Comet variator

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Comet variator

Inlägg av trioman75 » 27 mar 2009, 01:14

Är det någon som har erfarenhet av comet duster variatorer?Är det något att ha,tänkte stoppa något som är bättre än IBOs variator på min Sachs sa340 :)
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 27 mar 2009, 07:38

Körde med en 94c på en av mina 340 men kom aldrig överens med den, kör nu med första typen av variator från Ockelbo på en annan 340 och det fungerar riktigt bra.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 27 mar 2009, 07:45

Hej Trioman,
Har 94c på 2 Laser och det har då funkat bra.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 27 mar 2009, 23:48

Bennet skrev:Körde med en 94c på en av mina 340 men kom aldrig överens med den, kör nu med första typen av variator från Ockelbo på en annan 340 och det fungerar riktigt bra.
Du menar bygel variatorn :?
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Inlägg av L-Å » 27 mar 2009, 23:55

Hej på Er!
COMET Duster 94C, är helt ok men, jag har en känsla av att det går inte att hänga den på allt för stor motor, jag tror att powerblocken tål mera motor. Lycka till
mvh L-Å

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 28 mar 2009, 10:22

L-Å skrev:Hej på Er!
COMET Duster 94C, är helt ok men, jag har en känsla av att det går inte att hänga den på allt för stor motor, jag tror att powerblocken tål mera motor. Lycka till
mvh L-Å
Enligt boken är det bara 22hästar på sa340 motorn :) så d borde cometen klara,men d är klart man kanske skulle trimma lite :evil: specielt om man ska hinna med din Rajd racer :lol:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 28 mar 2009, 14:11

Vi har 94 duster på alla våra 2 cyl veteran maskiner, fungerar kanon.

Jag har för mig att att comet rekomender max 25 hk på slät kåpa och någonstans 40-45 hk på räfflad kåpa.

En nacktdel med 94 är att man bör ha ett special avdragare för att ta bort kåpan ( så man kan byta vikter och fjäder) samt att man bör ha "3 händer" när man sätter dit kåpan igen.

Ska man dra tungt så rekomenderar jag räfflad kåpa.

// Lars

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Inlägg av L-Å » 28 mar 2009, 14:27

Hej på Er!
Inte behöver du fila så mycket för att hänga med, men hemligheten sitter ju givetvis i detta optimerade högprestanda-chassiet som rajd tillverkade under sina glansdagar :lol: :lol: . Om jag skulle försöka att vara seriös så är det nog så att har du inte så tungt chassie så räcker nog Duster 94 en bra bit.
(Rajd hade skrivna anvisningar) Vid höghastighetstävling så rekomenderar vi att ni från Er generalagent inhandlar följande tillbehör:
Racingskidor (dom med kringlorna fram) och plattor för spårviddsökning,
samt att den främre hjulboggieaxeln lyftes 30mm, och att dom nya hålen förstärks. - Tänk vad enkelt det var förr, gjorde man detta så hade man en riktig racer.
Rajd on.
L-Å

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 28 mar 2009, 15:07

L-Å skrev:Hej på Er!
Inte behöver du fila så mycket för att hänga med, men hemligheten sitter ju givetvis i detta optimerade högprestanda-chassiet som rajd tillverkade under sina glansdagar :lol: :lol: . Om jag skulle försöka att vara seriös så är det nog så att har du inte så tungt chassie så räcker nog Duster 94 en bra bit.
(Rajd hade skrivna anvisningar) Vid höghastighetstävling så rekomenderar vi att ni från Er generalagent inhandlar följande tillbehör:
Racingskidor (dom med kringlorna fram) och plattor för spårviddsökning,
samt att den främre hjulboggieaxeln lyftes 30mm, och att dom nya hålen förstärks. - Tänk vad enkelt det var förr, gjorde man detta så hade man en riktig racer.
Rajd on.
L-Å
Bild


Du menar hålen i den markerade ringen under variatorn.......
( tryck på bilden så syns det bättre)

// Lars

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 28 mar 2009, 15:27

Skitnyggt, nog det snyggaste jag sett. :lol:
Gubbe 63

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

Inlägg av L-Å » 28 mar 2009, 21:46

Hej på Er!
Exakt, du har ett riktigt "racerchassie".
mvh L-Å

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Inlägg av Forsnäsmopar » 28 mar 2009, 22:31

Hej

Jag åker 94C med slät kåpa på Skiroulen (SA290) å har lite åka fort grejor i motorn. Jag upplever att 94C:n funkar mycket bra men jag har fixat å grejat med att få ganska täta steg mellan dom olika vikterna så man kan finlira mer, men man får ha ganska många olika uppsättningar vikter beroende på vad man ska köra.
Jag visste ej om att max effekten är 25hk med slät kåpa, så ska du trimma så ska du nog uppgradera till räfflad kåpa eller power blocken.
När jag viktar om så tycker jag att det är mycket lättare att ta lös hela variatorn å lägga den på backen/bänken, annars behöver man minst tre händer + avdragare.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 29 mar 2009, 01:48

Southern Hill Custom skrev:
L-Å skrev:Hej på Er!
Inte behöver du fila så mycket för att hänga med, men hemligheten sitter ju givetvis i detta optimerade högprestanda-chassiet som rajd tillverkade under sina glansdagar :lol: :lol: . Om jag skulle försöka att vara seriös så är det nog så att har du inte så tungt chassie så räcker nog Duster 94 en bra bit.
(Rajd hade skrivna anvisningar) Vid höghastighetstävling så rekomenderar vi att ni från Er generalagent inhandlar följande tillbehör:
Racingskidor (dom med kringlorna fram) och plattor för spårviddsökning,
samt att den främre hjulboggieaxeln lyftes 30mm, och att dom nya hålen förstärks. - Tänk vad enkelt det var förr, gjorde man detta så hade man en riktig racer.
Rajd on.
L-Å
Bild


Du menar hålen i den markerade ringen under variatorn.......
( tryck på bilden så syns det bättre)

// Lars
Ser heeeeeeeelt ok ut tycker jag! :)
Att k

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 29 mar 2009, 18:37

Instämmer helt med föregående skrivar :shock2:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 30 mar 2009, 22:55

Vi kör med en 94c med slät kåpa i en av våra finlandior med 503:a dubbla 36:or och pipa. 2:a i hillcrossen och snabbast i åsele tills den oväntat stannade så nog tror jag att den räcker till i en sachs 340 på 22kusar.

Bara lite svårare att justera än Powerblocken däremot.. Dock är Powerblocken en bättre variator men den räcker till dig.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 31 mar 2009, 12:43

trioman75 skrev:
Bennet skrev:Körde med en 94c på en av mina 340 men kom aldrig överens med den, kör nu med första typen av variator från Ockelbo på en annan 340 och det fungerar riktigt bra.
Du menar bygel variatorn :?
jo kör med den, är ju veteranare man håller på med så då tycker jag det är lite roligare med original.
Nog kunde jag ha fått fart på cometen om jag lagt lite mer tid.
Sen kan jag hålla med om att det är bökigt att byta vikter/fjädrar när man är själv men det går, sen kan jag rekommendera att man tar sig tid att bygga en avdragare. Är inte så svårt och det underlättar en hel del.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 31 mar 2009, 19:56

Jepp avdragare (som passar) och andra specialverktyg är alltid tiden och pengarna värt att tillverka eller köpa :D
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Skriv svar