Problem med en ski doo citation

Chassie, Drivlina, osv
Christian
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jan 2016, 22:46

Problem med en ski doo citation

Inlägg av Christian » 21 jan 2016, 23:12

Hej. Jag är helt ny här på forumet! Läst en del trådar som jag hitta på googel så tänkte att jag skapar ett konto och kolla om jag kan få lite tips. Ska försöka göra historien kort och utförlig! Jag fick en gammal ski doo citation 250cc av en släkting när jag gjorde lite service på 2 nyare maskiner. Motorn är en rotax 253 en cylindrig. Det finns lite vag info om vad som hänt med den. Den har stått i 8år. Dock inomhus! Det börja med att den skar i kolven, för 8 år sedan, den byttes ut och skotern gick igen. Men inte så länge. Kanske 2 timmar kanske 1 vecka. Sen försvann gnistan. Först byttes tändspole inkl tändkabel o hatt utan resultat. Efter det köpte man en ny spole som sitter på tändplattan. Troligen från rinab. Då fick man gnista igen och problemt löst! Tills dom gav full gas och åkte över huven! Skotern gick baklänges! Efter lite trixandes fortfarande för 8 år sen så ställdes den åt sidan och har stått sen dess! Nu har jag gjort allt som behövs göras efter 8år stillastående. Bytt soppa pump, slanga, rengjort förgasare bytt insugsgummi osv osv osv.. den gick igång! Men baklänges givetvis. Pricis när motorn slutat snurra så slår den igång åt fel håll. Efter lite skiftning med kablarna från startorn till cdi boxen så började mattan snurra åt rätt håll. 1 gång gick den fint i 15sek och gick och varva precis som det ska va tills den la av igen. Det rinner soppa ur avgasröret imellan åt. Baksmäller ibland. Drar in snöret så fingrarna går av.
Hur jag vrider på tändplattan har ingen större betydelse.
Det har fortfarande tendens till att vilja gå bakot lika ofta som frammåt känns det som. Jag är helt övertygad om att förgasare och cylinder kolv svänghjul osv är ok. Det är nått med elen. Den nya spolen på startorn förmodligen. Finns det någon som har några tips som kan hjälpa mej frammåt?
Det här ska vara så enkelt så man inte ens ska behöva fundera men jag har kört fast helt!

Jätte tacksam för alla tips o råd, och ursäkta mina feta fingrar på telefon tangenterna och div stavfel! // Christian

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av SS440-80 » 22 jan 2016, 06:25

Välkommen till Forumet Christian.

Är du säker på att de bytte bara spole? Kanske det var CDI-boxen som blev bytt?

Att jag frågar är för att det har hänt på Yamaha att när fel CDI blivit monterad, så har tändläget blivit förskjutet och motorn sparkat och gått baklänges.

Christian
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jan 2016, 22:46

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av Christian » 22 jan 2016, 07:52

Hej och tack! :) ja spolen ser ny ut. Lika så kablarna från den som är ihopskarvad med cdiboxen. Cdi boxen är en sån där av plåt och ser gammal ut. Googlar jag så ser det iallafall lika ut. Men jag skulle ju kunna läsa av nr på den.
Kollar man el schema med orginal spole från startorn så skiljer sej färgerna från spolarna från tex rinab och skoterdelen. Att kablarna ska sitta rätt är ju en självklarhet, men är det jätte känsligt på om det skulle vara en spole från en annan modell?

Christian
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jan 2016, 22:46

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av Christian » 24 jan 2016, 17:04

Är det ingen som kan ge några flers tips?
Man skulle kunna jämnföra felet imellanåt som att svänghjulet inte sitter fast. Att kilen är av och att den tänder när den vill. Dock är gnistan alltid kanonfin! Kan det vara fel på cdi boxen? Av erfarenhet så när den går sönder så är det ingen gnista alls. Någon som varit med om annat! Blir snart tokig! :D

MaTT
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jan 2012, 17:52
Ort: Finland

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av MaTT » 24 jan 2016, 21:57

Byt cdi kan ju inte vara så dyr eller låna av någon och pröva. Fick annars en tanke..har du kollat så magneterna sitter fast i svänghjulet så inte någon flyttat sig bara?

Christian
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jan 2016, 22:46

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av Christian » 25 jan 2016, 09:58

Hej. Tack för ditt svar! Ja magneterna sitter där dom ska. Har funderat över cdi,n men blir då nog tvungen att köpa en ny. Eller kan det funka från någon annan? Vad är det som säger till att gnistan ska komma exakt när den ska komma? Tänkte om det är nå med det. Boxen måste få någon signal från nått när kolven är i topp. Nån som vet det?

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av jocke » 25 jan 2016, 14:23

Är ingen Rotaxexpert men du skriver att du flyttat om kablarna till CDI:n.
Normalt sett så brukar ju kontakterna vara gjorda så att endast rätt CDI passar, eller är elhärvan söndermekad nångång?
En CDI brukar inte tycka om att bli felkopplad heller.
Tittade på Skoterdelens sida och det verkar som rätt många olika modeller har den där CDI:n, du kanske känner nån som har en du kan låna och prova med?
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

MaTT
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jan 2012, 17:52
Ort: Finland

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av MaTT » 26 jan 2016, 12:47

Christian skrev:Hej. Tack för ditt svar! Ja magneterna sitter där dom ska. Har funderat över cdi,n men blir då nog tvungen att köpa en ny. Eller kan det funka från någon annan? Vad är det som säger till att gnistan ska komma exakt när den ska komma? Tänkte om det är nå med det. Boxen måste få någon signal från nått när kolven är i topp. Nån som vet det?
Tändplattan går att justera alltså plattan bakom svänghjulet som tänd samt belysningsspole sitter monterad på. Det är den spolen med hjälp av magneterna på svänghjulet som bestämer när gnistan skall komma. Brukar oftast gå att justera typ 1-2cm med hjälp av avlånga hål i fästet. Ställ den i mitten eller granska om det syns märken var den varit fast spännd förr. Kan ju även vara så att spolarna är på fel ställe/bytt plats med varandra? Bara en gissning dock.

Christian
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jan 2016, 22:46

Re: Problem med en ski doo citation

Inlägg av Christian » 28 jan 2016, 00:28

Helt rätt så var kablarna sönder klippta en gång i tiden pga byta av tändspole på tändplattan.. efter massa skruva och flyttning av kablar så spelade det ingen roll hur man gjorde. Kopplade tillbaka som det logiska sättat som man kunde räkna ut hur det skulle sitta. Gick fortfarande baklänges. Och den jäveln gick bra baklänges ochså. Fullt körbar. Precis innan jag tänkte ge upp hoppet så bytte jag tändstift. Varför vet jag inte. Hade 4 stift från en volvo s80 låg och skruva i det. Drog i snöret och den fan gick. Har kört ca 3 mil nu och startat ca 30gr funkat hur bra som hälst. För mej helt obegripligt! Glad är jag iallafall! Tack för alla tips! Nu ska jag ge mej på att göra skotern fresh nu när den går bra i motorn!

Skriv svar