Et 340 går inte...

Chassie, Drivlina, osv
_wille_
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 jan 2009, 18:40
Ort: St

Et 340 går inte...

Inlägg av _wille_ » 14 jan 2009, 22:51

Hej skulle köra hem från en kompis ikväll skotern som är en Et 340 startade som vanlig sen dog den som den brukar gö när den är kall, sen strata jag igen å for en bit då dog den men då var den så jävulst tjurig att få igång. men tillslut starta den men sen fick jag stopp igen sen dess har jag inte kommit nån stans! Den brummar till ibland och den tänder inte ens på startgas men det finns gnista? Kan det vara så att den är så jävulst sur att startagasen späddes ut av bensinen?
Yamaha et 340

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Inlägg av Skrotaxkungen » 14 jan 2009, 23:02

sälj skoter :wink: vad ska du ha för den :lol:

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 14 jan 2009, 23:08

Vatten i bensinen/frusit?
Att k

_wille_
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 jan 2009, 18:40
Ort: St

Inlägg av _wille_ » 15 jan 2009, 08:11

Skrotaxkungen skrev:sälj skoter :wink: vad ska du ha för den :lol:
Vad bjuder du? SKa ta hem den idag å försöka få till men den är fin lägg ett bud?
Yamaha et 340

_wille_
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 jan 2009, 18:40
Ort: St

Inlägg av _wille_ » 15 jan 2009, 08:12

Jag lurar på att det kan vara dödarn kan nå berätta hur den fungerar på en Et 340 det går ju 2 kablar till den?
Yamaha et 340

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 15 jan 2009, 09:08

Den kan ju bara fungera på två sätt antingen bryta kontakten eller koppla ihop, enkelt att kolla ingen gnista dödaren aktiv 8)
Har du provat nya stift, av någon anledning så tål inte dagens stift att bli sur, man får gnista och så men det räcker inte. Höll på så med min efter tre hjärtinfarkter och fyra burkar startgas så införskaffades ny stift, nu för jag smyga mig på den annars startar den av ren glädje att se mig :lol:

/Conny

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 15 jan 2009, 12:16

jag har också börjat misstänka att dagens tändstift är sämre, oavsett cross eller de skotrar jag haft. har typ inlärningstid på 10tändstift innan det funkar. Utom 5500.an såklart för den går väl säkert utan stift åxå ;)
svart å gult

Poropojken
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 jan 2009, 00:21
Ort: Flasbj

Inlägg av Poropojken » 15 jan 2009, 14:56

sleed skrev:jag har också börjat misstänka att dagens tändstift är sämre, oavsett cross eller de skotrar jag haft. har typ inlärningstid på 10tändstift innan det funkar. Utom 5500.an såklart för den går väl säkert utan stift åxå ;)
Du och tändstift kan inte vistas på samma halvklot utan att dom går sönder, fel person uttalar sig!
Man ska inte m

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 15 jan 2009, 18:37

Ett ner surat 2takts stift skall omedelbart kastas över axeln
det blir överslag invändigt i isolatorn av olja/sot och går inte att
få igång/elda ur med gasbrännare ens :oops:
kan gnista hyfsat fritt i luften, men med kompression tvär dött
ha alltid nya tillhands

lycka till
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 15 jan 2009, 19:28

Yamaha är rigtigt kinkiga då det gäller sura stift, endel ggr får man bara ut 1/2 prestandan ur spisen det är om stiften är lätt surade
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av skoterräven » 15 jan 2009, 22:17

sleed skrev:jag har också börjat misstänka att dagens tändstift är sämre, oavsett cross eller de skotrar jag haft. har typ inlärningstid på 10tändstift innan det funkar. Utom 5500.an såklart för den går väl säkert utan stift åxå ;)
det är inte tändstiftens fel det är bensinen som är kass
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

_wille_
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 jan 2009, 18:40
Ort: St

Inlägg av _wille_ » 15 jan 2009, 22:37

nää det är det inte! Tror på stiften jag!
Yamaha et 340

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av skoterräven » 17 jan 2009, 19:33

det är bensinen som skapar dessa problem med stiften ,
innan tog bort blyet ur bensinen sköt man nästan aldrig stift
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 17 jan 2009, 19:44

Jo nog är det bensinen alltid, det är många konstiga saker i bränslet nuförtiden.
På 70 talet med mopeder och krossar så spelade ju ingen roll hur sur stiftet blev fram med tändaren bara så var det löst.

/Conny

Skriv svar