Inlägg
av superpalten » 11 feb 2012, 02:19
Här är lite information som jag skrivit om olja i ett annat snöskoterforum.
Var till Skogs bränsle som finns i Norrbotten och hörde om olika oljor i vintras.
Bland annat så kör Emil Öhman BRP tävlingsförare på Q8as RS Extreme.
Öhman har dock haft problem med BRP med att få köra på den oljan istället för XP-S oljan.
Sen är ju frågan om BRP väljer att importera tonvis med olja varje år eller skickar tomma oljeflaskor till Finland för påfylling av olja som tillverkas i exempelvis Finland.
Detsamma gäller dom andra stora oljebolagen från USA. Skickar dom olja till Sverige eller tappar dom upp olja från t.ex Mobil? Är miljoner dom sparar på i fraktkostnader om dom tappar upp oljan i sverige, och kanske t.o.m dunkarna är svensktillverkade.
Oljeraffinaderier i Sverige: Finns nog fler.
Observera att alla raffinaderier inte har t.ex OKQ8as logga utan har en egen logga men största kunden är OKQ8.
Statoil
OKQ8/Agrol
Shell
Mobil
Preem/Texaco
Motorolja/Tvåtaktsoljor ser ut följande av så kallade "billiga oljor."
Coop: OKQ8
Swedol: OKQ8
Biltema: Statoil
Listan kan göras längre för dom som forskar lite mer.
Själv kör jag ofta på Texaco tvåtaktsolja i tvåtaktsfordonen man ägt. Ännu ett oljebolag från USA.
Oljan tillverkas i Göteborg i sammarbete med Preem. Så jag kör alltså med en Svensk(!) Olja. Olja som marknadsförs i amerikanska Texacos namn.
Bilen kör jag bland annat på Teboil från Finland, som visst ska vara en rysk olja påstås det, den har bra pris. Men kör på lite allt möjligt också, på höst och vår brukar det vara kampanj på olja på olika affärer och då kan man fynda riktigt billigt ibland.
Oljetillverkare i Europa har troligen sin egen olja i flaskorna som kommer till sverige eftersom resvägen inte är så lång.
Men om Motul har köpt råoljan från Mobil och tillsatserna är även dom köpt från Mobil så har dom blandats om till Motuls egna specifikationer i Frankrike. Om det är Mobils olja då eller Motuls får var och en avgöra själv.
Mineral, delsyntet, helsyntet? Vad ska jag välja?
Först ska jag säga att det inte finns någon regel hur mycket helsyntet det måste vara i en delsyntet olja. Det kan alltså vara från 1% till 99% Ingen vet. Delsyntet är inte detsamma som halvsyntetolja, vilket många personer betecknar delsyntetolja.
Bästa delsyntetoljan får du om du blandar en mineralolja med en helsyntet olja. 50/50 av dunkarna är då i det fallet 100% säker halvsyntetisk olja.
All olja är alltså i grunden en mineralolja, men tillverkarna tillsätter tillsatser för att nå speciella egenskaper i oljan. T.ex efter en viss temperatur med mineralolja så försvinner oljefilmen från cylinderväggen, har du då tillsatser i oljan som är utvecklat för att oljefilmen inte ska försvinna vid hög belastning och temperatur mellan kolv och cylindervägg så resulterar det i att oljan fortfarande fungerar.
Det betyder alltså att så länge du drar pulkan och håller 50km/h i skärgården så behöver du inte mer än en mineralolja. Håller du däremot full gas längre sträckor i maxvarv så kommer mineraloljan inte att smörja tillräckligt. Mineraloljan kommer också att skita ner avgasportarna mer.
Utombordsolja för båtmotorer finns bara som är mineralbaserade med få tillsatser som lågt rökutsläpp och ska skada miljön så lite som möjligt. Varför det är möjligt att bara ha en mineralolja är att en båtmotor inte varvar som en högprestanda skoter och har enormt bra kylning konstant i Sverige kring 20-25graders vatten istället för en skoter som är nära kokpunkten ofta.
Som alla vet så kör Lastbilar tusentals mil per år och vad använder dom för olja?, Mineralolja!!!
Varför? Tillsatser (Syntetoljor) bryts ner med tiden och dom förlorar till slut sin effekt. Men som jag skrivit tidigare så är oljorna baserad på mineralolja och tappar aldrig grundsmörjningen.
Åter till Mineralolja och lastbilar. Inte alla men en del åkeribolag tömmer ut sin olja ur lastbilarna, filtrerar den och använder den igen!!!
Antar att ni har listat ut varför man kan göra så, just det!. Mineraloljan tappar aldrig sin funktion, filtrera den och den har samma smörjförmåga som när den hälldes i första gången.
Slutsatsen är alltså att all olja som håller specifikationerna som krävs för din maskin fungerar att köra på.
Biltema,Coop också vidare har inget egent raffinaderi utan det är en känd oljetillverkares olja som har gjort innehållet.
Om det är någon som ser något fel i inlägget så rätta mig.
Vidare diskussion inom ämnet är intressant, ifall någon sitter på mer information.
Tillagt: Arctic Cats APV olja finns i två olika versioner i sverige och Bengans motor rekomenderar den "Riktiga" APV oljan som b.l.a han säljer.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12