Köpa spolar Yamaha ET 250T

Chassie, Drivlina, osv
Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 09 nov 2015, 20:18

Hej!

Jag har en Yamaha Et 250T -82 som krånglar med tändningen. Efter mycket om och men kom jag åt tändplattan och spolarna. Bilden nedan visar sprängskissen över tändplattan. Den består av 3 spolar, en ljusspole, en laddspole och en pulserspole om jag har förstått det hela rätt. Jag hade tänkt byta ut dessa spolar mot nya eller bättre begagnade.

Min fråga är därför hur jag få tag på dessa spolar? Har kollat på reservdelssidor men utbudet känns begränsat, om det är någon som har några tips på hur jag ska hitta rätt spolar så är det bara å höra av sig.

http://www.retroskoter.com/download/fil ... w&id=10393
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av SS440-80 » 09 nov 2015, 20:28

Det är så gott som aldrig fel på spolarna innanför svänghjulet, men det är klart att fysiskt våld vid demontering av svänghjulet kan ha sönder lindningar...

Man oftast är det externa tändspolen, tändhattarna (oftare än vad man kan tro), CDI-boxen eller faktiskt tändstiften.
Tändningsproblem kan också uppstå om det är små överslag i dödarknapp, nödstoppen eller i tändningslåset. Nödstoppen kan vara en luring eftersom att den behöver ha sin spänst i gummit för att orka att trycka in kontakten.

Har du kollat upp allt det här och du är säker på att du vill byta spolarna på tändplattan så finns de att få tag på hos Yamahaåterförsäljarna.
Rinab tror jag har ljusspole fortfarande. Men saknar du ljus??

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 09 nov 2015, 20:42

Tack för bra svar!
Jag har bara kollat tändhatten och tändstiftet. Känns svårt att veta om något av det andra är trasigt därför började jag "längst" in i motorn tänkte jag. Felsökningsmetoden alltså.
När du säger Yamahåterförsäljarna är det nån särskild du tänker på då eller typ Yamahacenter? Ljus har jag men efter demonteringen tycker jag ja ser ett jack i lindningen så kanske lika bra å byta den med.

Kanske ska tillägga att tändproblemen uppstår när motorn är varm, därav misstankar om lindningarna.
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

tjomme
Inlägg: 129
Blev medlem: 08 nov 2008, 14:26
Ort: Pite

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av tjomme » 12 nov 2015, 21:01

Lindnigarna går väl mäta??
Tror det är billigare än byta.
Jag skulle gissa på den yttre spolen....,
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 12 nov 2015, 21:15

tjomme skrev:Lindnigarna går väl mäta??
Tror det är billigare än byta.
Jag skulle gissa på den yttre spolen....,
Ja det har du nog rätt i ja, vet du hur man gör det på smidigast sätt?
Ajemän, jo ni är ju två som sagt det så det borde ligga nått i det ;)
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av SS440-80 » 12 nov 2015, 21:38

Vet inte riktigt vad det är för värden på ET 1982, och orkar inte leta just nu.
Men här är två bilder på SRV:s mätvärden för 1983 och 1984, så då har du lite guide iallafall.
Kom ihåg att när du mäter tändspolens sekundärsida så mäter du från tändhatt till jord, inte som på de tvåcylindriga där du mäter från tändhatt till tändhatt. Du måste även lägga på 5Kohm för avstörningsmotståndet i själva tändhatten.
Electric SRV 1983.png
Electric SRV 1984.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 12 nov 2015, 21:46

SS440-80 skrev:Vet inte riktigt vad det är för värden på ET 1982, och orkar inte leta just nu.
Men här är två bilder på SRV:s mätvärden för 1983 och 1984, så då har du lite guide iallafall.
Kom ihåg att när du mäter tändspolens sekundärsida så mäter du från tändhatt till jord, inte som på de tvåcylindriga där du mäter från tändhatt till tändhatt. Du måste även lägga på 5Kohm för avstörningsmotståndet i själva tändhatten.
Electric SRV 1983.png
Electric SRV 1984.png
Det förstår jag, inga problem.
Okej, bra å veta. När du säger sekundärsida menar du då den utanpåliggande tändspolen?
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

tjomme
Inlägg: 129
Blev medlem: 08 nov 2008, 14:26
Ort: Pite

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av tjomme » 12 nov 2015, 21:56

Nja vet inte riktigt mellan Vilka kablar man mäter mellan och vilka värden det ska vara.....
Men nån borde veta.....
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av SS440-80 » 12 nov 2015, 22:10

Laudon: Ja jag menar den externa tändspolen, det är den du har tändhatt på för tändstiftet.
Den externa har en primärlindning och en sekundärlindning. Primär mäter du mellan den (oftast) orangea kabel och jord, den sekundära mellan tändhatt/tändkabel till jord (på encylindrig)

Den interna tändspolen och den mäter du som du ser på bilderna mellan brun och svart på kablarna som går in i motorblocket till tändspolen.
Triggerspolen mäter du mellan röd-vit och svart.
Ljusspolen mellan gul och svart.

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 12 nov 2015, 22:17

SS440-80 skrev:Laudon: Ja jag menar den externa tändspolen, det är den du har tändhatt på för tändstiftet.
Den externa har en primärlindning och en sekundärlindning. Primär mäter du mellan den (oftast) orangea kabel och jord, den sekundära mellan tändhatt/tändkabel till jord (på encylindrig)

Den interna tändspolen och den mäter du som du ser på bilderna mellan brun och svart på kablarna som går in i motorblocket till tändspolen.
Triggerspolen mäter du mellan röd-vit och svart.
Ljusspolen mellan gul och svart.
Vilket kanon svar! STORT tack, och det menar jag verkligen :thumbright:

Detta mäter man alltså med en multimeter med ohm inställt?
Har även läst att arbetstemperaturen ligger runt 70 grader, jag misstänker att man då ska värma upp spolarna innan man gör mätningarna.
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 12 nov 2015, 22:20

tjomme skrev:Nja vet inte riktigt mellan Vilka kablar man mäter mellan och vilka värden det ska vara.....
Men nån borde veta.....
Ajemän, jag har ju fått en bra beskrivning nu så hoppas man får nån klarhet i vart problemet sitter.
Tack för hjälp iaf :)
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av SS440-80 » 12 nov 2015, 22:41

Värdena som Yamaha har satt på bilderna är vid +20*C

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 12 nov 2015, 22:51

SS440-80 skrev:Värdena som Yamaha har satt på bilderna är vid +20*C
Jaha du, sicken tur jag frågade.
Jag tar å mäter dessa spolar så får jag ser vad resultatet av det blir. Jag återkommer vid problem ;)
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 15 nov 2015, 13:33

SS440-80 skrev:Värdena som Yamaha har satt på bilderna är vid +20*C
Ja men då har jag mätt spolarna och av dom värden som jag fått fram är det inga problem med laddspolen och triggerspolen. Ljusspolen skiljer sig lite från tabellvärdet ( 0,19 ohm ) jämför med mitt värde ( 0,7 ohm ). Det finns ett jack på själva spolen är det något som inverkar på ljuset tror du?

Den externa tändspolen visar däremot felaktiga värden, primären har tabellvärde 0,15 ohm och jag fick 1,6 ohm och sekundären 3,5 kohm jämfört med mitt värde 11 kohm. Av vad jag kan förstå är det alltså tändspolen som ska bytas ut.
Har jag förstått det rätt då?
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av SS440-80 » 15 nov 2015, 22:01

Var 11 KOhm med eller utan tändhatten?
Är även med hatten en smula högt, så du har nog tändningsproblemet där. Billigaste och enklaste delen att byta i uteslutningsarbetet.

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 15 nov 2015, 22:55

SS440-80 skrev:Var 11 KOhm med eller utan tändhatten?
Är även med hatten en smula högt, så du har nog tändningsproblemet där. Billigaste och enklaste delen att byta i uteslutningsarbetet.
Det var med tändhatten. Jo för du ska väl att man skulle lägga till eller ta bort 5 kohm va?
Jo men precis :thumbright:

Vad tror du förresten om ljusspolen med ett litet jack i?
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av SS440-80 » 16 nov 2015, 06:19

Jo 11 Kohm minus 5 Kohm för tändhatten.
Så börja med att byta tändspolen och håll tummarna för att det hjälper, annars är risken stor att det är CDI-boxen.
Ljusspolen funkar nog. Lägg på lite epoxilim på lackskadan så att inte fukt kan komma in bara.

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 16 nov 2015, 09:51

SS440-80 skrev:Jo 11 Kohm minus 5 Kohm för tändhatten.
Så börja med att byta tändspolen och håll tummarna för att det hjälper, annars är risken stor att det är CDI-boxen.
Ljusspolen funkar nog. Lägg på lite epoxilim på lackskadan så att inte fukt kan komma in bara.
Ajemän, jo jag tar å beställer en ny tändspole så ser vi. Ska hålla tummarna!
Ja men det var ju smart, jag har graderat så att kablarna inte ska ligga emot varandra så lite lim på det blir bra :thumbright:

Stort tack för all hjälp! Jag återkommer hur det tar sig.
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Laudon_
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 nov 2014, 18:41
Ort: Östersund

Re: Köpa spolar Yamaha ET 250T

Inlägg av Laudon_ » 22 nov 2015, 12:23

SS440-80 skrev:Jo 11 Kohm minus 5 Kohm för tändhatten.
Så börja med att byta tändspolen och håll tummarna för att det hjälper, annars är risken stor att det är CDI-boxen.
Ljusspolen funkar nog. Lägg på lite epoxilim på lackskadan så att inte fukt kan komma in bara.
Jag har nu kommit fram till att dom värden som jag jämförde med var felaktiga. Tändspolevärdena jag kollade på var från en Et 340 som då är två cylindrig och skiljer sig från en Et250 tändspole.
Dvs att det lutar åt att cdi boxen är felande. Vet du eller någon annan vart man kan få tag på en cdi till en Et 250T -82?
Passar t.ex den cdi som säljs på t.ex rinab till en Et 340 84 - 86 på en äldre skoter också?
Jämtland!
Yamaha Et 250T - 82

// Emil Laudon

Skriv svar