Evinrude -69

Chassie, Drivlina, osv
Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Evinrude -69

Inlägg av Lasermannen » 04 jan 2009, 16:10

Kan nån förklara för mig hur en boxermotor med en förgasare bara kan få bränsle på en cylinder,den går på främre cylindern men tål ingen gas????? Bakre stiftet helt torrt :?

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 04 jan 2009, 16:14

Cylinderfotspackning? Vevaxeltätning? Död åkersork i insuget?
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 04 jan 2009, 16:52

raceputte skrev:Cylinderfotspackning? Vevaxeltätning? Död åkersork i insuget?
.... :idea: åkersork hade jag som förslag också :lol:
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Inlägg av enticer » 04 jan 2009, 16:54

jag tror också Cylinderfotspackning dom är lite konstiga på boxern
yamaha et 300
å några fler yamaha

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 04 jan 2009, 17:00

raceputte skrev:Cylinderfotspackning? Vevaxeltätning? Död åkersork i insuget?
Hur kan en sån där motor vara uppbyggd?? separata vevhus eller ett stort?? Känns som man är en bra bit från land just nu :? Åkersorken måste isåfall haft en kompis som hållit gasen när han kröp in sen släppt och övertagit fru sork :wink: :D

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Inlägg av enticer » 04 jan 2009, 17:04

jag tro det är ett stort. jag komer inte riktigt ihåg hur det var
yamaha et 300
å några fler yamaha

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 04 jan 2009, 17:20

Åkersorkar är intelligenta små rackare :wink: Nä, men om jag ska vara lite seriös, det är knappast ett stort vevhus, då skulle den inte skapa varken under eller övertryck, när ena kolven går upp/framåt går ju den andra ner/fram....eller hur fan jag ska förklara :arrow888: ,skit samma, den måste ha separata vevhus om du frågar mig.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 04 jan 2009, 17:25

raceputte skrev:Åkersorkar är intelligenta små rackare :wink: Nä, men om jag ska vara lite seriös, det är knappast ett stort vevhus, då skulle den inte skapa varken under eller övertryck, när ena kolven går upp/framåt går ju den andra ner/fram....eller hur fan jag ska förklara :arrow888: ,skit samma, den måste ha separata vevhus om du frågar mig.
Precis, hur ska bensinpumpen funka om det är ett stort vevhus?

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Inlägg av enticer » 04 jan 2009, 17:33

jag tror att båda kolvarna går in samtidigt och ut samtidit
yamaha et 300
å några fler yamaha

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Vevhus

Inlägg av J.Linder » 04 jan 2009, 17:34

Faktum är att den mest troligt inte har delat vevhus ..
Jag gissar att om du kollar så går kolvarna "ifrån" varandra respektive "imot" varandra på tillbakavägen ..
På så sätt skapas även undertryck i vevhuset under kompressionstakten samt övertryck under spoltakten ..
De är också därför troligt att den tänder på båda cylindrarna samtidigt .

Användarvisningsbild
millgard
Inlägg: 235
Blev medlem: 03 jan 2009, 14:53
Ort: Lule

Inlägg av millgard » 04 jan 2009, 18:09

En tvåcylindrig boxer har definitivt samtidigt motverkande kolvar, annars skulle den slita sig rätt fort från motorfästena...

En vanlig variant är att den tänder samtidigt på bägge, dvs även under "fel" takt för den ej tändande cylindern. Då slipper man krångel med tändfördelning osv.

Gemensamt vevhus är det säkert, otroligt krångligt och onödigt annars.


Om den inte får bensin till den andra cylindern trots enkelförgasare är det väl bara insugsröret (plenum) och inloppskanalerna som kan fela.



Är det så att en avgasventil har fastnat (vanligt på boxermotorer vid långvarigt stillestånd) har du ingen kompression och bränsleblandningen åker oförbränd ut genom avgasröret. Jag skulle börja leta där.

Av med ventilkåpan och se om ventilen rör sig eller om det bara är kamnocken. WD-40 och värme i kombination med mild motion brukar hjälpa.

Nu gäller detta fyrtakt förstås, är det tvåtaktare gäller inte senare delev av inlägget, men det fattade ju alla redan...
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74

Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 04 jan 2009, 19:01

Men hur... va fan... alltså.... men... Insuget sitter ju mitt på vevhuset, Är det nån form av slidmatning då???? Hittar ingenting på nätet heller, Hade varit kul med en liten sprängskiss på motorn.....

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Inlägg av enticer » 04 jan 2009, 19:05

nä på min farsas är det ridkorg
yamaha et 300
å några fler yamaha

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av J.Linder » 04 jan 2009, 19:39

De är reedmatning
Ventilen sitter under insugsröret ovanifrån sett. Ner i vevhuset

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Inlägg av enticer » 04 jan 2009, 19:39

japp :)
yamaha et 300
å några fler yamaha

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 04 jan 2009, 21:22

J.Linder skrev:De är reedmatning
Ventilen sitter under insugsröret ovanifrån sett. Ner i vevhuset
Nu tror jag det börjar det klarna :D När man inte gasar blir det nästan tätt så då klarar den att tända men när man öppnar spjället så tappar man vevhuskomp/undertryck.... Tyckte att den blåste ut genom förgasaren när man gav gas.... Tack för hjälpen och brainstormingen :arrow774: Ska lyfta på insuget i morgon så får man se vad man hittar, Återkommer med rapport

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 05 jan 2009, 20:00

Jaha kära vänner nu går den :D Plockade upp insuget och vad hittar man där???? Inte en åkersork men väl ett halvt chokespjäll inkilat i reedventilen :eek: Den här modellen har halva spjället fjäderbelastat och tydligen har den delen lossnat..... vi såg ju att det bara var halvt men trodde att det skulle vara så, Det skulle inte vara det enda som är underligt med den här maskinen....spände även på ventilerna lite.Tog några bilder och en liten film på uppstarten :D Men tyvärr har den lille arvtagaren tagit kabeln mellan telefon och dator så jag lägger upp dom i morgon.Fick även lyset att fungera :shock: Nu återstår bara putsning av variatorerna och lite smörjning så är den redo för Vebo :D Att hitta ett fel på det här viset och få det att fungera är fan bättre än sex.... :wink:

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 05 jan 2009, 20:09

Hur vad det med separat/gemensamt vevhus och hur går kolvarna? Vill ju veta, man kan ju få nytta av det nån gång.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 05 jan 2009, 20:16

Ett enda stort vevhus och kolvarna går bägge utåt samtidigt vilket betyder att den tänder på båda samtidigt. Men vem kunde tro att det fanns reedventiler på den här tiden, Inte jag iaf :eek:

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Inlägg av 440+ » 05 jan 2009, 21:18

Men vem kunde tro att det fanns reedventiler på den här tiden, Inte jag iaf


Även på gamla tändkulemotorer kan det finnas (fast det hette nog inte reeds på den tiden)
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Skriv svar