Rotax 503.

Chassie, Drivlina, osv
Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Rotax 503.

Inlägg av Noe » 09 nov 2010, 23:19

Holländaren skrev:Varför är scandinavia modellen olämplig att trimma? Svagare vev eller nåt?
Om jag fattat det hela rätt så har den motorn mycket lägre avgasportar än övriga motorer.


Står scandinavia på den 503;a som jag hade i den först, den som jag ska sätta i nu är den lilla biten med märkningen borta ifrån allt jag vet är att denna motor har sedan den var ny huserat i en 3300R, saknar tyvärr piporna ifrån denna motor men resten har jag, å andra sidan så vetefanken hur jag skulle få plats med dessa pipor under huven på en lynx 40, trångt nog som det är redan även om jag skulle modifiera piporna till oigenkännlighet,, singelpipa går nog att kröka dit, dubbelpipor visst säkert för den enormt händige, men inget för mig med svets, rondell och kofot som verktyg för att utföra operationen så att det blir och ser bra ut.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 503.

Inlägg av Holländaren » 09 nov 2010, 23:25

Avgasportar är ju inga problem att fila till lite :) På 640:n fick jag höja avgasporterna ca 6 mm om jag minns rätt men det var då inga problem. Och det är lååångt förbi vad dom dyra och sällsynta TNT 640 cyllar har. Det beror iofs på hur mycket material det finns på cyllen, kan ju vara det som begränsar portningen. Annars skulle jag hellre utgå från en billig arbetshäst motor än en dyrare som har vassare portning från fabriken, om man utgår ifrån att det finns material för att porta så mycket man vill och att bottendelen är likadan.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Brännström
Inlägg: 120
Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
Kontakt:

Re: Rotax 503.

Inlägg av Brännström » 09 nov 2010, 23:36

Så är det svagare vev på scandinavian? Annars är det väl bara att porta, eller byta cyllar.
Ski-doo Everest 440/500 -76
Arctic cat Pantera 5000 -79

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Rotax 503.

Inlägg av Noe » 10 nov 2010, 15:35

Jag har aldrig hört nåt om att det ska vara svagare vev på scandinaviamodellen.

Porta går alltid att göra, jag har inte undersökt saken själv ännu, (men ska snart) men det sägs att portarna sitter så långt ner och att det inte finns tillräckligt mycket material att ta ifrån på dessa cylindrar så det är enklare att byta till ett par andra cylindrar istället.
Jag böt hela motorn och fick på så sätt cditändning också vilket jag inte hade innan, slippa meka med att ställa in dubbla brytare är jag glad för, har svurit många timmar åt en 340 som jag hade för många år sen som jag pillade med dessa brytare på.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Skriv svar