Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Någon som kan svara snabbt på hur man mäter T-spolen på EXen.
Startade och varmkörde skoter nu på morgonen -20C.
Gick som en dröm i 5min tills jag åkte i väg, då dog den på cyl1.
Som om stiftet pajade. Sprang tillbaks och hämtade ett nytt,vilket inte hjälpte det minsta.
Den startar och går på en cylinder, kan få den att tänka på 2 om jag håller tändhatten 10mm från stiftet. Men inte på plats!
Gnistan ser kanon fin ut men jag vet ju inte om den kommer vid fel tidpukt
Skjuter även i avgasröret någon gång då o då.Vilket skulle kunna tyda på det!
Kan det va spolen som pajat?
Enkel spole med 2utgångar,kan jag mäta den på något enkelt sätt?
Jag har bensin,komp och gnista
Någon som några bra tips?
/Per
Startade och varmkörde skoter nu på morgonen -20C.
Gick som en dröm i 5min tills jag åkte i väg, då dog den på cyl1.
Som om stiftet pajade. Sprang tillbaks och hämtade ett nytt,vilket inte hjälpte det minsta.
Den startar och går på en cylinder, kan få den att tänka på 2 om jag håller tändhatten 10mm från stiftet. Men inte på plats!
Gnistan ser kanon fin ut men jag vet ju inte om den kommer vid fel tidpukt
Skjuter även i avgasröret någon gång då o då.Vilket skulle kunna tyda på det!
Kan det va spolen som pajat?
Enkel spole med 2utgångar,kan jag mäta den på något enkelt sätt?
Jag har bensin,komp och gnista
Någon som några bra tips?
/Per
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Hur många kg har du i komp?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Om jag skall va ärlig har jag inte mätt komp med mätare, Har ingen här i stugan.
Motståndet och tycket känns lika i båda Cylindrarna,man känner att det finns komp.
Både när man vrider runt den med stift enbart i Cyl1 eller i Cyl2 eller om man håller igen med tummen i stifthålet.Känns presis lika i båda två.
Vet att det inte säger så mycket med det är enda sättet jag kan kolla på.
Har rivit av Cyllen och det ser helt okey ut, inget fel.
Allt är helt,snyggt o prydligt. Ringar o kolv ser nytt ut.
Skall sätta ihop den igen o kolla om den går nu när spolen är -20C igen!
/Per
Motståndet och tycket känns lika i båda Cylindrarna,man känner att det finns komp.
Både när man vrider runt den med stift enbart i Cyl1 eller i Cyl2 eller om man håller igen med tummen i stifthålet.Känns presis lika i båda två.
Vet att det inte säger så mycket med det är enda sättet jag kan kolla på.
Har rivit av Cyllen och det ser helt okey ut, inget fel.
Allt är helt,snyggt o prydligt. Ringar o kolv ser nytt ut.
Skall sätta ihop den igen o kolla om den går nu när spolen är -20C igen!
/Per
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
kolla tändkablarna så att inte gnistan hoppar från kabeln till motorn eller till den andra tändkabeln. om man har en skada eller tunna/dåliga tändkablar så är det lätt att gnistan försvinner innan den har kommit till tändstiftet.
det är enkelt att kolla, du släcker bara lampan i garaget så att det blir mörkt och sen drar du bara i dragsnöret.
det kan också hända att att du har ett brott i en av tändkablarna.
det är enkelt att kolla, du släcker bara lampan i garaget så att det blir mörkt och sen drar du bara i dragsnöret.
det kan också hända att att du har ett brott i en av tändkablarna.
sno-tric ska de va!!
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
- skoterräven
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
om du har en dubbeltändspole men en ingång kan du skifta tändkablarna mellan cylindrarna
flyttar du felet är det tändspolen flyttar du inte felet är det mekaniskt/bränslerelaterat
flyttar du felet är det tändspolen flyttar du inte felet är det mekaniskt/bränslerelaterat
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Nu har jag skruvat ihop den samt förfrusit fingrarna
Dock så hjälper det inte att flytta t-kablarna,samma fel
Enda jag kan se är att det är olika stark gnista ut ur spolen, men det är den svagare den går på!
Hur som knutet till Cylinder o inte tänding..
Bränsle eller cylinder fel med andra ord.
Hoppas på att det sitter ett löv i insuget *DRÖMMER*
/Per
Dock så hjälper det inte att flytta t-kablarna,samma fel
Enda jag kan se är att det är olika stark gnista ut ur spolen, men det är den svagare den går på!
Hur som knutet till Cylinder o inte tänding..
Bränsle eller cylinder fel med andra ord.
Hoppas på att det sitter ett löv i insuget *DRÖMMER*
/Per
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Det låter lite skumt me gnistan , men kolla om det kan vara läckage
från vevaxeltätningarna . Enklast ser man om det "grisat" av olja/bensin.
Den tappar vevhuskompet=bränsleproblem.
/Goldman
från vevaxeltätningarna . Enklast ser man om det "grisat" av olja/bensin.
Den tappar vevhuskompet=bränsleproblem.
/Goldman
YAMAHA SRX 440-77 projekt clone
YAMAHA VIKING-88[/color]
SKI-DOO SUMMIT 800 E-TECH -12
SKI-DOO RENEGADE 1200X 4-TECH -11
YAMAHA VIKING-88[/color]
SKI-DOO SUMMIT 800 E-TECH -12
SKI-DOO RENEGADE 1200X 4-TECH -11
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
enklast att kolla om det är bränsle problem är igenom att kolla om den går på startgas, gör den det men inte utan så har du problem med bränslet, men går den inte på startgas så är det nog knappast de som är felet. då skulle jag kolla kompen och tändsystemet.
sno-tric ska de va!!
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
kolla om den går på startgas
annars tänder den nog på fel läge om gnistan är bra,
annars tänder den nog på fel läge om gnistan är bra,
¤¤¤¤Full gas motorras¤¤¤¤
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Jag har nya packningar på vevaxel ,samt att allt i motorn är kollat och i bra skick.
Kört ca 3timmar sedan renovering.
Men jag lossade på Toppen och tittade, kunde inte se något fel.
Skruvade bort insuget och tittade in i Cylindern och på kolven, allt ser helt okey ut!
Så jag skruvade ihop den och startade, den går kanon på Cyl2 och tänder lite grann ibland på Cyl1, lite mer om jag lossar på tändhatten.
Har provat nytt stift,flyttat tändkablar och tändhattar, korsat tändkablarna
Men det är samma fel.
Presis som om bränslet tar slut. För om jag chockar så kommer den mer o mer sen så är den död igen
Så kan jag hålla på hur länge som helst.
Det som hände vara att jag körde ut på åkerns så dog ena cylindern mer o mer när jag gasade,presis som om.
det var fel på stiftet,eller att bränslet tagit slut.
Undrar om det inte bara är bränslet som är dåligt, typ vatten eller nåt(har problem att chocken fryser fast)
Sen så kanske det är bättre komp på Cyl2 och då går den på bränslet..??
/Per
Kört ca 3timmar sedan renovering.
Men jag lossade på Toppen och tittade, kunde inte se något fel.
Skruvade bort insuget och tittade in i Cylindern och på kolven, allt ser helt okey ut!
Så jag skruvade ihop den och startade, den går kanon på Cyl2 och tänder lite grann ibland på Cyl1, lite mer om jag lossar på tändhatten.
Har provat nytt stift,flyttat tändkablar och tändhattar, korsat tändkablarna
Men det är samma fel.
Presis som om bränslet tar slut. För om jag chockar så kommer den mer o mer sen så är den död igen
Så kan jag hålla på hur länge som helst.
Det som hände vara att jag körde ut på åkerns så dog ena cylindern mer o mer när jag gasade,presis som om.
det var fel på stiftet,eller att bränslet tagit slut.
Undrar om det inte bara är bränslet som är dåligt, typ vatten eller nåt(har problem att chocken fryser fast)
Sen så kanske det är bättre komp på Cyl2 och då går den på bränslet..??
/Per
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
då kan det ha bildats i is någonstans. i bräslepumpen eller förgasaren som den inte går på.(visst har den där två förgasare) då tycker jag att du kör in den i VARM garaget och låter den stå där i ca ett dyngn, så att isen kan tina.(latemanslösning som brukar funka men finns risk att man inte får bort allt vatten sen när man startar den så låt den gå länge kan vara ett tips). eller så plockar du isär pumpen och förgasana och gör rent och tort för att få bort eventuellt vatten. du kan även blåsa rent bensin slangarna bara för att vara säker på att det inte är nått där.( säkrare typ och som brukar ta bort allt vatten i bränsle systemet, förutom tanken)
kan ju vara därför choken fryser.
lycka till
kan ju vara därför choken fryser.
lycka till
sno-tric ska de va!!
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Hej
Nej det är bara en förgasare på Ex´n
Dock så har jag kommit på att den gjorde presis så här samma helg som jag started upp den efter renovering.
Men då var det mörkt och jag trodde det var slut bensin.
Lätt den stå i 40min tankade och den gick bra tills nu!
Är ju bara så himla surt att den står i stugan 17mil hemifrån. Skulle vilja meka varje kväll jue...
/Per
Nej det är bara en förgasare på Ex´n
Dock så har jag kommit på att den gjorde presis så här samma helg som jag started upp den efter renovering.
Men då var det mörkt och jag trodde det var slut bensin.
Lätt den stå i 40min tankade och den gick bra tills nu!
Är ju bara så himla surt att den står i stugan 17mil hemifrån. Skulle vilja meka varje kväll jue...
/Per
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Fråga till dom Visa
Om tändspolen tänder på båda stiften samtidigt, borde inte det bli fel?
Menar den kan väl inte tända på tända på stiftet när kolven är nere och skickar upp bränslet i kanalerna.
Blir inte det fel ?
Om tändspolen tänder på båda stiften samtidigt, borde inte det bli fel?
Menar den kan väl inte tända på tända på stiftet när kolven är nere och skickar upp bränslet i kanalerna.
Blir inte det fel ?
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Hittade detta elshema på spolen. Med andra ord har jag inget fel på spolen.
Blir till att kolla kompet ordentligt och hoppas det är något billigt som är fel...
/Per
Blir till att kolla kompet ordentligt och hoppas det är något billigt som är fel...
/Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha EX440 -78
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Hur är skicket på bladen på reedventilerna?
Om något av bladen har gått av går nog inte den cylindern så fint.
Om du har testat flytta tändhattarna på båda cylindrarna och det fortfarande är samma cylinder som inte går som den ska så kan man utesluta tändproblem.
Så
1: Rengör munstyckena ordentligt, lågfarts också.
2: Kolla reedsen.
3: Vatten någonstans.
4: Luft kommer in någonstans, är det tätt kring cylinderfoten? (Du hade kollat toppen.)
5: Kompen.
6: Pumpar det ordentligt med bränsle?
7: sätt skotern under natten i ett varmgarage.
Känns väl som att det är dom felen det kan vara.
Om något av bladen har gått av går nog inte den cylindern så fint.
Om du har testat flytta tändhattarna på båda cylindrarna och det fortfarande är samma cylinder som inte går som den ska så kan man utesluta tändproblem.
Så
1: Rengör munstyckena ordentligt, lågfarts också.
2: Kolla reedsen.
3: Vatten någonstans.
4: Luft kommer in någonstans, är det tätt kring cylinderfoten? (Du hade kollat toppen.)
5: Kompen.
6: Pumpar det ordentligt med bränsle?
7: sätt skotern under natten i ett varmgarage.
Känns väl som att det är dom felen det kan vara.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Här har du en länk till en sida där det finns teknisk specifikation.
Du hittar Ohm-värdena för alla spolar och vilka färger på kablarna som du ska mäta på.
http://www.cmsnl.com/yamaha-ex440b-1978 ... RVIC2.html
Du hittar Ohm-värdena för alla spolar och vilka färger på kablarna som du ska mäta på.
http://www.cmsnl.com/yamaha-ex440b-1978 ... RVIC2.html
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Skiten går igen
Efter att jag mätt komp som visade sig vara 11bar.
Så började jag kolla på insuget igen och reed ventilerna , där hittade jag att packingen på cyl 1 var väl kanske inte i bästa skick så det fick bli en ny. Sen så rengjorde jag även förgasaren när jag höll på.
Utan att jag hittat något konkret fel började jag montrera ihop allt och trodde faktiskt att jag blivit knäpp när den helt plötsligt gick på Cyl1 men inte Cyl2
Eftersom det har vart tvärt om hela tiden oavsett vad jag gjort.
Så när jag hade samlat mig i 14sek och tänkt över vad jag gjort kom jag fram till att jag skiftat plats på stiften...
Snabbt som attan i med ett ännu ett nytt stift och den går som en dröm
/Per
Efter att jag mätt komp som visade sig vara 11bar.
Så började jag kolla på insuget igen och reed ventilerna , där hittade jag att packingen på cyl 1 var väl kanske inte i bästa skick så det fick bli en ny. Sen så rengjorde jag även förgasaren när jag höll på.
Utan att jag hittat något konkret fel började jag montrera ihop allt och trodde faktiskt att jag blivit knäpp när den helt plötsligt gick på Cyl1 men inte Cyl2
Eftersom det har vart tvärt om hela tiden oavsett vad jag gjort.
Så när jag hade samlat mig i 14sek och tänkt över vad jag gjort kom jag fram till att jag skiftat plats på stiften...
Snabbt som attan i med ett ännu ett nytt stift och den går som en dröm
/Per
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Felet du beskriver brukar även komma om man har hål på pumpmembranet så det läcker in bakvägen till vevhuset och därav dödar gnistan på den cyl som går till bränslepumpen! enkelt å kolla....och billigt å fixa! lycka till!
You Can Fixit!
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Efter samma fel symtom igen 2gånger har jag äntligen hittat själva ursprungsfelet
Det var justerskruven till chocken som inte satt fast,utan vibrerade upp och ner.
När den var i topp så lyfte chocken och den gick riktigt dåligt på cyl 1.
När den sen vibrerat ner så gick den kanon och tomgång på 1400rpm.
Hittade felet pga av att chock vajern frös fast igen och när jag plockade bort den så var den helt lös
Men nu vet jag ju att allt annat är bra
Det var justerskruven till chocken som inte satt fast,utan vibrerade upp och ner.
När den var i topp så lyfte chocken och den gick riktigt dåligt på cyl 1.
När den sen vibrerat ner så gick den kanon och tomgång på 1400rpm.
Hittade felet pga av att chock vajern frös fast igen och när jag plockade bort den så var den helt lös
Men nu vet jag ju att allt annat är bra
Yamaha EX440 -78
Re: Hjälp!! Skiten är trasig igen...
Så härligt! Då är det bara att GAAASAAAAAA nu!!!
Hoppas att det håller i sig resten av vintern
Hoppas att det håller i sig resten av vintern