånting som alltid är bra på en 2-taktare.
Men det kan ju ha varit så att den fick för
lite soppa vid ett visst gaspådrag eller nåt. (jag spekulerar bara)

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 28 feb 2008, 19:28

Gunnar skrev:har du rivit motorn? hur ser kolvar, toppar stift ut?
inge Olja eller för mager blandning?
Vad har du för bestyckning?

Joo jag förstår att du fick gasa för att hänga på dom 2st yamaha som låg först i helgen ..... :lol:

Haahaa, det skulle va det va!!
jag har inte rört nåt på den, drog bara hem den och gick in i garaget å skruvade i en annan 9500 :D

men jag har det i bakhuvet jag oxå, att jämn gas för länge är inte bra för 2 taktare, så jag ska återkomma när jag rivit :!:

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 28 feb 2008, 20:14

Uscha vad jobbigt när motorer skär. Fast det är ju ovanligt på en Rotax ;)



Inget att göra åt saken. Du får helt enkelt sälja den till mig :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 28 feb 2008, 20:30

Vettefan det där med jämn gas.. På dom moppar jag har haft har jag då kört jämn gas i hur många mil som helst, fast då var det iofs gas i botten, men jämn var det iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 28 feb 2008, 20:32

haha, ja du har då humor oxå norrda, just ja hur gick det med din kompis blizzard?, den som gick fullgas repan på sjön, ska han sälja den till mej? :D , det är ju alltid bra att nån xtra blizzard :wink:

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 28 feb 2008, 23:17

Har också hört att man inte skall snålåka på halvgas länge utan variera varven, speciellt på sjöar o sånt. Men det kan ju vara något annat som spökar. Du lär nog kolla mässingsdrevet till slidmatningen nu. Lycka till i alla fall.

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Jag vet svaret............

Inlägg av srxjanne » 28 feb 2008, 23:30

Jag kom på det............varför den inte skar på veteranträffen alltså.........därför att du drog i Rotaxen några överblivna procent olja som SRX:n matade ut,och som inte Gunnar snappade upp......(Gunnar åkte förresten med öppen mun hela vägen till Vebomark,undrar varför..... :lol: )
Jag hade ju endast blandat 5%......plus en kapsyl extra för att vara säker på att det skulle ryka också...... :D

Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 28 feb 2008, 23:52

plusss skrev:haha, ja du har då humor oxå norrda, just ja hur gick det med din kompis blizzard?, den som gick fullgas repan på sjön, ska han sälja den till mej? :D , det är ju alltid bra att nån xtra blizzard :wink:
hehe

Han bytte bort den mot en Skandic och något mer om jag inte minns vad det var :?

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 29 feb 2008, 05:33

ja du Anders,livet kan vara hårt som veteranskoterägare....... :cry:

Hoppas att det inte blivit allt för stora skador på racern.

Mvh Janne
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

errorflynn
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2008, 11:36
Ort: Täfteå (Umeå)

Inlägg av errorflynn » 29 feb 2008, 08:58

Hjälpte LasseMaja att räkna ut hur mycket olja han skulle ha i RV'n inför lövånger dejten. "-4% blir bra, slå i 8 deci för det gjorde jag i min jeep dunk".

När vi lastade för att åka hem.."-Fan vilken liten jeepdunk du har", "-Jo det är en 10-liters" ;)

Det var gott om schmoschel i den slidan (slidmatningen) om man säger så *L*

Melander
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: Pite

avgaspuls

Inlägg av Melander » 15 mar 2008, 18:46

Avgaspulsen som puttar tillbaka bränslet in i cylindern , om jag fattat det rätt, vandrar i pipan, detta om man ligger på jämn gas.
När pulsen inte orkar trycka tillbaka bränsleblandningen så kan motorn skära.
MEN om man ändrar gasen så "stör" man att pulsen når det läget och återgår till att "börja" om vandringen. OM man bestyckar om ska man ALDRIG ligga på jämn gas. Oftast så skär skotrar på mellangas för att det är i regel där de går snålast. Väldigt få skotrar skär på full gas, eftersom att de är bestyckade för att gå i -20 gr. på havsnivå på just full gas.
Att ligga på jämn mellangas och den går varm, sedan firar man lite på gasen - PANG så skär den. När man sänker gasen sakta så snålar man den ytterligare.

Någon kan kanske rätta det jag skrivit som är fel.
Senast redigerad av 1 Melander, redigerad totalt 15 gånger.

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 15 mar 2008, 18:53

Jag kanske skulle kalla det för bull...., menar logik. :lol:
Gubbe 63

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 15 mar 2008, 19:17

ja jag köper det du du säger melander, för det är xakt så jag körde, just under halvgas ca 30 km /h över sjön , så jag han ju som stanna till å så skramlade det till å den pajade, jg har nu öppnat å det var en kolvring som gett upp, så kompet är helt borta, men i övrigt ser det bara bra ut.. puuh.. :P

kåftan
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2007, 22:31
Ort: Sundsvall / St

Inlägg av kåftan » 15 mar 2008, 22:42

du får nog hålla fullt över hela sjön nästa gång :lol:

6pac
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:05
Ort: Ske-

Inlägg av 6pac » 16 mar 2008, 11:43

Har då fått för mig att motorbromsa ofta, så motorn får smörjning..

Nog inte bra att ligga med jämn gas för länge.

Vad tror ni om oljeblandningen? i manualen står det
2% om du har Aktiv olja, 4% om du har annan sort??!?!

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 16 mar 2008, 13:38

Jag har alltid kört med 2% olje inblandning, mem OK har väl kanske tagit till lite i överkant, men mina söner skruvade alltid munstyckena lite för att få någon km/h, vilket Jag fick problem med när Jag skulle starta skotern på morgonen. :lol: :lol:
Gubbe 63

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 16 mar 2008, 13:54

Motorbromsa är ej bra
då du stänger trottlarna så stryps brännsle och olja
bensin kyler och olja smörjer
så fullgas är bra :D "med rätt huvudmunstycke så klart"
när en skoter värme nyper är det oftast i slutet av sjön=
när man släpper igen trottlarna= motorbromsa
varierad gasning är bäst

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 16 mar 2008, 16:42

xakt pumpning är det bästa :D

Skriv svar