Lite snack om yamaha SR modellen
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Lite snack om yamaha SR modellen
1971 Första modellen av SR utkom detta år. SR443:an byggdes i 125 exemplar och utvecklar ca 45 hk. Med alkoholinjektion utvecklar motorn 80-85 hk. Källan för detta är Totallyamaha (TY) och stöds av Yamahas egen sida som heter Epic Yamaha där snöskotern presenteras. Enligt broschyrerna finns ingen SR-detta år och enligt Yamaha Part Directory (YPD) finns inte heller SR.
1972 SR433B och SR643 släpps. SR433B utvecklar ca 55 hk och den större 643:an utvecklar hela 90 hk. Källa här är TY. Enligt YPD finns varken SR433 eller SR643 detta år. Broschyrer från samma tid visar inte heller på någon produkt som heter SR, däremot finns den med på en opresenterad bild i broschyren från 1972 där rör det sig om en SR643.
1973 SR433C och SR643B släpps. SR433C utvecklar ca 70 hk och den större SR643B utvecklar 105 hk. En omtvistad modell är SR292 som utvecklar 50 hk och den är omtvistad på den punkten att Yamaha Part Directory menar att Yamaha tillverkade denna maskin först 1975 medan TY säger att det inte tillverkades någon SR efter 1973. Vem som har rätt låter jag vara osagt men faktum är att snöskotern finns med i skoterpress från året 1973 så ett är säkert SR292C existerade 1973. Huruvida det fanns någon 1975 förtäljer inte historien. Intressant är dock att Dan Öberg, Sveriges första professionella snöskotercrossförare kör för Yamaha stallet och på försäsongen vinner Yamaha 90 procent av alla tävlingar de ställer upp i.
1974 SR-serien ersätt med GPX-serien. Här går fakta isär, författarens uppfattning är att TY är mer trovärdig i uppgifterna om att SR-serien lades ned 1974 medan Yamahas egen sida Yamaha Part Directory påstår att det fanns tre SR-modeller efter 1973. Se 1975 och 1978.
1975 året innan gjordes inga SR-maskiner men återkom med SR643 1975 men även en ny modell kallad SR292 introducerades. SR643 årgång -75 var ganska annorlunda mot 1973 skotern, boogien var en blandning mellan hjulboggie och slides. Huven var tagen från en GP men man hade ett stort hål framme för att få in fartvind. Man hade också monterat handtagsvärmare om man skulle köra långlopp med den. Den var inte lika lätt och lika effektfull som gamla SR643B från 1973 och denna maskin hette kort och gott SR643. SR292 var gjord för isracing och var stöpt i samma form som de övriga SR-maskinerna förutom SR643 alltså extrema racingmaskiner. SR292 utvecklade ca 50 hk. Enligt Yamaha
1978 kom SR433 och hade i princip en supertrimmad SW440 motor. Huven var tagen från GP och på samma sätt som med SR643 från 1975 hade man öppnat ett gigantiskt hål i huven för luftinsläpp för kylning av motorn. Snöskotern var tänkt som komplement till de nya SRX:arna men då för långlopp.
Någon som har nått att tillägga??? De här tycker jag låter manligt: -alkoholinjektion Undra hur det funkade i -30
1972 SR433B och SR643 släpps. SR433B utvecklar ca 55 hk och den större 643:an utvecklar hela 90 hk. Källa här är TY. Enligt YPD finns varken SR433 eller SR643 detta år. Broschyrer från samma tid visar inte heller på någon produkt som heter SR, däremot finns den med på en opresenterad bild i broschyren från 1972 där rör det sig om en SR643.
1973 SR433C och SR643B släpps. SR433C utvecklar ca 70 hk och den större SR643B utvecklar 105 hk. En omtvistad modell är SR292 som utvecklar 50 hk och den är omtvistad på den punkten att Yamaha Part Directory menar att Yamaha tillverkade denna maskin först 1975 medan TY säger att det inte tillverkades någon SR efter 1973. Vem som har rätt låter jag vara osagt men faktum är att snöskotern finns med i skoterpress från året 1973 så ett är säkert SR292C existerade 1973. Huruvida det fanns någon 1975 förtäljer inte historien. Intressant är dock att Dan Öberg, Sveriges första professionella snöskotercrossförare kör för Yamaha stallet och på försäsongen vinner Yamaha 90 procent av alla tävlingar de ställer upp i.
1974 SR-serien ersätt med GPX-serien. Här går fakta isär, författarens uppfattning är att TY är mer trovärdig i uppgifterna om att SR-serien lades ned 1974 medan Yamahas egen sida Yamaha Part Directory påstår att det fanns tre SR-modeller efter 1973. Se 1975 och 1978.
1975 året innan gjordes inga SR-maskiner men återkom med SR643 1975 men även en ny modell kallad SR292 introducerades. SR643 årgång -75 var ganska annorlunda mot 1973 skotern, boogien var en blandning mellan hjulboggie och slides. Huven var tagen från en GP men man hade ett stort hål framme för att få in fartvind. Man hade också monterat handtagsvärmare om man skulle köra långlopp med den. Den var inte lika lätt och lika effektfull som gamla SR643B från 1973 och denna maskin hette kort och gott SR643. SR292 var gjord för isracing och var stöpt i samma form som de övriga SR-maskinerna förutom SR643 alltså extrema racingmaskiner. SR292 utvecklade ca 50 hk. Enligt Yamaha
1978 kom SR433 och hade i princip en supertrimmad SW440 motor. Huven var tagen från GP och på samma sätt som med SR643 från 1975 hade man öppnat ett gigantiskt hål i huven för luftinsläpp för kylning av motorn. Snöskotern var tänkt som komplement till de nya SRX:arna men då för långlopp.
Någon som har nått att tillägga??? De här tycker jag låter manligt: -alkoholinjektion Undra hur det funkade i -30
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Har ingen säker information på effekten så dina uppgifter kan mycket väl stämma, dock är det ofta lite osäkert med dylika uppgifter så därav reservationen.Gunnar skrev:Hur var det med effekten då? berätta vad du vet
vad är skillnaden på c och b?? alltså sr 433c åå sr433b
Skillnaden på SR 433b-1972 och SR 433c-1973 är framförallt ett helt annat chassie.
SR 433B 1972
SR 433C 1973
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)
SRX 440 -78 (8H1)
Hej på Er!
SR-serien var den första skoterserie som byggdes enbart för racing,
Sr-maskinerna var i vissa klasser helt överlägsna. (så länge dom inte skar pga, bristfällig kylning) Dom som hade råd och dom som var fabriksåkare hade dom "riktiga" SR-maskinerna, men dom flesta köpte sk SR-kit och byggde på eget chassie, men det blev sällan riktigt bra, ex: low mass - tändsystemet var det inte lätt att få tag i.
Alkoholinjektorn hade 2 st slangar 1 till föraren och 1 till motorn.-eller hur det var- . Methanolen kylde betydligt bättre och det gjorde att man kunde ta ut högre effekt men det var mest på GPX-långloppsmaskinerna. Men 53 hk ur en enstånka på 296cc med handelsbensin, det var inte illa 1973. Har själv påbörjat ett replica-bygge av en SR433 -71. Till SR-modellerna -71 -72 fanns en speciell boggie som var ett mellanting mellan hjul/slide, om någon har sett eller vet av så hör av er.
mvh L-Å
SR-serien var den första skoterserie som byggdes enbart för racing,
Sr-maskinerna var i vissa klasser helt överlägsna. (så länge dom inte skar pga, bristfällig kylning) Dom som hade råd och dom som var fabriksåkare hade dom "riktiga" SR-maskinerna, men dom flesta köpte sk SR-kit och byggde på eget chassie, men det blev sällan riktigt bra, ex: low mass - tändsystemet var det inte lätt att få tag i.
Alkoholinjektorn hade 2 st slangar 1 till föraren och 1 till motorn.-eller hur det var- . Methanolen kylde betydligt bättre och det gjorde att man kunde ta ut högre effekt men det var mest på GPX-långloppsmaskinerna. Men 53 hk ur en enstånka på 296cc med handelsbensin, det var inte illa 1973. Har själv påbörjat ett replica-bygge av en SR433 -71. Till SR-modellerna -71 -72 fanns en speciell boggie som var ett mellanting mellan hjul/slide, om någon har sett eller vet av så hör av er.
mvh L-Å
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Fram me lite bilder nu....L-Å skrev:Hej på Er!
Har själv påbörjat ett replica-bygge av en SR433 -71. Till SR-modellerna -71 -72 fanns en speciell boggie som var ett mellanting mellan hjul/slide, om någon har sett eller vet av så hör av er.
mvh L-Å
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
jag har uppgift på att en Sr433b väger 150kg...yamaton skrev:Nja även SR 433B var ett eget chassie till största delen i aluminium. 1972 blev styrspindalarna utflyttade, sadeln ändrad, effekten ökad jämfört med utförandet 1971.Gunnar skrev:aha så B byggdes på ett vanligt GP chassi då och C var ett eget racechassi...`?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Lite snack om yamaha SR modellen
Märkningarna är lite olika på min facktory racing motor står det 1 på insugnings flänsen På cylindrarna motor nummer SR00222 syster marskinen till Mike Trapp Vm vinnare 1971 Det är lättare att hitta en U2 dragonlaydy i europa en ett sådant par cylindrar pipor och motor jag har nu sänt dessa till att lägga ny nicasil istället för det utnötta hårdcromet motorerna 1971 var utrustade med brytartändning senare kom flyweel CDI 1972 och 1973 TZI rotortändningen och då även Nicasil på 857 motorn 71-72 var det endast fabriks motorerna som hade sandgjutna cylindrar och toppar med cromelopp special kolvar mycket lik 857 motorn med 1mm stål ringar polerade kolvar wolfram pluggad vev stålförstärkt motorblock.
Konsumentmotorn hade gjutjärns lopp skräp 820 kolvar med 1.5mm cromade ringar
Konsumentmotorn hade gjutjärns lopp skräp 820 kolvar med 1.5mm cromade ringar
Re: Lite snack om yamaha SR modellen
Märkningarna är lite olika på min facktory racing motor står det 1 på insugnings flänsen På cylindrarna motor nummer SR00222 syster marskinen till Mike Trapp Vm vinnare 1971 Det är lättare att hitta en U2 dragonlaydy i europa en ett sådant par cylindrar pipor och motor jag har nu sänt dessa till att lägga ny nicasil istället för det utnötta hårdcromet motorerna 1971 var utrustade med brytartändning senare kom flyweel CDI 1972 och 1973 TZI rotortändningen och då även Nicasil på 857 motorn 71-72 var det endast fabriks motorerna som hade sandgjutna cylindrar och toppar med cromelopp special kolvar mycket lik 857 motorn med 1mm stål ringar polerade kolvar wolfram pluggad vev stålförstärkt motorblock.
Konsumentmotorn hade gjutjärns lopp skräp 820 kolvar med 1.5mm cromade ringar
Konsumentmotorn hade gjutjärns lopp skräp 820 kolvar med 1.5mm cromade ringar
Re: Lite snack om yamaha SR modellen
Så här ser min ut exakt lika det var en av vm skotrarna 1971 dock min är med orginal delar inga utbytta cylindrar eller förgasare endast brytarna är bytt och kondersator orginal kolvar ringar allt ..
Erik Öberg
https://www.kochsperformance.com/vintag ... cc-engine/
Erik Öberg
https://www.kochsperformance.com/vintag ... cc-engine/
Re: Lite snack om yamaha SR modellen
Jäklar vilka grymma maskiner Kochs har
Och du också
Och du också