Trimma sachs 290

Chassie, Drivlina, osv
mrSnoFury
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2008, 23:46
Ort: Valbo

Inlägg av mrSnoFury » 01 jan 2009, 23:57

Ante skrev:Kanon bra...tack ska du ha. Nu ska man bara lära sig det här oxå :?
Lycka till och meddela hur det går! Hade själv planer på vässa en enstånka, SA290 alt. Yamma 293:-), men jag har inte hunnit byggt nån pipa än, bara idée än så länge. 8)
Ockelbo Turist -66 Sachs 275
Ockelbo 300 -69 ILO 297
Ockelbo 5000 -84 Rotax 377
FramKing/Rajd S200 -70 Sachs SA290
SnoFury SC12 -70 Sachs SA280
SnoFury SC14 MkII Wankel -70
Yamaha S350Europa -69 2st.
Yamaha SL351 -69
Yamaha SL300Europa
Rajd 60 -77 Kohler 440
Raider Double-Eagle -74 CCW 440

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 01 jan 2009, 23:58

Tackar..blir väll en projekt tråd när det börjar hända nått. Just nu står skotern 10 mil bort, ska hämta den i helgen.

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 02 jan 2009, 15:28

Gunnar skrev:Nä den finns inte på datorn... den är gammal som gatan men kommer från sachs :shock: ååå de är lite kul.

Ska se om jag hittar den så kan jag skicka den till dig.

PMa din adress bara :wink:
Det vore i alla sachs-mäns intresse att få se den där portningsmallen!
Jag är iaf sugen! :)
Att k

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 02 jan 2009, 15:30

Ja jag hoppas han hittar den...kan lägga upp den här sen om jag får tillåtelse av Gunnar.

ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

Inlägg av ElanDanne » 02 jan 2009, 18:49

finns det inget enklare program för pipor, som man inte behöver vara raketforskare för att få till :?:
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 02 jan 2009, 18:54

Det här kanske kan var av intresse?
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 02 jan 2009, 20:51

Går det att mata in mer data om man laddar ner hela programmet ?

Annars verkar det ju bara bli buttrix pipor..
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Re: Program

Inlägg av raceputte » 03 jan 2009, 09:44

mrSnoFury skrev:Prova detta "Expansion Chamber Design Utility" finns att ladda ner på :http://www.iwt.com.au/pipedsn.HTM
/mrSnoFury
Det där är ett smidigt program, bara att leka och laborera ett tag så är man med. Finns ett tillägg också för plåtutbredningen för pipan, man får måttriktiga mallar för att skriva ut, samt att det går att beräkna böjar och allt.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

mrSnoFury
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2008, 23:46
Ort: Valbo

Re: Program

Inlägg av mrSnoFury » 03 jan 2009, 21:08

raceputte skrev:
mrSnoFury skrev:Prova detta "Expansion Chamber Design Utility" finns att ladda ner på :http://www.iwt.com.au/pipedsn.HTM
/mrSnoFury
Det där är ett smidigt program, bara att leka och laborera ett tag så är man med. Finns ett tillägg också för plåtutbredningen för pipan, man får måttriktiga mallar för att skriva ut, samt att det går att beräkna böjar och allt.
Jag har för mig att jag hade ett annat prg. där man fick ut mallar för plåtarna åxå, men jag hittar inte det.
Ockelbo Turist -66 Sachs 275
Ockelbo 300 -69 ILO 297
Ockelbo 5000 -84 Rotax 377
FramKing/Rajd S200 -70 Sachs SA290
SnoFury SC12 -70 Sachs SA280
SnoFury SC14 MkII Wankel -70
Yamaha S350Europa -69 2st.
Yamaha SL351 -69
Yamaha SL300Europa
Rajd 60 -77 Kohler 440
Raider Double-Eagle -74 CCW 440

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 03 jan 2009, 21:11

det ska ju finnas nån uträkningstabell som heter nåt med "ligist". Jag har för mig att den finns här på forumet nånstans.
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 03 jan 2009, 22:16

Blizzard Peter skrev:det ska ju finnas nån uträkningstabell som heter nåt med "ligist". Jag har för mig att den finns här på forumet nånstans.
Jo men den där ligist.xls ger en ju lika stora pipor till en 2000cc's motor som till en 200cc motor.. Dom som gjorde den glömde att lägga till kubik-variabeln i deras uträkning om man så säger.. :Z
Att k

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Re: Program

Inlägg av raceputte » 04 jan 2009, 06:58

mrSnoFury skrev:
raceputte skrev:
mrSnoFury skrev:Prova detta "Expansion Chamber Design Utility" finns att ladda ner på :http://www.iwt.com.au/pipedsn.HTM
/mrSnoFury
Det där är ett smidigt program, bara att leka och laborera ett tag så är man med. Finns ett tillägg också för plåtutbredningen för pipan, man får måttriktiga mallar för att skriva ut, samt att det går att beräkna böjar och allt.
Jag har för mig att jag hade ett annat prg. där man fick ut mallar för plåtarna åxå, men jag hittar inte det.
Mota demonstation heter det.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Sachs

Inlägg av J.Linder » 04 jan 2009, 17:13

Sachs 293 dvs den med 73mm cylinderdiameter har 19,5 hästar
Sachs 297 dvs den med 73.5mm cylinderdiameter har 20 häst
De tidiga har en halv mm större borr.
De går att få hyffsat bra snurr även på en sachs, men då krävs också en riktig pipa .
Själv tycker jag att alla dessa gratisprogram inte verkar göra annat än buttrikspipor som nämndes innan .
Den pipa jag kör med är gjord med hjälp av miniräknare, gradskiva, passare med mera ..
Enligt mig de som verkar stämma bäst, fast de är väl en smaksak.
Jag anser mig inte vara någon expert men detta har fungerat för mig.
De finns lika många ideér om pipor som de finns stenar efter stranden ..

Dieselfreak
Inlägg: 74
Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
Ort: Jämtland

Inlägg av Dieselfreak » 04 jan 2009, 22:24

så hur gör du då? har du färdiga formler du använder?
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98

Projekt Yamaha Ss440 540

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 04 jan 2009, 23:13

Det finns formler och konstanter att gå efter för att beräkna pipor, och programmen är i allmänhet baserade på dem. Sen bero det på hur bra utformat programmet är.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 04 jan 2009, 23:24

Mota är ett bra program!

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 04 jan 2009, 23:34

Det sket sig med hämt av skoter i helgen :( får ta det nån helg framöver. Är grymt sugen på att börjapilla med sachen. Men jag skull eoxå vilja veta hur man räknar ut en riktigt pipa, eller om nån har lust att hjälpa mig med det när vet lite mer durationer mm på cylindern. Det där med pipor är helt nytt för mig,har aldrig ens ägt en "trimpipa" :D

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 04 jan 2009, 23:38

Ett tips med mota demo är att göra några papperspipor för att få lite kläm på hur det ser ut och fungerar, dvs skriv ut mallar och klipp och klistra.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 04 jan 2009, 23:45

Hur var det nu, vissa saker var låst i Mota demo?
Gick det att göra en riktig pipa eller blev dom lika dålig som i alla andra gratis program...

Jag brukar säga så: -Allt är bättre som man sätter dit istället för den där "ljuddämparen" som sitter där..
Behöver inte vara 100% uträknad när inte topp eller cylinder är det..

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Inlägg av Ante » 04 jan 2009, 23:46

Men det vore skoj att bygga en riktig pipa som är anpassad efter motorn. Iaf lite anpassad :roll:

Skriv svar