GP 433 surar!!!

Chassie, Drivlina, osv
scroth
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 21:27

GP 433 surar!!!

Inlägg av scroth » 16 dec 2010, 22:17

Hej! Har problem med att min Yamaha GP 433 surar. Förgasarna är ställda så magert det går, ändå forsar det in bensin. (och även ut genom trattarna) Motorn går¨på tomgång men orkar inte varva upp utan bara ryker och surar. Sitter 2 st membranförgasare med inbyggd bränslepump. Förra ägaren bytte packningar och membran i förgasarna och jag har delat, rengjort och satt ihop dom flera gånger utan att se nått fel. Även justerat dom enligt manualen. Vad kan ha blivit fel? Nålventilen som inte stänger?
Annars hur löser man bränslematningen om man vill köra med Mikuni? Och hur stor förgasare skulle passa? Tacksam för svar.

tjomme
Inlägg: 129
Blev medlem: 08 nov 2008, 14:26
Ort: Pite

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av tjomme » 16 dec 2010, 22:37

Dubbla keihin gasare :shock: :shock:
ja är inte avis på dig...
Det finns pump för dubbla gasare så det är inga problem men vilken storlek på gasarna har jag ingen aning om :roll:
Sen tror jag det går att montera ett insug från en SW 440 och montera enkel gasare men då kanske du tappar lite kusar :(
(kan ha ett insug liggandes om du är intresserad skicka ett pm)
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld

grettma
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:36
Ort: östersund

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av grettma » 17 dec 2010, 20:37

kollat att membranen är som dom ska va? ställt in bränsle nivån på skruven under förgasarna??

scroth
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 21:27

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av scroth » 18 dec 2010, 17:33

Snidade till ett hemgjort insug och smällde dit en mikuni 38 från en 250cc cross. Nu funkar det att köra men får även nu för mycket sås och kastar ut bränslet bakåt ut ur förgasaren. Borde den inte få för lite med en gasare bestyckad till en 250? Kan motorn vara otät i vevhuset och att det orsakar att den inte drar i sej bränslet som den ska?

scroth
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 21:27

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av scroth » 18 dec 2010, 17:37

Lite svårt att se i manualen exakt vart bränslenivån ska stå. Någon som kanske kan förklara lite bättre?

grettma
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:36
Ort: östersund

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av grettma » 18 dec 2010, 17:55

scroth skrev:Lite svårt att se i manualen exakt vart bränslenivån ska stå. Någon som kanske kan förklara lite bättre?
har förklarat de i en annan tråd http://www.retroskoter.com/viewtopic.ph ... hin#p51802" onclick="window.open(this.href);return false;

scroth
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 21:27

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av scroth » 20 dec 2010, 09:56

Tack för alla svar! Hjälper tyvärr inte hur jag ställer nivån :( Bytte packboxar på vevaxeln i helgen och tätade vevhuset men blev ingen större skillnad. Däremot upptäckte jag att den ena kolven är bytt mot en med ett stort "jack" på insugssidan medans den gamla är hel sida ända ner. kan inte detta göra att insugskanalen inte stänger när den ska och trycket liksom kastar tillbaka bensinen? Någon som har en originalkolv liggandes kanske??

tjomme
Inlägg: 129
Blev medlem: 08 nov 2008, 14:26
Ort: Pite

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av tjomme » 20 dec 2010, 18:27

då har du en kolv till en nyare gp på ena sidan och orginal kolv på andra sidan :(
orginal kolv är svårt få tag i...
men hur mkt "spottar" den tillbaka .äldre motorer med kolvstyrt insug gör tyvärr det.
men visst kan fönstret i kolven göra det värre då den igentligen är till en motor med reeds :)
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld

scroth
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 21:27

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av scroth » 20 dec 2010, 20:56

Kollade på rinab efter ny kolv men det finns ju massa och står inget om dom så hur vet jag vilken som passar och om det är fönster eller ej? Hittade denna, http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Yamaha/ ... 0mm221.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

tjomme
Inlägg: 129
Blev medlem: 08 nov 2008, 14:26
Ort: Pite

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av tjomme » 20 dec 2010, 21:18

DE kolvarna har fönster....
om du ska ha tag i en kolv utan fönster så gäller det att ha tur.Det är samma kolv som i SW .
GP från och med -74 har fönster :(
tyvärr så vet jag inte var du kan få tag på en sådan kolv :cry:
men det kanske finns någon på forumet som sittter på en :?:
eller vet nån som har :!:
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld

grettma
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:36
Ort: östersund

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av grettma » 20 dec 2010, 21:42

Prova me Kalix maskiner eller skoterskrotarna om kolv annars har ju wiseco stort utbud

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av spider66 » 20 dec 2010, 21:49

Begagnade sw kolvar har jag och ev.beg gp utan fönster
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

scroth
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 21:27

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av scroth » 08 dec 2012, 14:34

Startar upp min gamla tråd igen. Har fått lite snö här i söder så nu var det dags att gräva fram den gamla gp:n igen:) Har nu skrotat membranförgasarna och istället monterat 2 mikuni vm 36. Tyvärr hjälper ej detta heller utan bensinen kastas ut bakåt i förgasarna och ut på sadeln :( motorn startar och går men när man belastar den surar den ihop och kastar ut bensinen bakåt. Har provat med olika munstycken och är nu nere så den går så magert att den knappt orkar starta men kastar fortfarande ut bensinen på fel håll. Är fortfarande inne på att förra ägaren monterat i fel kolv med för stort jack, (i ena cylindern) så att trycket i vevhuset blir fel. Vet att förra ägaren körde sönder den ena kolven och sen blev skotern stående ett tag, när han sedan tog tag i den igen och bytte kolv gick den aldrig riktigt mer. Han trodde då det var något fel med förgasarna och det var då jag köpte vrålåket. Någon som tror på denna teorin? Eller har några andra förslag? Någon som ligger på några kolvar utan jack eller vet var man kan få tag på sånna? Eller funkar kanske med jacken om man har 2 likadana? Någon som har provat? Tacksam för svar :)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av marino carlsson » 10 dec 2012, 10:45

Om de inte är nå fel på kolvarna så kan de vara nålventilen eller att flottörerna inte stänger av annan anledning
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

scroth
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 21:27

Re: GP 433 surar!!!

Inlägg av scroth » 10 dec 2012, 10:53

Har funderat på detta med nålventilerna och flottörnivåer mm också. Hjälper tyvärr inte hur jag justerar eller ens om jag byter förgasare, alltid samma, även med privisorisk tank med självfall. Ska prova att modifiera kolvarna så dom får lika stängningstid iaf.

Skriv svar