Drivrulle kuggar över

Chassie, Drivlina, osv
vamosalaplaja
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 nov 2010, 08:58
Ort: Jönköping

Drivrulle kuggar över

Inlägg av vamosalaplaja » 04 dec 2010, 17:34

Har en kawasaki invader ltd när man drar på hårt och är 2 på den så vill drivrullen fram kugga över och det låter inte bra så man sår släppa gasen. Spände mattan så jag kunde mäta knappt 1,5-2cm i ner häng. verkar inte som det var tillräckligt. spände den till under 1cm ner häng körde dock ensam då och det kuggar inte över då. Hur hårt är det meningen att man ska spänna mattan när man har glidskenor som mattan går i mot? Och ska det sitta några stödrullar över drivrullen så att mattan aldrig kan börja kugga över? Mattan ser inte sliten ut och inte drivrullen heller. Trådde att drivrullen skulle gå in och fästa i dom öppna hålen i mattan istället för att bara greppa i mattans inre dubbar, men så är det kanske inte på någon skoter? Mvh Marcus

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Drivrulle kuggar över

Inlägg av RetroR » 04 dec 2010, 23:50

Är det bara frihängande du mäter mattan eller hänger du en vikt i den för att mäta?
Om den slackar ett par centimeter fritt hängande är det nog för slack...

Visst har du kollat kedjespänningen i kedjehuset....? (så det då gud förbjude inte är där det kuggar över)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Drivrulle kuggar över

Inlägg av burk_ab » 05 dec 2010, 00:13

kan ju vara fel delning på mattan :mrgreen:
nja drivhjulen brukar inte gå in i hålen men det finns några som gör det tex elan, sno-tric. har inte kollat alla modeller av dom men jag skulle gissa att alla elan och sno-tric har så.
finns också drivhjul som går både i hålen och dubbarna
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: Drivrulle kuggar över

Inlägg av SRX8R9 » 05 dec 2010, 00:30

Jag tycker att 1-2 Centimeter är alldeles för hårt spänd. Du ska med lätthet kunna dra runt mattan när skotern är uppallad. Beställ "no slip" drivhjul. Som driver i varje hål på mattan. Då kan du köra med minst 5 centimeters frigång på mattan. Men alla hål måste vara öppna i mattan. Men innan det kolla så att alla stödhjul i boggin går lätt utan gnäll samt att drivaxel lagret är fräscht.

Alla "moderna" skotrar har intern drift på mattan. Mattan har gummi klackar" för drivhjulens motsvarighet som har plast "vingar som då greppar mot mattans gummi klackar invändigt. Och då driver runt mattan. Är mattan för löst spänd kränger den över och orsakar så att mattan kuggar över drivhjulen. Det upplevs som att mattan "rappar" vid hård belastning i t ex i mjuksnö eller på vatten.
Senast redigerad av 1 SRX8R9, redigerad totalt 5 gånger.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

vamosalaplaja
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 nov 2010, 08:58
Ort: Jönköping

Re: Drivrulle kuggar över

Inlägg av vamosalaplaja » 05 dec 2010, 00:52

Tack för tipsen, har inte kollat kedjan i drivhuset, men eftersom det inte kuggar över nånting nu när jag spände mattan med skruvarna på den bakre rullen så antar jag att det var driven som hoppade över. Ska kolla kedjan det första jag gör i morgon, men är det inte fullt med olja där inne? Mätte nerhänget när skotern var uppallad och ingen vikt i mattan. Ska tillägga att överkuggningen skedde på mycket lös snö och ca en halv meter tjock med 2 st på skotern, funderar på om mattan kan ha börjat fladdra och det inneburit att den kuggade över lättare då.

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: Drivrulle kuggar över

Inlägg av SRX8R9 » 05 dec 2010, 01:22

Du kan känna om kedjan är för löst spänd. Genom att dra runt på sekundär variatorn fram och tillbaka. Du skall inte ha nått glapp större än 1-2 centimeter när du drar den fram och bakåt. Om du har en spännare utvändigt "bult" med lås sprint. Är det lämpligt att spännna bulten det som går för hand på bulten eller tills sprinten passar in i hålet på bulten igen. Och känn därefter på variatorn att det finns ett litet spel där på 1-2 centimeter.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Skriv svar