Lite snack om yamaha SR modellen
Postat: 12 okt 2008, 20:04
1971 Första modellen av SR utkom detta år. SR443:an byggdes i 125 exemplar och utvecklar ca 45 hk. Med alkoholinjektion utvecklar motorn 80-85 hk. Källan för detta är Totallyamaha (TY) och stöds av Yamahas egen sida som heter Epic Yamaha där snöskotern presenteras. Enligt broschyrerna finns ingen SR-detta år och enligt Yamaha Part Directory (YPD) finns inte heller SR.
1972 SR433B och SR643 släpps. SR433B utvecklar ca 55 hk och den större 643:an utvecklar hela 90 hk. Källa här är TY. Enligt YPD finns varken SR433 eller SR643 detta år. Broschyrer från samma tid visar inte heller på någon produkt som heter SR, däremot finns den med på en opresenterad bild i broschyren från 1972 där rör det sig om en SR643.
1973 SR433C och SR643B släpps. SR433C utvecklar ca 70 hk och den större SR643B utvecklar 105 hk. En omtvistad modell är SR292 som utvecklar 50 hk och den är omtvistad på den punkten att Yamaha Part Directory menar att Yamaha tillverkade denna maskin först 1975 medan TY säger att det inte tillverkades någon SR efter 1973. Vem som har rätt låter jag vara osagt men faktum är att snöskotern finns med i skoterpress från året 1973 så ett är säkert SR292C existerade 1973. Huruvida det fanns någon 1975 förtäljer inte historien. Intressant är dock att Dan Öberg, Sveriges första professionella snöskotercrossförare kör för Yamaha stallet och på försäsongen vinner Yamaha 90 procent av alla tävlingar de ställer upp i.
1974 SR-serien ersätt med GPX-serien. Här går fakta isär, författarens uppfattning är att TY är mer trovärdig i uppgifterna om att SR-serien lades ned 1974 medan Yamahas egen sida Yamaha Part Directory påstår att det fanns tre SR-modeller efter 1973. Se 1975 och 1978.
1975 året innan gjordes inga SR-maskiner men återkom med SR643 1975 men även en ny modell kallad SR292 introducerades. SR643 årgång -75 var ganska annorlunda mot 1973 skotern, boogien var en blandning mellan hjulboggie och slides. Huven var tagen från en GP men man hade ett stort hål framme för att få in fartvind. Man hade också monterat handtagsvärmare om man skulle köra långlopp med den. Den var inte lika lätt och lika effektfull som gamla SR643B från 1973 och denna maskin hette kort och gott SR643. SR292 var gjord för isracing och var stöpt i samma form som de övriga SR-maskinerna förutom SR643 alltså extrema racingmaskiner. SR292 utvecklade ca 50 hk. Enligt Yamaha
1978 kom SR433 och hade i princip en supertrimmad SW440 motor. Huven var tagen från GP och på samma sätt som med SR643 från 1975 hade man öppnat ett gigantiskt hål i huven för luftinsläpp för kylning av motorn. Snöskotern var tänkt som komplement till de nya SRX:arna men då för långlopp.
Någon som har nått att tillägga??? De här tycker jag låter manligt: -alkoholinjektion Undra hur det funkade i -30
1972 SR433B och SR643 släpps. SR433B utvecklar ca 55 hk och den större 643:an utvecklar hela 90 hk. Källa här är TY. Enligt YPD finns varken SR433 eller SR643 detta år. Broschyrer från samma tid visar inte heller på någon produkt som heter SR, däremot finns den med på en opresenterad bild i broschyren från 1972 där rör det sig om en SR643.
1973 SR433C och SR643B släpps. SR433C utvecklar ca 70 hk och den större SR643B utvecklar 105 hk. En omtvistad modell är SR292 som utvecklar 50 hk och den är omtvistad på den punkten att Yamaha Part Directory menar att Yamaha tillverkade denna maskin först 1975 medan TY säger att det inte tillverkades någon SR efter 1973. Vem som har rätt låter jag vara osagt men faktum är att snöskotern finns med i skoterpress från året 1973 så ett är säkert SR292C existerade 1973. Huruvida det fanns någon 1975 förtäljer inte historien. Intressant är dock att Dan Öberg, Sveriges första professionella snöskotercrossförare kör för Yamaha stallet och på försäsongen vinner Yamaha 90 procent av alla tävlingar de ställer upp i.
1974 SR-serien ersätt med GPX-serien. Här går fakta isär, författarens uppfattning är att TY är mer trovärdig i uppgifterna om att SR-serien lades ned 1974 medan Yamahas egen sida Yamaha Part Directory påstår att det fanns tre SR-modeller efter 1973. Se 1975 och 1978.
1975 året innan gjordes inga SR-maskiner men återkom med SR643 1975 men även en ny modell kallad SR292 introducerades. SR643 årgång -75 var ganska annorlunda mot 1973 skotern, boogien var en blandning mellan hjulboggie och slides. Huven var tagen från en GP men man hade ett stort hål framme för att få in fartvind. Man hade också monterat handtagsvärmare om man skulle köra långlopp med den. Den var inte lika lätt och lika effektfull som gamla SR643B från 1973 och denna maskin hette kort och gott SR643. SR292 var gjord för isracing och var stöpt i samma form som de övriga SR-maskinerna förutom SR643 alltså extrema racingmaskiner. SR292 utvecklade ca 50 hk. Enligt Yamaha
1978 kom SR433 och hade i princip en supertrimmad SW440 motor. Huven var tagen från GP och på samma sätt som med SR643 från 1975 hade man öppnat ett gigantiskt hål i huven för luftinsläpp för kylning av motorn. Snöskotern var tänkt som komplement till de nya SRX:arna men då för långlopp.
Någon som har nått att tillägga??? De här tycker jag låter manligt: -alkoholinjektion Undra hur det funkade i -30