Comet variator
Comet variator
Är det någon som har erfarenhet av comet duster variatorer?Är det något att ha,tänkte stoppa något som är bättre än IBOs variator på min Sachs sa340
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Körde med en 94c på en av mina 340 men kom aldrig överens med den, kör nu med första typen av variator från Ockelbo på en annan 340 och det fungerar riktigt bra.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Enligt boken är det bara 22hästar på sa340 motorn så d borde cometen klara,men d är klart man kanske skulle trimma lite specielt om man ska hinna med din Rajd racerL-Å skrev:Hej på Er!
COMET Duster 94C, är helt ok men, jag har en känsla av att det går inte att hänga den på allt för stor motor, jag tror att powerblocken tål mera motor. Lycka till
mvh L-Å
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Vi har 94 duster på alla våra 2 cyl veteran maskiner, fungerar kanon.
Jag har för mig att att comet rekomender max 25 hk på slät kåpa och någonstans 40-45 hk på räfflad kåpa.
En nacktdel med 94 är att man bör ha ett special avdragare för att ta bort kåpan ( så man kan byta vikter och fjäder) samt att man bör ha "3 händer" när man sätter dit kåpan igen.
Ska man dra tungt så rekomenderar jag räfflad kåpa.
// Lars
Jag har för mig att att comet rekomender max 25 hk på slät kåpa och någonstans 40-45 hk på räfflad kåpa.
En nacktdel med 94 är att man bör ha ett special avdragare för att ta bort kåpan ( så man kan byta vikter och fjäder) samt att man bör ha "3 händer" när man sätter dit kåpan igen.
Ska man dra tungt så rekomenderar jag räfflad kåpa.
// Lars
Hej på Er!
Inte behöver du fila så mycket för att hänga med, men hemligheten sitter ju givetvis i detta optimerade högprestanda-chassiet som rajd tillverkade under sina glansdagar . Om jag skulle försöka att vara seriös så är det nog så att har du inte så tungt chassie så räcker nog Duster 94 en bra bit.
(Rajd hade skrivna anvisningar) Vid höghastighetstävling så rekomenderar vi att ni från Er generalagent inhandlar följande tillbehör:
Racingskidor (dom med kringlorna fram) och plattor för spårviddsökning,
samt att den främre hjulboggieaxeln lyftes 30mm, och att dom nya hålen förstärks. - Tänk vad enkelt det var förr, gjorde man detta så hade man en riktig racer.
Rajd on.
L-Å
Inte behöver du fila så mycket för att hänga med, men hemligheten sitter ju givetvis i detta optimerade högprestanda-chassiet som rajd tillverkade under sina glansdagar . Om jag skulle försöka att vara seriös så är det nog så att har du inte så tungt chassie så räcker nog Duster 94 en bra bit.
(Rajd hade skrivna anvisningar) Vid höghastighetstävling så rekomenderar vi att ni från Er generalagent inhandlar följande tillbehör:
Racingskidor (dom med kringlorna fram) och plattor för spårviddsökning,
samt att den främre hjulboggieaxeln lyftes 30mm, och att dom nya hålen förstärks. - Tänk vad enkelt det var förr, gjorde man detta så hade man en riktig racer.
Rajd on.
L-Å
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
L-Å skrev:Hej på Er!
Inte behöver du fila så mycket för att hänga med, men hemligheten sitter ju givetvis i detta optimerade högprestanda-chassiet som rajd tillverkade under sina glansdagar . Om jag skulle försöka att vara seriös så är det nog så att har du inte så tungt chassie så räcker nog Duster 94 en bra bit.
(Rajd hade skrivna anvisningar) Vid höghastighetstävling så rekomenderar vi att ni från Er generalagent inhandlar följande tillbehör:
Racingskidor (dom med kringlorna fram) och plattor för spårviddsökning,
samt att den främre hjulboggieaxeln lyftes 30mm, och att dom nya hålen förstärks. - Tänk vad enkelt det var förr, gjorde man detta så hade man en riktig racer.
Rajd on.
L-Å
Du menar hålen i den markerade ringen under variatorn.......
( tryck på bilden så syns det bättre)
// Lars
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Hej
Jag åker 94C med slät kåpa på Skiroulen (SA290) å har lite åka fort grejor i motorn. Jag upplever att 94C:n funkar mycket bra men jag har fixat å grejat med att få ganska täta steg mellan dom olika vikterna så man kan finlira mer, men man får ha ganska många olika uppsättningar vikter beroende på vad man ska köra.
Jag visste ej om att max effekten är 25hk med slät kåpa, så ska du trimma så ska du nog uppgradera till räfflad kåpa eller power blocken.
När jag viktar om så tycker jag att det är mycket lättare att ta lös hela variatorn å lägga den på backen/bänken, annars behöver man minst tre händer + avdragare.
Jag åker 94C med slät kåpa på Skiroulen (SA290) å har lite åka fort grejor i motorn. Jag upplever att 94C:n funkar mycket bra men jag har fixat å grejat med att få ganska täta steg mellan dom olika vikterna så man kan finlira mer, men man får ha ganska många olika uppsättningar vikter beroende på vad man ska köra.
Jag visste ej om att max effekten är 25hk med slät kåpa, så ska du trimma så ska du nog uppgradera till räfflad kåpa eller power blocken.
När jag viktar om så tycker jag att det är mycket lättare att ta lös hela variatorn å lägga den på backen/bänken, annars behöver man minst tre händer + avdragare.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Ser heeeeeeeelt ok ut tycker jag!Southern Hill Custom skrev:L-Å skrev:Hej på Er!
Inte behöver du fila så mycket för att hänga med, men hemligheten sitter ju givetvis i detta optimerade högprestanda-chassiet som rajd tillverkade under sina glansdagar . Om jag skulle försöka att vara seriös så är det nog så att har du inte så tungt chassie så räcker nog Duster 94 en bra bit.
(Rajd hade skrivna anvisningar) Vid höghastighetstävling så rekomenderar vi att ni från Er generalagent inhandlar följande tillbehör:
Racingskidor (dom med kringlorna fram) och plattor för spårviddsökning,
samt att den främre hjulboggieaxeln lyftes 30mm, och att dom nya hålen förstärks. - Tänk vad enkelt det var förr, gjorde man detta så hade man en riktig racer.
Rajd on.
L-Å
Du menar hålen i den markerade ringen under variatorn.......
( tryck på bilden så syns det bättre)
// Lars
Att k
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Vi kör med en 94c med slät kåpa i en av våra finlandior med 503:a dubbla 36:or och pipa. 2:a i hillcrossen och snabbast i åsele tills den oväntat stannade så nog tror jag att den räcker till i en sachs 340 på 22kusar.
Bara lite svårare att justera än Powerblocken däremot.. Dock är Powerblocken en bättre variator men den räcker till dig.
Bara lite svårare att justera än Powerblocken däremot.. Dock är Powerblocken en bättre variator men den räcker till dig.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
jo kör med den, är ju veteranare man håller på med så då tycker jag det är lite roligare med original.trioman75 skrev:Du menar bygel variatornBennet skrev:Körde med en 94c på en av mina 340 men kom aldrig överens med den, kör nu med första typen av variator från Ockelbo på en annan 340 och det fungerar riktigt bra.
Nog kunde jag ha fått fart på cometen om jag lagt lite mer tid.
Sen kan jag hålla med om att det är bökigt att byta vikter/fjädrar när man är själv men det går, sen kan jag rekommendera att man tar sig tid att bygga en avdragare. Är inte så svårt och det underlättar en hel del.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.