Frågor srv motor
Frågor srv motor
Hej!
Har köpt phazer insug till srv motorn och jag undrar hur insugen från phazern moddas för att passa på motorn?
Sen undrar jag om någon har något hum om hur stora munstycken man ska ha på förgasarna (dubbla vm 38or)? motorn är lite portad och jag har en decker pipa jag ska köra med Behöver bara ha en grund som jag kan utgå ifrån.
Vet någon vid vilket varvtal decker når toppeffekten?
MVH
Gustaf
Har köpt phazer insug till srv motorn och jag undrar hur insugen från phazern moddas för att passa på motorn?
Sen undrar jag om någon har något hum om hur stora munstycken man ska ha på förgasarna (dubbla vm 38or)? motorn är lite portad och jag har en decker pipa jag ska köra med Behöver bara ha en grund som jag kan utgå ifrån.
Vet någon vid vilket varvtal decker når toppeffekten?
MVH
Gustaf
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Frågor srv motor
Fick fila infästningshålen då dom inte riktigt passade, sen så fick jag skära bort lite på sidorna på insugen för att dom skulle gå in i reedkorgen.
//Ozzy
//Ozzy
Re: Frågor srv motor
Hej på Er!
SRV = SR600 Har den Stora korgen 6-tungor, passar rakt på 480 Pazher
XLV = 8R600 Har den lilla korgen 8-tungor
VIKING = 8H800 Har den lilla korgen 8-tungor
Alltså Bara till SRV:n passar Pazher insuget och korgarna, annars så går det att mod. Ex: XLV har ett djupare inugningsrör, går bra att mod. till SRV (mer volym i röret) annars så är det bra om du har en boost-bottle. SRV & XLV har samma toppar 8R6. Viking har samma gjutnr som på cyl. = 8H800, lägre komp.
SRV = SR600 Har den Stora korgen 6-tungor, passar rakt på 480 Pazher
XLV = 8R600 Har den lilla korgen 8-tungor
VIKING = 8H800 Har den lilla korgen 8-tungor
Alltså Bara till SRV:n passar Pazher insuget och korgarna, annars så går det att mod. Ex: XLV har ett djupare inugningsrör, går bra att mod. till SRV (mer volym i röret) annars så är det bra om du har en boost-bottle. SRV & XLV har samma toppar 8R6. Viking har samma gjutnr som på cyl. = 8H800, lägre komp.
Re: Frågor srv motor
Alltså har jag viking cyindrar Är det nåt att ha eller bör jag leta rätt på srv cylindrar? Är det någon skillnad på srv blocket/vevaxel och viking blocket/vevaxel? för jag misstänker att det är en viking motor som jag fått tag på.
En frisk motor tänder på varje varv!
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Frågor srv motor
Vilket fetsmäll i ansiktet Själv har jag racemotorn från en fejtnia
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Frågor srv motor
Cylindrarna med de mindre Reedsen har bättre gasrespons från låga varv än SRV-cylindrarna, men saknar lite effekt på toppvarv istället.
Så på en knixig bana med mycket pumpning med gastummen och få partier där motorn verkligen får varva ut, så kan dina cylindrar vara till en fördel. Inte dumt, eller hur
Så på en knixig bana med mycket pumpning med gastummen och få partier där motorn verkligen får varva ut, så kan dina cylindrar vara till en fördel. Inte dumt, eller hur
Re: Frågor srv motor
Okej, tack för infon ingen som har koll på förgasarna eller pipan?
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Frågor srv motor
Fast då är ju frågan som alltid kommer upp här på forumet om det är frågan om tävling på burken....fast de är nästan lika men nyare kan man använda de då??SS440-80 skrev:Cylindrarna med de mindre Reedsen har bättre gasrespons från låga varv än SRV-cylindrarna, men saknar lite effekt på toppvarv istället.
Så på en knixig bana med mycket pumpning med gastummen och få partier där motorn verkligen får varva ut, så kan dina cylindrar vara till en fördel. Inte dumt, eller hur
Re: Frågor srv motor
Du kan använda samma avgassystem som SRV och SS440 till motorer från XLV och Viking om man tänker rent motortekniskt.jag 3000 skrev:Okej, tack för infon ingen som har koll på förgasarna eller pipan?
SS, SRV, XLV och Viking har samma motorblock, det är bara överdelarna som skiljer.
Första årsmodellerna av SRV hade även de cylindrarna med de små Reedventilerna.
Re: Frågor srv motor
Ja, men jag har en decker trimpipa till den och undrade mer vid vilket varvtal toppeffekten kommer
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Frågor srv motor
Då får du nog söka på nätet efter information om vid vilket varvtal den pipan är beräknad att ge sin toppeffekt. Eller om du har tur så är det någon här på forumet som vet det.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Frågor srv motor
Inte är det samma kolvbult till SS som srv?
EC540, är det samma motor som i xlv?
EC540, är det samma motor som i xlv?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Frågor srv motor
Decker singelpipa är en bra pipa med bra peak, men den kommer på lite högre varv vid ca: 7650rpm, mot std 7250rpm, + 400 varv. Du måste vara noga med bestyckning, den går lätt lite för varm.jag 3000 skrev:Ja, men jag har en decker trimpipa till den och undrade mer vid vilket varvtal toppeffekten kommer
mvh L-Å
Re: Frågor srv motor
Vet inte hur det är med kolvbultsdimensionerna, men stakarna har olika OEM-nummer så det kan stämma att det skiljer där.Gunnar skrev:Inte är det samma kolvbult till SS som srv?
EC540, är det samma motor som i xlv?
Som jag förstått det så har EC och XLV samma motorer, men när du ställer frågan så blir man ju lite osäker. Man vill inte fara med osanning