Remslirning ET 340 -81

Chassie, Drivlina, osv
Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Remslirning ET 340 -81

Inlägg av Nordda » 01 apr 2009, 20:47

Det bara skriker ur ET:n vid belastning då den slirar på remmen. Har skiftat mellan 3-4 st remmar, blev bättre av en men sen var det lika dåligt som dom andra. Jag tryckte även på remmen och den verkade väldigt slapp. Går det flytta motorn så remmen blir spänd eller är det ny rem som gäller? Nån kanske har koll på vad rembredden bör ligga på? Tror det står Carlisle 1106 på remmarna jag provat med.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Inlägg av SS440-80 » 01 apr 2009, 22:01

1106 är rätt rem till Yamaha. Motorn går att justera lite grann på motorfästena. Ska vara 266mm mellan centrum på variatorerna.
Kan ju även vara något med sekundärvariatorn. Har du kollat glidklackarna? Eller också kan det vara något task med fjädern.

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 01 apr 2009, 22:19

Ta även och dra runt mattan för hand och känn så inget kärvar (drivaxellagret gav upp för mig en gång)
Och då gick det så tungt att jag nötte upp en rem.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 01 apr 2009, 22:20

Okej. Ska mäta det. Har ju en sek.variator sittandes på ett annat ET-chassie också. Kanske skulle prova med det om CC-måttet stämmer.

Är det svårt att byta?

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 03 apr 2009, 17:03

Avståndet var 265mm.

Återstår väl bara att byta rem då?

Nån som vet hur mycket remmen ska gå att trycka ner då den är monterat?

Remmarna som jag haft var Dayco 1106 och inte Carlisle 1106. En del har tappat tänder.

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 03 apr 2009, 17:24

Jo kolla fjädrar och lager som retro säger, på många äldre Yamaha märker du inte att drivaxellagret är paj för axeln glappar inte, kolla också så att låsringen är kvar i lagerhållaren annars bryter det i lagret och då går det fort att dom går sönder fastän dom är nya.

Kolla hur remmen ligger i secundären så att remmen ligger som den ska, men även primären så att fjädern inte har lackat ur. Kolla även så det inte är nå skit på primär skivorna.
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 03 apr 2009, 19:19

Det enda jag lagt märke till är att remmen aldrig ligger längst upp på sekundären.

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 05 apr 2009, 21:23

Nordda skrev:Det enda jag lagt märke till är att remmen aldrig ligger längst upp på sekundären.
Det kan också va ett tecken på att det går tungt.. i exempelvis drivaxellagren..
Att k

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 05 apr 2009, 21:25

Helt schukt. Satte dit en rem idag som hängt på ett träd i flera år och var grön och mossa hade börjat växt på den. Men tro på f*n att den inte slira ett skit :shock: Jag trodde remmen skulle va stenhård och bli midja direkt men hua, den slira inte ett dugg i denna blöta tunga snön. Synd bara att jag fick ett lagerhaveri på ett vändhjul så jag hann bara åka nån km sen fick man agera passagerare på en nyare skoter.

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 05 apr 2009, 21:33

Nordda skrev:Helt schukt. Satte dit en rem idag som hängt på ett träd i flera år och var grön och mossa hade börjat växt på den. Men tro på f*n att den inte slira ett skit :shock: Jag trodde remmen skulle va stenhård och bli midja direkt men hua, den slira inte ett dugg i denna blöta tunga snön. Synd bara att jag fick ett lagerhaveri på ett vändhjul så jag hann bara åka nån km sen fick man agera passagerare på en nyare skoter.
Ahhh! Kanske va där det gick tungt! :)
Att k

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 06 apr 2009, 17:32

green_lightning skrev:Ahhh! Kanske va där det gick tungt! :)
Hurre du det var det nog. Jag tycker den har dragit mer soppa nu på slutet och tappat 10 km i toppfart. Nu borde den gå ekonomiskt och toppa 90 km/h igen då alltså :D Får prova på torsdag.

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 06 apr 2009, 20:32

Kan det ha varit en orginal rem du hittat med nummer 820(828)-17641, det var grejer det
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 06 apr 2009, 22:07

Sm-X skrev:Kan det ha varit en orginal rem du hittat med nummer 820(828)-17641, det var grejer det
Det var bara nå siffror på den. Ska kolla upp vad det var för siffror :) Coolt att köra på "orginalremmen?!" som Beng-Ha sa :D

Skriv svar