ski doo everest -77
Hej, jag är ingen vidare på skotermotorer, men på bilarna och 2T MC som jag har ägt/äger visade sig ett kondensatorfel alltid genom att motorn stannade när den var varmt, som om man hade fått bränslestopp (funkar, funkar inte, funkar...buuuuuuurp) och sedan fick men vänta ett tag så startade den igen. Om du har två separata tändspolar på den motorn skulle jag därför tippsa på spolen istället.
Kan du se på tändstiftet om det är samma cylinder som inte funkar? Om du har bara en tändspole kan du kanske flytta över allt från den ena cylindern till den andra. Kan vara värt ett försök även med två tändspolar. (flytta alltså, tändkabel, tändstiftshat och tändstift)
Mvh, Nisse
Kan du se på tändstiftet om det är samma cylinder som inte funkar? Om du har bara en tändspole kan du kanske flytta över allt från den ena cylindern till den andra. Kan vara värt ett försök även med två tändspolar. (flytta alltså, tändkabel, tändstiftshat och tändstift)
Mvh, Nisse
jo men när man bygger skotrar så dras ju slangen på ett visst sätt... och med tiden och olika ägare så flyttas det om i motor rummet ibland, och om bensinslangen kommer för nära motorn och om den råkar bli böjd på ett speciellt sätt, då blir det sån värme strålning från motorn, och det uppstår ett lås i slangen..kjellson skrev:där sa du nått om soppan, ånglås vad menar du då? ena slangen (retur) i tanken är "pluggad"
Dvs soppan i ledningarna förångas så att pumpen inte har vätska att jobba med. Prova att linda in ledningarna med någon som isolering, trasor eller liknande.
en annan variant är så här
Ånglås får du när motorn blir så varm att den värmt upp förgasaren så bensinen "kokar" , ett sätt att greja det är att isolera förgasaren med tjockare packningar under den , men det bästa är att kolla varför motorn blir så varm , står tändningen fel ?
men det är tillbaka returledningen i tanken som är pluggad, altså det är ju 2 st anslutningar och den ena går till pumpen och den andra är bara pluggad,Koebes skrev:Ånglås = soppan blir för varm och det bildar sig ångblåsor. framledningen måste dras om isåfall.kjellson skrev:där sa du nått om soppan, ånglås vad menar du då? ena slangen (retur) i tanken är "pluggad"
koppla returen till en petflaska. tror inte att man kan bara plugga den,eller?
________________
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81
Re: ski doo everest -77
den går ju bra i början, och dåligt när den är varm.. ocg det är typiskt ånglås... för motorn står ju inte å går dyngnet runt swesledkjellson skrev:
felet på min everest är att den (poffar) till när den är körd med ett tag, altså blivit varm, sen går den bara på 1 cylinder är det packmoxen då? så jag inte river i onödan. får den stå och vila ett tag så går den fint tills den blivit varm igen, tändnigen är nyinstäld och alla kablar är fina, soppa får den, mvh
Re: ski doo everest -77
Min gamle Olympique stannade vid ånglås iallafall, va bara att öppna huven och kyla ner skrället, man önskade att man hade en virre med sig dom gånger det hände...PLUSSS skrev:den går ju bra i början, och dåligt när den är varm.. ocg det är typiskt ånglås... för motorn står ju inte å går dyngnet runt swesled
Ski-doo Everest 464 L/C -81
B
B
Enligt mina tidigare erfarenheter från liknande problem så kan det mycket väl vara kondingen eller tändspolen om du har en sprucken lödning eller tråden inne i spolen gått av händer det ofta att motorn fungerar bra när den är kall och sen när den värms upp av motorns värme så glider lödningen isär och skapar glappkontakt när motorn svalnat lite så tar lödningen ihop igen och fungerar detta kan hända med alla komponenter som innehåller minst en lödning en kompis som jobbar som skogsmaskinsreparatör säger att samma fel förekommer även där och är väldigt svåra att hitta. Tänk alla moderna skotrar som har mikrodatorer för insprutning elback osv. om tio tjugo år vilket elände det kommer att bli då.................
Det var bättre förr
Beträffande ånglås så har jag aldrig råkat ut för det själv så jag håller mig neutral i den diskussionen kan mycket väl vara det också
Det var bättre förr
Beträffande ånglås så har jag aldrig råkat ut för det själv så jag håller mig neutral i den diskussionen kan mycket väl vara det också
---------------------------------------------
Sno-tric sc20 -72:a
Yamaha SS440 -83:a
Lynx X-Trim 550 -08:a
(BR
Sno-tric sc20 -72:a
Yamaha SS440 -83:a
Lynx X-Trim 550 -08:a
(BR
tack för alla svar och tips bra med åsikter om vad som kan vara fel i morse så kortade jag bensinslangen 7 cm luftskruven tror jag det är ska vara på 1&kvarts varv grundinställning tror jag, skruvade ut den 1 och halvt och sen har skotern gått bra i några timmars körning i sträck sen poffade den skruvade lite på luftskruven (utskruvad 2 varv) men motorn igång och sen gick den bra igen !? på förgasaren sitter det ingen retur "utgång" , hur går det till?
________________
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81
Polaris Colt -68 2st
Ski-Doo Alpine -65
Ski-Doo Valmont -71
Ski-Doo Trapper 602 -81