Stenhård fjädring Everest 340
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Hmm... Nu blev jag lite osäker, kollade skoterdelen en gång till och det var ju faktiskt de främre fjädranra som skulle vara 9,5 mm. Några bakre hittar jag inte till min modell. Ska ta bort stötdämparen och se vad som eventullt händer.
Det kanske är en gasdämpare som trycker upp den men det tvivlar jag på.
/Mats
Det kanske är en gasdämpare som trycker upp den men det tvivlar jag på.
/Mats
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Nja, tror att det är är en dubbelverkande dämpare, någon rätta mig om jag har fel.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Vad är en dubbelverkande stötdämpare för nått
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenhård fjädring Everest 340
En dämpare som bromsar båda vägarna
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Jo det är säkert en dubbelverkande stötdämpare som de flesta moderna stötdämpare, även gasstötdämare. Gasen i en gasstötdämpare är egentligen till för att förhindra skumbildning i oljan i dämparen. Men dubbelverkande eller inte ska ju inte stötdämparen påverka höjden. Däremot kan ju en sådan där förlängning göra att stötdämparen bottnar och förkortar fjädringsrörelsen.
/Mats
/Mats
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Är det tänkt att fjäderfästet skall kunna vridas i olika lägen och på det sättet juster höjden?
/Mats
/Mats
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Där är det väl tänkt att man ska justera hårdheten på fjädrarna.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Du får ju en konstig vinkel på bakre svingen med den där förlängningen. Plocka bort den och se vad som händer först innan du beställer nya fjädrar.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Ja så är det nog. Det blir ju en väldig skillnad om man åker en eller två.
Nu har jag i varje fall tagit bort stödämparen vilket fick till följden att den åkte upp ytteligare en decimeter bak. Stötdämparen höll helt enkelt ner den och så ska det kanske vara. Tar man bort förlängningen så blir den naturligtvis lägre men också ännu hårdare. Nu åkte den desutom så högt upp att den åkte ur glidklackarna längst bak.
Undrar om det inte är för hårda eller felaktiga fjädrar som är felet ändå. Fram tycker jag nästan att dom håller på att vrida sig ur fäste mot schassit.
Jag har även kollat lite på Duells hemsida. Det märkliga är att det endera tycks finnas fjädrar till bak eller fram till de flesta skotrar. Det är ytterst få modeller det finns fjädrar till både bak och fram. Till min tycks det bara finnas framfjädrar. Hur kan det komma sig tro?
Det är möjligen ingen som har uppgifter om vilka fjädrar som ska sitta på en Everest 340 ?
/Mats
Nu har jag i varje fall tagit bort stödämparen vilket fick till följden att den åkte upp ytteligare en decimeter bak. Stötdämparen höll helt enkelt ner den och så ska det kanske vara. Tar man bort förlängningen så blir den naturligtvis lägre men också ännu hårdare. Nu åkte den desutom så högt upp att den åkte ur glidklackarna längst bak.
Undrar om det inte är för hårda eller felaktiga fjädrar som är felet ändå. Fram tycker jag nästan att dom håller på att vrida sig ur fäste mot schassit.
Jag har även kollat lite på Duells hemsida. Det märkliga är att det endera tycks finnas fjädrar till bak eller fram till de flesta skotrar. Det är ytterst få modeller det finns fjädrar till både bak och fram. Till min tycks det bara finnas framfjädrar. Hur kan det komma sig tro?
Det är möjligen ingen som har uppgifter om vilka fjädrar som ska sitta på en Everest 340 ?
/Mats
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Jag tycker det var lite svårt att se på dina bilder ordentligt då det var snö överallt, men att något är fel är helt klart.. Så stor roll ska inte fjäderstyvheten ha.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Nu har jag tittat ytterligar en gån i dagsljus och allting verkar verkligen sitta som det ska. Jag har även ringt och kollat med skoterdelen och fick hjälp av dem att hitta rätt fjäder. Av någon anledning lyckades jag inte hitta den på deras hemsida först.
Hur som helst sitter det kraftigare fjädrar än vad det ska på den. Det sak vara c:a 10,3 mm och sitter 11,1 mm. Båda typerna finns på skoterdelens hemsida. Den kraftigare ska passa till nyare Everest. Jag har en känsla av att ngn mm skillnad i fjäderns strängtjocklek gör ganska stor skillnad. Till exempel gör 1 mm på en krängningshämmare till en bil enormt stor skillnad.
Som den är nu tror jag i och för sig att det skulle vara skaplig fjädring om man satt två på den men hur ofta gör jaag det. Aldrig skulle jag tro.
Jag ska vrida ett hack på den där fjäderjustering och sätta ihop det utan förlängning och se hur det blir. Även om jag misstänker att den blir ännu hårdare utan förlängning för då ökar ju förspänningen på fjädern.
/Mats
Hur som helst sitter det kraftigare fjädrar än vad det ska på den. Det sak vara c:a 10,3 mm och sitter 11,1 mm. Båda typerna finns på skoterdelens hemsida. Den kraftigare ska passa till nyare Everest. Jag har en känsla av att ngn mm skillnad i fjäderns strängtjocklek gör ganska stor skillnad. Till exempel gör 1 mm på en krängningshämmare till en bil enormt stor skillnad.
Som den är nu tror jag i och för sig att det skulle vara skaplig fjädring om man satt två på den men hur ofta gör jaag det. Aldrig skulle jag tro.
Jag ska vrida ett hack på den där fjäderjustering och sätta ihop det utan förlängning och se hur det blir. Även om jag misstänker att den blir ännu hårdare utan förlängning för då ökar ju förspänningen på fjädern.
/Mats
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Men vad är den där förlängningen till dämparen för nå då?
Hoppas sen att det inte är rinabs fjäderspännare på dem för när jag vred på mina så sprack dom sönder.
Hoppas sen att det inte är rinabs fjäderspännare på dem för när jag vred på mina så sprack dom sönder.
Medlem i TT RACING.
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Jo det står lite om den förlängningen i inläggen och den ska bort.
/Mats
/Mats
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Gör den enkla lösningen,, en bit skumgummi på dynan , den är nog jämförbar med en väl fungerande fjädring på en evert
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Nu har jag tagit bort höjningen och med mycket möde irritation och spännband lyckats få ihop det igen. Tror det får vara som det är ett tag nu. Sedan får jag väl se om jag ids skaffa en ny fjäder. Frågan är väl om det är rätt fjäder fram eller om den också är fel.
Nu när jag har tagit bort höjningen känns den lite annorlunda när man lyfter den baktill. Det är som om glidboggin blir som en gungbräda när man lyfter den upp och ner. Tidigare följde hela mattan med upp direkt då jag lyfte upp den bak men. Tja inte så lätt att förklara riktigt men man kan lyfta och sänka den ngn decimeter utan att varken fjädrarna rörs eller bandet lämnar marken
/Mats
Nu när jag har tagit bort höjningen känns den lite annorlunda när man lyfter den baktill. Det är som om glidboggin blir som en gungbräda när man lyfter den upp och ner. Tidigare följde hela mattan med upp direkt då jag lyfte upp den bak men. Tja inte så lätt att förklara riktigt men man kan lyfta och sänka den ngn decimeter utan att varken fjädrarna rörs eller bandet lämnar marken
/Mats
Re: Stenhård fjädring Everest 340
hmm är det rätt dämpare på den när dom hade höjt den?
Medlem i TT RACING.
Re: Stenhård fjädring Everest 340
Njae jag vet inte om det är rätt men eftersom den var högre än den ska var innan jag tog bort höjningen är det kanske det. När jag tog bort den tyckte jag dock att det var lite kort slaglängd på dämparen men å andra sidan behövs det väl nte så lång slaglängd heller.
Av en tillfällighet stötte jag på en likadan Evererst som hade motorkrångel vid leden som går förbi vår gård. Passade på att kolla in hans fjädring och den var lika stum den. Så det ska väl inte vara bättre på en Evert.
/Mats
Av en tillfällighet stötte jag på en likadan Evererst som hade motorkrångel vid leden som går förbi vår gård. Passade på att kolla in hans fjädring och den var lika stum den. Så det ska väl inte vara bättre på en Evert.
/Mats