porta

Chassie, Drivlina, osv
haralld
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 nov 2010, 16:35
Ort: vidsel

porta

Inlägg av haralld » 13 jan 2011, 00:11

hej tänkte porta min elan 250 1cyl är det nått man ska tänka på ?

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: porta

Inlägg av burk_ab » 13 jan 2011, 21:39

allt!!!!!!!
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: porta

Inlägg av marino carlsson » 14 jan 2011, 04:27

Allt!!!! var kanske ett väldigt sammanfattat uttryck för "allt" du måste tänka på men surfa runt lite forumet så kanske du till slut får dig en uppfattning om att allt beror på till vilken nivå du vill ta portningen. Finns ett gäng bilder på hur det kan se ut så förstår du min korta förklaring nedan.

Vill du bara dra pluggen å sätta en turbodekal är det väl relativt enkelt.. Du förstår nog förlängningen..

Bredda försiktigt avgas/insug, höj avgas försiktigt och avgasporten kan du polera med autosol när du är klar, sänk insug försiktigt men lämna gärna insuget lite "skrövligt", vässa avdelaren till spolporten och vässa lite på foderkanten vid spolportarna. Se till att du inte får några vassa kanter in mot fodret. Matchporta (slipa)
ihop insug/avgasfläns och packningar, även cylinderfotspackningen, så du inte får några bromsklossar i vägen.

Gör du allt försiktigt så ökar du nog på prestandan ett par kusar och kanske får en lite starkare motor utan att behöva bemästra gradskivan men karvar du för hårt med den roterande filen utan att veta vad du gör kan du lika gärna få ett par hk mindre. Enkla korta tips, gissar att du som jag inte är världsmästare pga din relativt enkla frågeställning.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar