porta
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: porta
Allt!!!! var kanske ett väldigt sammanfattat uttryck för "allt" du måste tänka på men surfa runt lite forumet så kanske du till slut får dig en uppfattning om att allt beror på till vilken nivå du vill ta portningen. Finns ett gäng bilder på hur det kan se ut så förstår du min korta förklaring nedan.
Vill du bara dra pluggen å sätta en turbodekal är det väl relativt enkelt.. Du förstår nog förlängningen..
Bredda försiktigt avgas/insug, höj avgas försiktigt och avgasporten kan du polera med autosol när du är klar, sänk insug försiktigt men lämna gärna insuget lite "skrövligt", vässa avdelaren till spolporten och vässa lite på foderkanten vid spolportarna. Se till att du inte får några vassa kanter in mot fodret. Matchporta (slipa)
ihop insug/avgasfläns och packningar, även cylinderfotspackningen, så du inte får några bromsklossar i vägen.
Gör du allt försiktigt så ökar du nog på prestandan ett par kusar och kanske får en lite starkare motor utan att behöva bemästra gradskivan men karvar du för hårt med den roterande filen utan att veta vad du gör kan du lika gärna få ett par hk mindre. Enkla korta tips, gissar att du som jag inte är världsmästare pga din relativt enkla frågeställning.
Mvh Marino
Vill du bara dra pluggen å sätta en turbodekal är det väl relativt enkelt.. Du förstår nog förlängningen..
Bredda försiktigt avgas/insug, höj avgas försiktigt och avgasporten kan du polera med autosol när du är klar, sänk insug försiktigt men lämna gärna insuget lite "skrövligt", vässa avdelaren till spolporten och vässa lite på foderkanten vid spolportarna. Se till att du inte får några vassa kanter in mot fodret. Matchporta (slipa)
ihop insug/avgasfläns och packningar, även cylinderfotspackningen, så du inte får några bromsklossar i vägen.
Gör du allt försiktigt så ökar du nog på prestandan ett par kusar och kanske får en lite starkare motor utan att behöva bemästra gradskivan men karvar du för hårt med den roterande filen utan att veta vad du gör kan du lika gärna få ett par hk mindre. Enkla korta tips, gissar att du som jag inte är världsmästare pga din relativt enkla frågeställning.
Mvh Marino
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben