Aktivproblem.

Chassie, Drivlina, osv
gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 02 jan 2010, 11:27

Hej.
Jag har problem med Aktiven (600/ -76?) med 440 rotax som ,när den går fungerar bra, men nu har den börjat krångla.
(Jag är en ganska nybliven skoterägare (blåbär) så ha lite överseende med mina teknikfrågor)
Skotern går på en cylinder verkar det som. Gnista finns på båda tändstiften ,bytte tändkablar förra säsongen.
Insugsgummit bytt även det. Har alltid haft svårt att få den att gå på tomgång.
Funderar på om det är något med brytarspetsarna så det är där jag ska börja rota.
Hur låser jag vevaxeln på bästa sätt?
Har prövat med startsnöre i cylindern ,men det är nog inte den ultimata lösningen.
Vilket håll ska muttern på svänghjulssidan dras. (H/V)?
Vilket brytaravstånd?
Tacksam för svar/Stefan

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Aktivproblem.

Inlägg av RUSCH » 03 jan 2010, 23:48

Ta ett kompretions prov på båda cylarna innan du börjar riva
kan vara det :O
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 04 jan 2010, 11:21

OK . jag börjar i den änden.
Stefan

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 05 jan 2010, 13:02

Kollade kompressionen. Den var 400 kPa på höger och 425 kPa på vänster cylinder.
Mätaren visar rött upp 600 kPa, så jag antar att något inte stämmer.
Är det dags att riva motorn?

Stefan

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Aktivproblem.

Inlägg av Laser » 05 jan 2010, 16:38

Jag vet inte vad det ska vara för värden,men en sak ser "bra" ut och det är att värdena är relativt jämna.
Det droppar nog in mer svar senare. :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Aktivproblem.

Inlägg av swedetrail » 05 jan 2010, 17:20

Var tvungen att hitta en översättning kPa-PSI

400 Kpa motsvarar 57 PSI vilket låter väldigt lågt, vad jag fått lära mig så har man problem under 100 PSI.
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Inlägg av gjutarn » 05 jan 2010, 17:30

Jag ska kolla om jag använt mätaren rätt.
:?: :oops:
Stefan

Edit: Jag ställer frågan här istället.
Mätarn bygger upp ett tryck i en cylinder och mäter där, ju mer jag drar destå högre tryck byggs upp.
Det värdet jag fick var efter 1 kolvslag!
Har jag använt mätarn fel?

Stefan

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Aktivproblem.

Inlägg av Noe » 05 jan 2010, 20:03

Häll ner lite olja i cylindrarna och se om du får högre tryck efteråt, om så är det ett tecken på att saker och ting börjar vara slitna
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Aktivproblem.

Inlägg av swedetrail » 05 jan 2010, 20:07

Sen ska du tills den slutar stiga, helst med full gas också.
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 05 jan 2010, 21:27

swedetrail skrev:Sen ska du tills den slutar stiga, helst med full gas också.
Det kan bli ett problem då den inte startar längre :mrgreen:
Men jag får dra för hand tills mätarn inte ökar längre och hälla lite olja i cylindrarna först.
Tack för alla goda råd
I´ll be back

Stefan

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Aktivproblem.

Inlägg av marino carlsson » 05 jan 2010, 22:22

Dra tills mätaren stannar utan olja först så du ser vad du ska utgå från.. På min mätare brukar jag få dra en 3/4 gånger innan den når botten..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 06 jan 2010, 16:16

Så, nu har jag följt instruksen.

V cyl 145 psi utan olja 175 psi med olja

H cyl 145 psi utan olja 235 psi med olja

Som synes lite skillnad med olja i cylindrarna.

Vad göra :D

Stefan

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Aktivproblem.

Inlägg av swedetrail » 06 jan 2010, 18:46

Ringarna börjar på att bli dåliga värst på vänster sida, kan nog vara idé att öppna
på locket och se hur det ser ut med kolvar och ringar.

Muttern är väl vanlig högergänga skulle jag tro, jag har byggt om en oljefilteravdragare
en sån med band, som jag håller svänghjulet med funkar kanon. Annars kan du ju borra
hål i ett järn som du bultar fast på svänghjulet.
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 08 jan 2010, 14:22

Sådär: Motorn urlyftad och är inne i värmen.
Obduktionsrapport kommer under helgen.
Från det ena till det andra: var får jag tag på packningar och ringar/kolvar om det behövs?
Stefan

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Aktivproblem.

Inlägg av swedetrail » 08 jan 2010, 16:23

Duells har väl tror jag eller någon av alla deras återförsäljare, glöm inte packboxarna
när du ändå håller på, synd att behöva riva igen så att säga ;)
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 09 jan 2010, 13:44

Har lossat insug och tittat in under kolven.
Är det lösa foder i cylindrarna? :?
Högercylindernsfoder verkar i så fall ha vridit sig 3-4 mm. Vänster sticker ner 1 mm under överdel på insugskanalen.
Eller är det felmonterat från fabrik!?
Nånting skramlar i vänstercylindern! Inte helt oväntat kanske.

Det verkar vara lite trångt att få plats med en avdragare på svänghjulet.
Går det med en liten trefotsavdragare tro.?

Jag ska se om jag hittar en kamera och försöker lägga in lite bilder, det blir lite lättare att förklara.

/Stefan

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Aktivproblem.

Inlägg av Laser » 09 jan 2010, 14:28

Skramlet kan vara kolvbult/lagret.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Aktivproblem.

Inlägg av swedetrail » 09 jan 2010, 17:36

Det är väl stålfoder på dom där äldre, men vrida sig låter
inte troligt snarare slarv från fabrik då.
Trefot har jag aldrig lyckats med utan använd en sån som
man skruvar fast, du har ju ett antal bultar till snörstarten.
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 10 jan 2010, 14:31

Modifierade en biltematrefot och fick loss svänghjulet.
Sen gick det fort att få bort kåporna.
Båda kolvarna har skrapmärke på sidorna, värst på vänstersidan.
I vänstercylindern finns det även märken i loppet bredvid kolvbulten utåt.
Ska försöka lägga upp bild.'
Återkommer.

Edit:
Kolvarna
http://img532.imageshack.us/i/motordelar440001.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vänster lopp
http://img99.imageshack.us/i/motordelar440002.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

En bild på fodret i höger cylinder
http://img412.imageshack.us/i/motordelar440009.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;


Stefan

gjutarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2010, 23:41
Ort: Deje

Re: Aktivproblem.

Inlägg av gjutarn » 11 jan 2010, 21:10

Tog en bild till på vänstercylindern. Lite tydligare. :oops:

http://img229.imageshack.us/i/motordelar4402006.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Räcker det att hena cylindrarna och byta ringar, eller måste det till lite radikalare åtgärder?

Stefan

Skriv svar