Nippondensotändning Rotax 503
Nippondensotändning Rotax 503
Hej
Har lite bekymmer med en Rotax 503 (Singel Carb.) som enbart baktänder.
Motorn är utrustad med ett brytarlöst tändsystem från Nippondenso.
Årsmodell 1985
Ny CDI-box art. 81-259 OEM 866599
Nya primärspolar på tändplattan
Ny tändspole (enkelspole)
Så vitt jag kan se så tänder den på båda cylindrarna samtidigt vilket jag tycker verkar knepigt.
Så frågan är om det är rätt tändspole? Verkar finnas två olika (enkel eller dubbel).
Funderar även på vad som utgör trigger i systemet då det inte finns någon pickup varken utanför eller innanför svänghjulet?
Några idéer?
Tack på förhand!
Har lite bekymmer med en Rotax 503 (Singel Carb.) som enbart baktänder.
Motorn är utrustad med ett brytarlöst tändsystem från Nippondenso.
Årsmodell 1985
Ny CDI-box art. 81-259 OEM 866599
Nya primärspolar på tändplattan
Ny tändspole (enkelspole)
Så vitt jag kan se så tänder den på båda cylindrarna samtidigt vilket jag tycker verkar knepigt.
Så frågan är om det är rätt tändspole? Verkar finnas två olika (enkel eller dubbel).
Funderar även på vad som utgör trigger i systemet då det inte finns någon pickup varken utanför eller innanför svänghjulet?
Några idéer?
Tack på förhand!
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Nu är inte jag någon gammal medlem men tar mej ändå friheten att hälsa dej välkommen till forumet.
Dubbeltändning är inget konstigt. En kolv i kompressionstakt och den andra i nedre dödläge när den tänder. Gnistan som kommer när kolven är nere har ingen verkan då trycket är lågt och ingen större mängd bränsle hunnit in i cylindern.
Dubbeltändning är inget konstigt. En kolv i kompressionstakt och den andra i nedre dödläge när den tänder. Gnistan som kommer när kolven är nere har ingen verkan då trycket är lågt och ingen större mängd bränsle hunnit in i cylindern.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Nippondensotändning Rotax 503
ND till 2 cyl tänder båda stift samtidigt, och det blir alltså 2 ggr per varv då. Inget onormalt där
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Tackar för välkomnandet/svaren!
Okej bra, då kan jag utesluta det "felet".
Har provat att ställa max förtändning, min förtändning och i mitten (där plattan satt innan demontering)
Samtliga lägen resulterar i ordentlig baktändning.
Inga idéer om vad som kan vara orsaken??
Och som sagt tändsystemet är nytt från primärspole till tändstift.
Okej bra, då kan jag utesluta det "felet".
Har provat att ställa max förtändning, min förtändning och i mitten (där plattan satt innan demontering)
Samtliga lägen resulterar i ordentlig baktändning.
Inga idéer om vad som kan vara orsaken??
Och som sagt tändsystemet är nytt från primärspole till tändstift.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Kan det vara fel svänghjul eller kilen som har gått av och att svänghjulet har flyttat på sig?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Tycker nog ändå det låter som om primärspolen inte riktigt vill vara med!
Blizzard 7500 -79
Blizzard 9500 -79
Oly -64
Oly -72
Citation ss -80
Everest 340 -76
Yamaha europa 350 -70
Yamaha gp 433b -73
Yamaha sw 400
Yamaha srx 440 -80
Yamaha stx 440 -77
Ac pantera golden electric -81
Ac trailcat -80
Ac panther ilo760 -70
Mcb 380 Wankel -70
Sno-tric sc12 -67
sno-tric sc12 -68
sno-tric sc4 -73
Sno-tric sc3 hva -74
Arjoplogs sputnick ca-60
linson -67
Sno-fury -??
chrysler snowrunner -79
Amf -??
Ockelbo Turist -63
Ockelbo trioman -73
Mercury Max 440 -74
Dom som säger att kunskap är dyrt , vet inte vad okunskap kostar!
Blizzard 9500 -79
Oly -64
Oly -72
Citation ss -80
Everest 340 -76
Yamaha europa 350 -70
Yamaha gp 433b -73
Yamaha sw 400
Yamaha srx 440 -80
Yamaha stx 440 -77
Ac pantera golden electric -81
Ac trailcat -80
Ac panther ilo760 -70
Mcb 380 Wankel -70
Sno-tric sc12 -67
sno-tric sc12 -68
sno-tric sc4 -73
Sno-tric sc3 hva -74
Arjoplogs sputnick ca-60
linson -67
Sno-fury -??
chrysler snowrunner -79
Amf -??
Ockelbo Turist -63
Ockelbo trioman -73
Mercury Max 440 -74
Dom som säger att kunskap är dyrt , vet inte vad okunskap kostar!
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Kilen är hel och svänghjulet är det som satt på, märkt ND. Ser identiskt ut med bilder jag får upp om jag Googlar lite på systemet. Verkar dock inte finnas allt för mycket info om det på Google? Inte om man jämför med brytarsystemet och det senare från Ducati.
Hur tänker du med primärspolen?
Någon som har de korrekta ohmvärdena? Om det kan påverka timingen på något vis?
Hur tänker du med primärspolen?
Någon som har de korrekta ohmvärdena? Om det kan påverka timingen på något vis?
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 31 jan 2012, 16:57
Re: Nippondensotändning Rotax 503
jag är inget proffs men jag hadde samma problen med min yamaha srv de är inte samma motorer men kan vara samma fel det är ju en fläktkyld 2 cylindrig motor och fläkten sitter på höger sida och då hadde min vänstra cylinder gått varm och smält kolven och resultatet var att den enbart misstände och spruta eld...
som sakt inget proffs men jobbar på de
som sakt inget proffs men jobbar på de
yamaha srv 540 -82
polaris cutlass 440ss
polaris indy 650
polaris cutlass 440ss
polaris indy 650
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Spolen kan vara dålig iaf fast den ger rätt ohm värden, så det ska man inte stirra sig blind på. Om isoleringen är halvdålig nånstans så märks det inte när man ohmmätar men kan du få överslag iaf när motorn är igång, och då blir tändningen nog knäpp också.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Mopar-CG:
Kom du fram till nått?
Jag har samma problem med min 447:a men det ända jag bytte var primärspolen till en pirat jag köpte på Rinab.
Kom du fram till nått?
Jag har samma problem med min 447:a men det ända jag bytte var primärspolen till en pirat jag köpte på Rinab.
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Finns det ingen trigger för tändningen så är det antagligen på samma sätt som gammla dt/rd moppar och 125:er hade att det är sinusvågen från spolen som talar om för cdi:n när den ska tända.
Re: Nippondensotändning Rotax 503
Bjarven:
Så man kan då anta att det är spolen som ger en felaktig sinusvåg som gör att tändningen kommer vid fel tillfälle?
Det är lite det jag varit inne på men när jag snackade med Rinab så var det ingen annan som klagat på dem och de hade sålt 10 till i övrigt av samma modell så hur övriga fått sina att funka skulle vara intressant att få veta.
Just nu kör jag med en orginalspole jag fick tag i och det funkar klockrent.
Så man kan då anta att det är spolen som ger en felaktig sinusvåg som gör att tändningen kommer vid fel tillfälle?
Det är lite det jag varit inne på men när jag snackade med Rinab så var det ingen annan som klagat på dem och de hade sålt 10 till i övrigt av samma modell så hur övriga fått sina att funka skulle vara intressant att få veta.
Just nu kör jag med en orginalspole jag fick tag i och det funkar klockrent.