Borra sachs sa 290 cylinder
Borra sachs sa 290 cylinder
Har för mig att jag läst i en tråd här på forumet att det var nån som hade borrat en sachs 290 cylinder till 76 mm och satt i en smidd mahle kolv. Blev lite sugen på att göra det nu när jag ändå ska borra cylindern. Då får man ju nästan 315cc Nån som kan bekräfta detta om det är genomförbart eller om det är nått jag bara drömt Och om det går, vart hittar jag kolven?
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Alldeles riktigt så går det att genomföra. Jag köpte en nyborrad cylle + en 76mm mahle kolv.Satte upp den i bänken med en aggressiv pipa som byggdes för en SA340C motor men 290:i cyllen portades upp till samma durations tider å det blev bra resultat.
Hela bromsningen blev ej färdigkörd men dom värden vi fick blev 29,8hp vid 6500rpm å den skulle i teorin iaf lämna topp effekten vid 7000-7300rpm. Så vad den hade lämnat vid dessa varv vet ingen just nu. Denna motor ska iaf bromsas igen då denna är "backup" snurran till Skiroulen.
Dessa kit kallades för 320 (317,5).
Har du inte nån kolv på gång så blir det lite tyngre, för dessa är dock ganska svår att hitta men dom finns.
Jag tror säkert att det kan finnas andra kolvar som passar hyfsat å inte kräver så mycke modifieringar men det har vi inte forskat i.
Hel klart ett tufft val, kör på.
Kan iaf berätta att min låter riktigt elak
Hela bromsningen blev ej färdigkörd men dom värden vi fick blev 29,8hp vid 6500rpm å den skulle i teorin iaf lämna topp effekten vid 7000-7300rpm. Så vad den hade lämnat vid dessa varv vet ingen just nu. Denna motor ska iaf bromsas igen då denna är "backup" snurran till Skiroulen.
Dessa kit kallades för 320 (317,5).
Har du inte nån kolv på gång så blir det lite tyngre, för dessa är dock ganska svår att hitta men dom finns.
Jag tror säkert att det kan finnas andra kolvar som passar hyfsat å inte kräver så mycke modifieringar men det har vi inte forskat i.
Hel klart ett tufft val, kör på.
Kan iaf berätta att min låter riktigt elak
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Då hade jag inte drömt alltså men hur blir det med toppen. kan man köra med den orginal eller måste den modifieras oxå, bäst är väll att modifiera den men det har jag ingen maskinpark till. Ingen som har måtten på kolven? Hur långt det är från toppen på kolven till centrum på kolvbulten tex så kanske man kan hitta en kolv som passar. Vad är det för dim på kolvbulten?
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
En Roax rave 673 har tex 76mm kolvar, men vet ej vad dom har för storlek på kolvbult, en sån kan ju kanse gå att modda dit på nått vis
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Kan mäta upp kolven åt dig om du vill. Toppen svarvade jag till rätt borrdiameter å tuffare squish + att jag la kompet på 12,0:1. så det är lite pyssel med toppen om man ska ha det perfekt.
Höjden på kolven kan inte skilja så mycket från std men det är bara att mäta upp om man ska ligga med exakta squish mått. Kolvbulten är 18mm precis som std.
Höjden på kolven kan inte skilja så mycket från std men det är bara att mäta upp om man ska ligga med exakta squish mått. Kolvbulten är 18mm precis som std.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Rotax 582, 583 och 643 har 76 mm borr och 18 mm kolvbult. Samma kolvar till alla dom.
Bara beställa o se om det går att få ihop
Bara beställa o se om det går att få ihop
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Finns det då nån chans att du lämnar ut dur. tiderna? Har varit dej evigt tacksam isf. Ska på tävling 27 feb så det vore väldigt kul. Om jag då gör en pipa med max effekt på 6500 varv bör jag väl hamna ganska rätt,eller?
" Hörs man inte syns man inte"
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Egentligen spelar d ju ingen roll om kolven bygger för lite eller för mycket på höjden. Antingen lägger jag spacer under cyllen eller så planar jag av den. Om kjolarna på kolven tar i vevpartiet så kortar man bara d som krävs för att d ska gå runt. D som är viktigt är ju diametern på kolven och kolvbulten, och d har jag ju fått bekräftat nu att rotax har samma bult dim som sachs så d är ju bara köra på egentligen. D är toppen jag är lite orolig över, har ingen tillgång till svarv och känner igen som håller på med sånt heller. Hur vet man hur mycket squish man ska ha? Har aldrig fördjupat mig i 2 takts toppar så jag är helt grön på d ämnet. Jag vet hur man räknar kompförhållande och cc mått på förbränningsrum, men d där med squish är nått nytt för mig. Nån som har lust att förklara hur man räknar på sånt?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
squish = minsta avståndet du har mellan kolven o toppen, du mäter det genom att ta bort tändstiftet o ta en tunn bit lödtenn, vik den i 90 grader o stick ner den i tändstiftshålet, se till att den når ut till cylinderväggen o så drar du i startsnöret så kolven går upp o plattar till tråden. sen mäter du på tråden på det stället där den är tunnast.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
nja, kapar du kolvkjolen förmycke så ändrar du insugsdura.Ante skrev:Om kjolarna på kolven tar i vevpartiet så kortar man bara d som krävs för att d ska gå runt. D som är viktigt är ju diametern på kolven och kolvbulten.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Tänk åxå på att mäta detta ovanför spolportarna (i linje med kolvbuten) å inte vid insug å avgasporten,då kolven kommer att ställa sig lite snett pga kolvspelet. Visst, om du sätter in två lödtenns trådar samtidigt en ovanför avgas å en ovanför insugspotren, sedan drar i snöret men det är mycke säkrare att sätta två trådar ovanför varsin spolport då eliminerar detta problem.Gunnar skrev:squish = minsta avståndet du har mellan kolven o toppen, du mäter det genom att ta bort tändstiftet o ta en tunn bit lödtenn, vik den i 90 grader o stick ner den i tändstiftshålet, se till att den når ut till cylinderväggen o så drar du i startsnöret så kolven går upp o plattar till tråden. sen mäter du på tråden på det stället där den är tunnast.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Jo d förstås, men jag gör väll den samma längd som org kolven isf...eller kanske en aning kortareGunnar skrev:nja, kapar du kolvkjolen förmycke så ändrar du insugsdura.Ante skrev:Om kjolarna på kolven tar i vevpartiet så kortar man bara d som krävs för att d ska gå runt. D som är viktigt är ju diametern på kolven och kolvbulten.
Hur "tjock" ska lödtennet vara då? Hur vet man det? Så när man planar toppen för högre komp så är det typ samma sak som att ändra squishet...är jag på rätt väg där?
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
På min vanliga 290 är squishen 1,3mm och på min 290ss är squishen 1,0
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Kom på en grej till. Dom där rotax motorerna har väll reedventiler, har inte kolvarna fönster då? Är nog inte så lyckat att sätta en sånn kolv i en sachs cylinder isf
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Jag vet att en kompis i USA kör med 583 kolvar i en kolvmatad motor så jag tror nog att dom ska fungera lika bra på en 290. Enda som kan ställa till det är väl höjden på kolven och var kolvbulten sitter. Inga problem som inte går att lösa iaf
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Okej, så det kanske går ändå tros fönster i kolven. Vad tror ni andra? Börjar bli sugen på att beställa en kolv och boka en borrning av cylinder
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Dom har alltså inga fönster på insugssidan
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Kanon bra. Då ska jag nog ta och göra en liten beställning.
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Helt rätt så var kolven kortare/lägre an 290 kolven. Fick tag på en 583/643 kolv idag men det "fattas" ca 8mm Inget som inte går att lösa skriver du! Vill gärna ha en lösning på det isf.
" Hörs man inte syns man inte"
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Svarva av cyllen eller byta till längre vevstake?blomp68 skrev:Jag vet att en kompis i USA kör med 583 kolvar i en kolvmatad motor så jag tror nog att dom ska fungera lika bra på en 290. Enda som kan ställa till det är väl höjden på kolven och var kolvbulten sitter. Inga problem som inte går att lösa iaf
Helt rätt så var kolven kortare/lägre an 290 kolven. Fick tag på en 583/643 kolv idag men det "fattas" ca 8mm Inget som inte går att lösa skriver du! Vill gärna ha en lösning på det isf.
Men hur hög är 290 kolven egentligen? Fick lite mått idag av kompisen och 583 kolven är ca 76 mm hög, tyckte det var nog så mycket. Han fick själv korta in den ett par mm för att få insugsdurationen att stämma. Samt att han fick shimsa upp cyllen 2 mm för att kolvbulten satt för låg på den här kolven.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½