Yamaha SRX 440 Historik 1974 - 1982

Sprängskisser,Elscheman.Manualer,o.s.v
Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Yamaha SRX 440 Historik 1974 - 1982

Inlägg av Pinjongen » 11 mar 2009, 16:41

Jag tänkte att jag skulle publicera en artikel i ämnet Yamaha SRX 440 åren 1974 - 1982. Jag är inte själv huvudförfattare utan jag har hämtat information från olika källor på Internet.
Jag har översatt en artikel från norska som jag har funnit här:
http://www.hsperformance.no/scooterforu ... ybook.html.
Skulle tro att författaren SRX500 har skrivit och forskat en del i ämnet.
Fyll gärna på med mer information och synpunkter för att bättra på kunskapen till nytta för alla intresserade.
Klipp ut aktuellt stycke som du har mer info om, ändra i texten och PM:a eller skapa inlägg så uppdaterar jag artikeln likt wikipedia...
Då blir det enklare att få en överblick om vad som är rätt.

Håll till godo.

Yamaha SRX historik
Yamaha SRX är en sann legend
Förkortningar
SRX är en förkortning för användningsområdet för modellen:
S = Snow
R = Racing
X = eXperimential

SR snowmobile
S=Snow
R=Racer


Motor koder
RT = Racetuned
L/C = Liqued cooled:

1976 till 1977: RX433
1978 till 1980: RT439 (8H1 RX439) L/C standard bore: 68,5 mm
1981 (EUR): RT439 L/C standard bore: 68,5 mm
1981 (US/CAN): RT437 L/C standard bore: 66 mm
1982: RT499 L/C standard bore: 70,5mm

Power:
1974/1975: 115 hp (prototyp)
1976: 8A8 65 hk i 340 modellen
1976: 8A7 91 hk vid 9300 rpm. 440 motorn
1977: 8F2 100 hk med mindre förbränningsrum i topparna jämfört med 8H1.
1978: 8H1 Isracemaskinen. Levererad med över 100hk. 8H1 modellen såldes tydligen bara i Skandinavien. Tändningen var en annan och vevaxeln var likadan som den i 8G9 och som även satt i den amerikanska ledvarianten av SRX. Resten av motorn var samma som 8F2.
1978: 8G9 95 hp (sänkt till 85 hp) 8G9 såldes bara till tävlingsförare. Kunderna fick så småningom de nya topparna från 8J0-1979 årsmodell. Motorn förlorade en del hästkrafter, problemet åtgärdades och motorn blev mer pålitlig. Cylindrarna (8G9) hade en del förändringar också men det skapade inga problem.
1979: 8JO 82 hk vid 9000 rpm. Det är samma motor som föregående år men med 8J0 toppar som standard ovanpå 8G9 cylindrarna
1980 8K2 (USA/CAN), 8K6 (Europa): 80 hk.
1981 8K6 (EUROPA): 80 hk
1981 8M6: 88 hk vid 9000 rpm.
1982 8R9: 105 hk vid 9300rpm. 499ccm

Kompressionsvolym i topparna:
1976 8A8 modell: 15 cc (340)
1976 8A7 modell: 18,5 cc
1977 8F2 modell: 18,5 cc
1978 8H1 modell: 19,9 cc
1978 8G9 modell: 20,5 cc USA
1979 8J0 modell: 21,5 cc
1980 8J0 modell: 21,5
1981 8M6 modell: 17,3
1982 8R9 modell: 18,5


Förgasare (VM = round slide, B = butterfly (spjällförgasare)

1974 ingen info
1976 2 x Mikuni VM40
1977 2 x Mikuni VM40
1978 2 x Mikuni VM36
1979 2 x Mikuni VM36
1980 2 x Mikuni B40-38
1981 2 x Mikuni B40-38 Europa version
1981 2 x Mikuni B42-40 SRX 440E
1982 2 x Mikuni B44-42


Not om förgasare
VM40 är de största förgasarna i Mikunis VM-serie, men 40 betyder inte att halsdiametern verkligen är 40mm. En VM40 kan vara allt från 40 till 44 mm, den kan även vara större om den är uppborrad. En 1977 års SRX hade 2 st 42mm VM40 förgasare.


Vikter:
1976: 168 kg
1977: 152 kg (all aluminium chassie inkl subframe, med lättad boggie)
1978: 8H1 samma som 1977-152kg
1979 till 1980: 180kg
1981: 215 kg
1982: 225 kg
1998 til 2000: 234 kg
2001 og 2002: 236 kg


Mer historik:
SRX var från första början byggd för racing och tävlingar men blev allt mer en produkt för normala kunder, för körning på led. SRX modellen var Yamahas första vätskekylda snöskoter.

Årsmodellerna - Prototyper
Redan 1974 tog Yamaha fabriken fram några få SRX 440 sno-pro modeller avsedd för tävlingsbruk. Den hade en vätskekyld 2 cylindrig motor på 440cc. Varje snöskoter var handbyggd och hade unika specifikationer. Säkra uppgifter gör gällande att det byggdes 6 st och alla är förstörda idag.

1975 – gjordes en begränsad version av GPX-delar, men var mycket lättare och såg snyggare ut. Chasset hade mycket tunn aluminium. Motorn var i stort sett samma som 1973 årsmodell. Motorn (440) lämnade ca 100 HP och hade ett mycket smalt effektregister. Bud Lees Koehler’s hade den på sin dynamometer och den lämnade över 100 HP på fabriken i Toronto.

Den hade något högre topphastighet, så den motorstyrkan borde stämma. 340 modellen hade en topphastiget över 160km/h på is, så även den gav en hel del effect. Effektregistret var mycket smalt så inställningarna av variatorerna var knepiga att få bra.

Motorerna var vätskekylda men de hade samma “bas” portning som GYT-kiten – inte finpolerade alls. Skotrarna var lättade på alla sätt, både motor som chassie hade enbart de vitalaste delarna kvar. Tändningen var TZ. Effektpiporna var special – papperstunna för att spara vikt.

De här skotrarna kallades för SRX. Samma skoter byggdes 1976, för att se ut som en standard skoter, men motorn hade standard cylindrar – fabrikstillverkade. De använde circle M – 8 uppsättningar per säsong för varje snöskoter. Symtomen är som att justera in en VM-förgasare utan högfartsmunstycke. Det gick att få den att gå fort men det saknade det lilla extra.
Bild
Yamaha SRX 440 mod 1974

Serietillverkade SRX
1976 introducerade Yamaha de första serietillverkade SRX modellerna: En 340cc och den legendariska 440cc med en 439 cc RT motor. Snöskotern var den första serietillverkade vätskekylda motorn från Yamaha.
På tävlingsbanorna blev den en stor vinnare, ingen av dessa var avsedd för “normal körning” och den var inte användbar för något annat heller.
Bild
Yamaha SRX 440 1976

1977 kom SRX440A. Den hade en bredare spårvidd mellan skidorna för bättre stabilitet. Breddningen gjorde att bryggan där styrspindlarna infästes stack ut genom sidorna i chassiet. Konstruktionen täcktes av en svart gummibula. En nyare boggie och andra dekaler var andra förändringar. Huven var vit med röda stripes på sidorna. SRX440A är den med mest kraftfulla motor och det lättaste chassiet av alla serietillverkade SRX.

Bild
Yamaha SRX 440 1977


1978 kom SRX440B med ett nytt avgassystem och mer förändringar på chassiet. Några delar byttes ut. Instrumenteringen kompletterades och den fick en lite vindruta också för första gången. Huven var svart på ovansidan och vit på sidorna med röda dekaler och stripes. Dynan fick tjockare stoppning för ökad komfort. Tanken blev något större, den rymmer nu 7 gallon eller 26,5 liter

Bild
Yamaha SRX440B 1978 fanns i två tävlingsmodeler – race eller israce.

1979 kom SRX440C, med några nyheter: Bättre/längre främre stötfångare som följer huvsidan längre bak. Motorn fick lägre kompression, (större förbränningsrum i topparna) med några mindre hästkrafter till följd. Yamaha SRX var känd för att bränna kolvar (spikning pga förhållandet mellan kompression och bränslekvalitet) och med sänkt kompression åtgärdades detta. Cylindrarna var även de något modifierade.
1979 var sista året som olja skulle förblandas i bränslet. Yamaha rekommendar 20:1 oljeinblandning. Med dagens fina oljor går det nog att blanda 32-40:1

Förändringarna kom till för att åtgärda problemen med driftsäkerheten som 1977 och 1978 årsmodellerna hade.
Färgförändringarna detta år var att huven blev svart – Jet-Black!

Bild
Yamaha SRX440C 1979

1980 kom SRX440D, med några nya förändringar. Hela chassiet var Guldeloxerat! Kunderna kunde välja mellan två olika boggies, den ena var en lättare variant för isracing och den andra med större fjädringsväg för allmänt bruk. Motorn i SRX440D hade nu 80 hästar och orsaken var att Yamaha ville att den skulle vara mer driftsäker. Den hade nu andra förgasare och ny luftrenare/insug. En annan nyhet var att den hade separat oljesmörjning till motorn via en behållare. Yamaha gjorde stor affär av att SRX:en nu var en tillförlitlig maskin. De ställde upp i Midnight Sun Lake race som var ett långlopp (10 mil /600 Mile) med fem maskiner och alla fem slutade på topp tio.

Bild
Yamaha SRX 440D 1980

1981 kom SRX440E. Den hade en 437cc motor. Det var en helt ny snöskoter med helt ny teknik. Nytt för i år var att SRX hade fått Yamahas framvagn – TSS. Den var inte ny för Yamaha, den hade redan introducerats på den luftkylda SR 540 som kom året innan.
Motorn var helt ny med bl.a. nya förgasare och ny vevaxel. Den var riktigt kraftfull över 6000 varv men inte lika under 6000 varv. Detta var ett problem som måste åtgärdas, skotern hade blivit tyngre och med en motor som saknade vridmoment under 6000 varv orkade den inte med det tyngre chassiet och den kändes inte pigg i början. Även på SRX440E kunde man välja mellan två utförande av boggien, den ena för isracing och den andra hade längre fjädringsväg.

Bild
Yamaha SRX 440E 1981

I Europa kom 1981 denna modell som var likadan som 1980, men den hade silvereloxerat chassie med svart huv och dekalerna var röda istället för guld jämfört med 1980.
Bild
Yamaha SRX 440 1981 Europa


1982 ville Yamaha ge SRX modellen en starkare motor med mer vridmoment. Det blev den nya SRX 500F modellen, men något gick fel. Motorn hade nya förgasare, men de var svåra att ställa in. Men det var inte det enda problemet: cylindrarna var kraftigt portade, de gav mycket effekt, över hela registret faktiskt. Skotern var riktigt grym bara den var rätt injusterad. Men om inte, så blev det raka motsatsen – problem.

Yamaha producerade en serie om 2500 st men enbart 150 lämnade fabriken, och 100 av dem blev kvar på USA/Canada marknaden, men inga av dem gick ut till några kunder. På grund av kvalitetsskäl återkallades snöskotern och Yamaha erbjöd kompensation i form av SRX440E till de som köpt snöskotern. I Europa var det några kunder som fick tag i 500 modellen. Denna modell är riktigt sällsynt! Enligt en källa i Norge, finns det 16 st kvar där idag.
En era var över för Yamaha SRX, den i särklass mest framgångsrika tävlingsmaskin Yamaha byggt.

Om du läser Yamaha´s 40 års jubileums bok så erkänner de inte att de nånsin byggde denna modell - SRX 500 över huvud taget.

Bild
Yamaha SRX 500F 1982

De problem som Yamaha hade med 1981 och 1982 års SRX modeller stoppade denna legend. Och den slutade med en riktigt ”Spökskoter”
Senast redigerad av 7 Pinjongen, redigerad totalt 11 gång.
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 11 mar 2009, 18:32

oj, vilket jobb du har lagt ner på de här inlägget :shock:
Mycket intressant läsning också.... :arrow774:

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 11 mar 2009, 19:00

Tror att detta är samma sammanställning som är postad på totallyamaha och uppdaterad och justerad där. Han som har skrivit den ursprungligen var då norrman af.

Några felaktigheter finns väl ännu, bland annat om 78:ans 8H1 modell som chassiemässigt var identisk med 77:an men med lite skillnader motormässigt. Tvärt om vad texten säger hade 78:ans 8H100 toppar lägre komp än 77:ans 8F200 så eventuella spikningar var nog inget problem på 8H1:an. Även tändningen var en annan och att vevaxeln var den 8G9 vev som även satt den amerikanska ledvarianten av SRX.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 11 mar 2009, 19:16

Bra Yamaton att du rättar till felen.... Har du mer info så säg.

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 11 mar 2009, 20:37

Nja, har väl bidragit med lite av uppgifterna i texten men några andra mindre saker som inte stämmer är att vikten på 77:an egentligen är lägre än dom uppgivna 152 kilona. Är nog min uppgift på fulltankad och fulldubbad maskin som ligger till grund där. 8H1 1978 väger också samma på vågen som 77:an.
Senast redigerad av 1 yamaton, redigerad totalt 11 gånger.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 11 mar 2009, 21:33

:arrow774: Sånt här är kul att läsa!!!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

henrico
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 feb 2009, 16:19
Ort: Junsele

Re: Yamaha SRX 440 Historik 1974 - 1982

Inlägg av henrico » 28 jan 2010, 11:46

Vill bara meddela att i JUNSELE finns en SRX 500 lik den på sista bilden :-)
Den visades upp under JUNSELERACET 2009, deltog inte i tävlingen kan jag säga!

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha SRX 440 Historik 1974 - 1982

Inlägg av srxjanne » 26 okt 2010, 19:44

Hej!

Hittade igen denna sida igen,och det blev en stunds trevlig läsning ännu en gång :thumbright:

Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

niklas
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 apr 2009, 12:52
Ort: malmberget

Re: Yamaha SRX 440 Historik 1974 - 1982

Inlägg av niklas » 27 okt 2010, 15:30

kanonbra gjort kul att läsa

Vardals@hotmail.com
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mar 2011, 20:36

Re: Yamaha SRX 440 Historik 1974 - 1982

Inlägg av Vardals@hotmail.com » 24 mar 2011, 20:41

Hvor mye ville du gjidd for en Yamaha SRX 500F uten motor og små skader?

Skriv svar