![:? :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Evinrude -69
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Evinrude -69
Kan nån förklara för mig hur en boxermotor med en förgasare bara kan få bränsle på en cylinder,den går på främre cylindern men tål ingen gas????? Bakre stiftet helt torrt ![:? :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![:? :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Cylinderfotspackning? Vevaxeltätning? Död åkersork i insuget?
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Hur kan en sån där motor vara uppbyggd?? separata vevhus eller ett stort?? Känns som man är en bra bit från land just nuraceputte skrev:Cylinderfotspackning? Vevaxeltätning? Död åkersork i insuget?
![:? :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![:wink:](http://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/3.1/png/64/1f609.png)
![:D :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Åkersorkar är intelligenta små rackare
Nä, men om jag ska vara lite seriös, det är knappast ett stort vevhus, då skulle den inte skapa varken under eller övertryck, när ena kolven går upp/framåt går ju den andra ner/fram....eller hur fan jag ska förklara :arrow888: ,skit samma, den måste ha separata vevhus om du frågar mig.
![:wink:](http://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/3.1/png/64/1f609.png)
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Precis, hur ska bensinpumpen funka om det är ett stort vevhus?raceputte skrev:Åkersorkar är intelligenta små rackareNä, men om jag ska vara lite seriös, det är knappast ett stort vevhus, då skulle den inte skapa varken under eller övertryck, när ena kolven går upp/framåt går ju den andra ner/fram....eller hur fan jag ska förklara :arrow888: ,skit samma, den måste ha separata vevhus om du frågar mig.
Vevhus
Faktum är att den mest troligt inte har delat vevhus ..
Jag gissar att om du kollar så går kolvarna "ifrån" varandra respektive "imot" varandra på tillbakavägen ..
På så sätt skapas även undertryck i vevhuset under kompressionstakten samt övertryck under spoltakten ..
De är också därför troligt att den tänder på båda cylindrarna samtidigt .
Jag gissar att om du kollar så går kolvarna "ifrån" varandra respektive "imot" varandra på tillbakavägen ..
På så sätt skapas även undertryck i vevhuset under kompressionstakten samt övertryck under spoltakten ..
De är också därför troligt att den tänder på båda cylindrarna samtidigt .
En tvåcylindrig boxer har definitivt samtidigt motverkande kolvar, annars skulle den slita sig rätt fort från motorfästena...
En vanlig variant är att den tänder samtidigt på bägge, dvs även under "fel" takt för den ej tändande cylindern. Då slipper man krångel med tändfördelning osv.
Gemensamt vevhus är det säkert, otroligt krångligt och onödigt annars.
Om den inte får bensin till den andra cylindern trots enkelförgasare är det väl bara insugsröret (plenum) och inloppskanalerna som kan fela.
Är det så att en avgasventil har fastnat (vanligt på boxermotorer vid långvarigt stillestånd) har du ingen kompression och bränsleblandningen åker oförbränd ut genom avgasröret. Jag skulle börja leta där.
Av med ventilkåpan och se om ventilen rör sig eller om det bara är kamnocken. WD-40 och värme i kombination med mild motion brukar hjälpa.
Nu gäller detta fyrtakt förstås, är det tvåtaktare gäller inte senare delev av inlägget, men det fattade ju alla redan...
En vanlig variant är att den tänder samtidigt på bägge, dvs även under "fel" takt för den ej tändande cylindern. Då slipper man krångel med tändfördelning osv.
Gemensamt vevhus är det säkert, otroligt krångligt och onödigt annars.
Om den inte får bensin till den andra cylindern trots enkelförgasare är det väl bara insugsröret (plenum) och inloppskanalerna som kan fela.
Är det så att en avgasventil har fastnat (vanligt på boxermotorer vid långvarigt stillestånd) har du ingen kompression och bränsleblandningen åker oförbränd ut genom avgasröret. Jag skulle börja leta där.
Av med ventilkåpan och se om ventilen rör sig eller om det bara är kamnocken. WD-40 och värme i kombination med mild motion brukar hjälpa.
Nu gäller detta fyrtakt förstås, är det tvåtaktare gäller inte senare delev av inlägget, men det fattade ju alla redan...
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Nu tror jag det börjar det klarnaJ.Linder skrev:De är reedmatning
Ventilen sitter under insugsröret ovanifrån sett. Ner i vevhuset
![:D :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Jaha kära vänner nu går den
Plockade upp insuget och vad hittar man där???? Inte en åkersork men väl ett halvt chokespjäll inkilat i reedventilen :eek: Den här modellen har halva spjället fjäderbelastat och tydligen har den delen lossnat..... vi såg ju att det bara var halvt men trodde att det skulle vara så, Det skulle inte vara det enda som är underligt med den här maskinen....spände även på ventilerna lite.Tog några bilder och en liten film på uppstarten
Men tyvärr har den lille arvtagaren tagit kabeln mellan telefon och dator så jag lägger upp dom i morgon.Fick även lyset att fungera
Nu återstår bara putsning av variatorerna och lite smörjning så är den redo för Vebo
Att hitta ett fel på det här viset och få det att fungera är fan bättre än sex.... ![:wink:](//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/3.1/png/64/1f609.png)
![:D :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![:D :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![:D :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![:wink:](http://cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/3.1/png/64/1f609.png)
Hur vad det med separat/gemensamt vevhus och hur går kolvarna? Vill ju veta, man kan ju få nytta av det nån gång.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Men vem kunde tro att det fanns reedventiler på den här tiden, Inte jag iaf
Även på gamla tändkulemotorer kan det finnas (fast det hette nog inte reeds på den tiden)
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67