T.ex, variator bla bla bla, den sitter på kona och gängen i variatorn är M18,
Det är nåt som skulle hjälpa många.
Noe som just insett att han är inloggad på sin bror pryts konto, ( hoppas att han inte har nåt emot kapningen av kontot
![:) :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Bra skrivet Bäck, kanske skulle slänga in den på ockelboforumet också.Bäck skrev:1) Det är Ockelbos nyare variator "koskällan" som har M18. Tas loss genom att man tar bort centrumbulten och slår lös viktkåpan moturs med en plastklubba. Sedan stoppar man i en passande pinne i hålet och drar sedan i en M18-bult tills variatorn lossnar från konan.
2) Den äldre modellen av ockelbovariator har synliga vikter och ramper i form av ett bockat plattjärn. Rampen slås bort på samma sätt som på variatorn ovan. Sedan sätter man en stark pinne eller skruvmejsel i det tvärgående hålet genom variatoraxeln och slår lös variatorn från axeln moturs (denna variator är alltså gängad på vevaxeln).
3) Sedan har vi Aktiv/ Sno-Tric/ MCB, m.fl. som har utvändig M25x1,5 gänga på variatorn. Där ska man ha en pinne som sticker ut några mm ur variatorn och en specialmutter med botten i, som gängas på axeln och dras tills variatorn lossnar från konan. Se min skiss på: http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=3593" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra att du lade till det Bennet! Själv har jag aldrig stött på den kombinationen, men varför inte? Det är en riktig djungel det här med motor- och variatorkombinationerBennet skrev:Bra skrivet Bäck, kanske skulle slänga in den på ockelboforumet också.Bäck skrev:1) Det är Ockelbos nyare variator "koskällan" som har M18. Tas loss genom att man tar bort centrumbulten och slår lös viktkåpan moturs med en plastklubba. Sedan stoppar man i en passande pinne i hålet och drar sedan i en M18-bult tills variatorn lossnar från konan.
2) Den äldre modellen av ockelbovariator har synliga vikter och ramper i form av ett bockat plattjärn. Rampen slås bort på samma sätt som på variatorn ovan. Sedan sätter man en stark pinne eller skruvmejsel i det tvärgående hålet genom variatoraxeln och slår lös variatorn från axeln moturs (denna variator är alltså gängad på vevaxeln).
3) Sedan har vi Aktiv/ Sno-Tric/ MCB, m.fl. som har utvändig M25x1,5 gänga på variatorn. Där ska man ha en pinne som sticker ut några mm ur variatorn och en specialmutter med botten i, som gängas på axeln och dras tills variatorn lossnar från konan. Se min skiss på: http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=3593" onclick="window.open(this.href);return false;
Angående din första beskrivning så kan man använda olja och gängtejp på bulten istället för en ”passande pinne”, är lite skonsammare för axeln om man skippar pinnen.
Angående nr 2 så finns det versioner av den också som inte är gängad, har för mig att det är m18 bult som gäller där också för att få bort den.
Bäck skrev:1) Det är Ockelbos nyare variator "koskällan" som har M18. Tas loss genom att man tar bort centrumbulten och slår lös viktkåpan moturs med en plastklubba. Sedan stoppar man i en passande pinne i hålet och drar sedan i en M18-bult tills variatorn lossnar från konan.