Stenhård fjädring Everest 340

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 09 feb 2010, 21:41

Hej!

Efter lite motorfunderingar ha jag nu även börjat fundera hur det står till med fjädringen. Hur hård eller mjuk skall den vara egentligen. Med mina ynka 60 kilo lyckas jag inte få boggiefjädringen att röra sig en centimeter. Inte ens om jag trycker ner den vad jag kan längst bak. Möjligen fjädrar det lite om jag lyfter upp den en bit och dunkar ner den i backen. Lägger in en bild så det går att se hur hög eller låg den är.
everest 2.jpg
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av elanmannen » 09 feb 2010, 22:32

På TR-boggin finns ett par glidklackar av plast som vilar på railen (framför vändhjulet) och som fjädringsarmen löper på när boggin trycks ihop. Dessa kan glida isär och låser då fjädringen.
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 06:01

Aha! Det ska jag kolla upp. Nu har jag inte riktigt hunnit sätta mig in i skoterterminologin än, men jag antar att vändhjulet är det som sitter längst bak?

/Mats

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av marino carlsson » 10 feb 2010, 06:34

Alldeles riktigt och du kommer direkt att kunna se vad som är felet och vad Elanmannen menar när du väl tittar in i everestens enkla konstruktion.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 08:02

Har varit ut och tittat men allt verkar nog vara på sin plats. Om jag tar i allt vad jag kan och trycker till längst bak på dynan så fjädrar denner någon cm. Kan det möjligen vara så att någon satt i hårdare fjädrar? FÖr som det nu är finns ingen fjädring alls utom möjligen med en tungviktare på skotern. Problemet är att jag är en lättviktare ;) Jag tycker även att den ser lite hög ut bak jämfört med en reklambild jag så här på forumet.

Är det hopplöst att byta fjädrar eller är det en rimlig arbetinsats. Om det nu finns andra att tillgå.

/Mats

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 08:34

Såg att Skoterdelen hade mått på fjädrarna så jag skall gå ut och mäta om det är för kraftiga grejer som sitter där. Såg att det fanns liknande fjädrar som var betydligt kraftigare. Ska tydligen vara c:a 9,5 mm eller .375"

/Mats

Ps

Har varit ute och mätt och mycket riktigt sitter alldels för kraftiga fjädrar där. Enligt Skoterdelen ska det sitta 9,5 mm fjädrar där och de som sitter på skotern är drygt 11,1. Antar att det gör en väsentlig skillnad på fjädringen. Dom var ju inte speciellt dyra så det blir väl till att beställa två stycke.

Men sedan ska dom ju dit också men det kanske ordnar sig. Men fjädrar brukar inte vara det allra lättaste att få på plats. Kanske finns det något bra knep.

Ds

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 10 feb 2010, 14:22

Kan dela med mej lite tips jag använde när jag skulle sätta in boggien i citationen, Lånade 2 domkrafter och satte dom på vars sin sida av axeln bara att pumpa upp den och bulta och göra om på den andra.

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 16:14

Såg något inlägg med bilder om någon som använde domkraft, kanske var du?

Nackdelen är väl att den blir lite lägre bak om jag byter fjädrar. Vet inte om det möjligen försämrar framkomligheten i lössnö? Men hellre det än att vara utan fjädring.

/Mats

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av Starlite » 10 feb 2010, 17:26

Jag tycker det ser ut som om skotern är höjd? kanske är det men på fel sätt, kolla upp det för jag höjde min Nordik på fel sätt och fick då en stum boggi. :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av marino carlsson » 10 feb 2010, 17:30

Ta ett par bilder på din boggie så ska vi nog kunna hjälpa dig..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 20:24

Ja den är defenitivt högre än en som jag sett på en reklambild, alltså en ny skoter. Jag ska kolla lite hur det ser ut inunder. Det borde ju vara ganska lätt att se om något är ändrat på den. Skotern verkar i övrigt vara väldigt original och lite skruvad i så jag tvivlar att det är något annat än fel fjädrar. Även om den är höjd borde den ju fjädra tycker man.

Det var i den här tråden en bit ner jag hittade reklambilden och visst ser den mycket lägre ut än min. http://www.retroskoter.com/viewtopic.ph ... 440#p32646" onclick="window.open(this.href);return false; Även med beaktande av olika kameravinklar.

/Mats
Senast redigerad av 1 senmathal, redigerad totalt 10 gånger.

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av Noe » 10 feb 2010, 20:26

Det är inte så att någon har vänt på det bakre "benet" i boggien? har varit med om det,, för högre än normalt är den ju om man ska tro på bilden.

Sen så är väl fjädringen på en sån där evert lite si och så även med flong nya fjädrar, men det kan ju helt klart bli bättre än vad det är nu om det är så att du inte har någon alls.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 20:45

Evert :D :D Nog för att jag åker Citroen till vardags men jag förväntar mig inget underverk men som den är nu kunde man lika gärna svetsa fast alla leder i fjädringen :mrgreen:

Nu är ju skotern inköpt för att dra lite ved med och inte flänga omkring på leder med. Hade tänkte köpa en lite större och rubustare vedskoter men sprang på den här och tyckte skicket varkade så bra. Till min förvåning överträffar den mina förväntningar som veddragare faktiskt.

/Mats

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av Noe » 10 feb 2010, 21:03

Det måste ju vara nåt riktigt generalfel på den om den är så hård, det känns ju inte riktigt som att det bara är fjädrarna som det beror på även om det sitter styvare fjädrar så ska man ju kunna få den att fjädra lite..
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 21:30

Nu testade vi att sitta två på den och då gick den att fjädra ner. Men om det är fjädrar som är avsedda för en längra sving eller hävarm kan det kanske bli lite hårt.

Här kommer lite bilder i varje fall. Det jag kan se direkt är någon form av fölängning av stötdämparfästet men det höjer ju inte skotern då det inte sitter någon fjäder där. Hoppas det går att se någonting på bilderna tagna i mörkret och trots snön.
fjädring 1.jpg
fjädring2.jpg
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av Noe » 10 feb 2010, 21:44

Ser ju rätt så normalt ut förutom förlängningen, jag har sett liknande förlängingar på dämparen på sånna där bestar tidigare,
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 21:49

En lite mera närbild
fjädring5.jpg
Ja det verkar inte som några större konstigheter men vad förlängningen av stötdämparen ska tjäna till förstår jag inte. Det vore ju annat om fjädern satt i stötdämparen.

Tycker det verkar vara klenare fjädrar fram och det verka ju lite bakvänt. Momentet borde väl hellre bli lite större där länge in eller så blir det inte så. Men jag har inte mätt och jämfört dom. Hur som helst ser fjädrarna väldigt nya ut.

/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av elanmannen » 10 feb 2010, 22:07

Om du skulle ta o plocka ur dämparen i det övre fästet och se om det är dämparen som på något sätt kärvar. Kolla också att det verkligen glider på de där plastklackarna. Jag skulle tagit bort HPD-förlängningen.
Svarta fjädrar både fram och bak tror jag inte att det var då färgerna indikerar hur hårda de är och det brukar inte vara lika runt om. Troligen gula fjädrar bak.
Chez nous c´est Ski-doo!

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av elanmannen » 10 feb 2010, 22:10

Brukar vara lite klenare fjädrar fram.
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Stenhård fjädring Everest 340

Inlägg av senmathal » 10 feb 2010, 22:16

Jo som jag nämnt ovan är fjädrarna fel, åtminstonde utifrån de mått som finns uppgivna på Skoterdelars hemsida. Där finns mått på diametern på själva fjäderstålet och det ska vara c:a 9,5 mm men de som sitter åtminstonde bak är 11,5. Jag haar en känsla av att det är ganska stor skilnad i fjädringskraft. Kunde dock inte hitta någon skillnad på bakre och främre fjädrar.

/Mats

Skriv svar