OckelboGuiden.tk

Sprängskisser,Elscheman.Manualer,o.s.v
Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

OckelboGuiden.tk

Inlägg av Bennet » 24 sep 2008, 16:02

Tänkte bara informera om en ny sida som är under uppbyggnad
http://www.ockelboguiden.tk
här kommer man kunna hitta lite fakta om alla Ockelbos modeller genom åren.
Som det är just nu så är utbudet lite tunt men jag hoppas på att få in lite mer information och tips på vad som kan ändras / läggas till för att göra sidan bättre.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 23 mar 2009, 21:35

har nu lyckats att få tag på info om alla modeller från 80talet, 70talet börjar också bli hyfsat komplett nu. men skulle behöva hjälp att få fram info om dom sista saknade åren som är 65,66,67,68,69,70,71 och 75. har du någon info som du kan dela med dig av så skicka gärna ett pm eller mail till info@ockelboguiden.tk . har redan fått en mycket info av en del person och det tackar jag väldigt mycket för.

Funderar också om att utöka sidan med lite reservdelslistor, olika typer av klistermärken med anknytning till Ockelbo mm, vad tror ni om det?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 23 mar 2009, 22:23

Allt som är Ockelborelaterat tycker jag du ska ha med.
Sidan är ju kanon, jag har redan lärt mig nått nytt, har alltid trott att 600-1 var 1 cylindriga och 600-2 2 cylindriga.
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 23 mar 2009, 22:29

Swesled skrev:Allt som är Ockelborelaterat tycker jag du ska ha med.
Sidan är ju kanon, jag har redan lärt mig nått nytt, har alltid trott att 600-1 var 1 cylindriga och 600-2 2 cylindriga.
Har också fått för mig att 600-1 betydde encylindrig motor och ockelbo 600-2 betydde 2 cylindrig motor? Måste va nån special edition en gubbe hade då jag va liten, den hade 2 cylindrar och mittdrift... :shock:
Att k

stranglefoot
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2009, 18:52
Ort: Kalix

Inlägg av stranglefoot » 24 mar 2009, 06:22

green_lightning skrev:
Swesled skrev:Allt som är Ockelborelaterat tycker jag du ska ha med.
Sidan är ju kanon, jag har redan lärt mig nått nytt, har alltid trott att 600-1 var 1 cylindriga och 600-2 2 cylindriga.
Har också fått för mig att 600-1 betydde encylindrig motor och ockelbo 600-2 betydde 2 cylindrig motor? Måste va nån special edition en gubbe hade då jag va liten, den hade 2 cylindrar och mittdrift... :shock:
Nog är det väl ändå tilläggssiffran som avslöjar cylinderantalet?

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 24 mar 2009, 08:11

Har själv också trott att det står för vilken typ av motor det var i, men när det står så här på ett reklamblad om 600 från 74:a så antog jag att det står för vilken typ av drivning den har.
OCKELBO 600-1 har en-rad drivmatta för motorer Sachs 1-cyl. 293 ccm och för MAG 2-cyl. 338ccm. Lackering Ockelbo-gul
OCKELBO 600-2 har två-rads drivmatta för motorer JLO 2-cyl. 398 ccm och för MAG 438 ccm-E. Lackering, ny modern kopparröd.


Efter som man kan få 600-1 med en 2-cyl motor så tycker jag att man inte kan säga att tilläggssiffran anger cylindrar antalet. Det är så jag tyder det iaf.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 24 mar 2009, 12:32

Bennet,
Det är klart att du ska utöka med kringinfo om du får tag på och orkar! Ett sånt där arbete gör sig ju inte själv.
Bra gjort! :arrow774:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 24 mar 2009, 16:11

Bennet skrev:Har själv också trott att det står för vilken typ av motor det var i, men när det står så här på ett reklamblad om 600 från 74:a så antog jag att det står för vilken typ av drivning den har.
OCKELBO 600-1 har en-rad drivmatta för motorer Sachs 1-cyl. 293 ccm och för MAG 2-cyl. 338ccm. Lackering Ockelbo-gul
OCKELBO 600-2 har två-rads drivmatta för motorer JLO 2-cyl. 398 ccm och för MAG 438 ccm-E. Lackering, ny modern kopparröd.


Efter som man kan få 600-1 med en 2-cyl motor så tycker jag att man inte kan säga att tilläggssiffran anger cylindrar antalet. Det är så jag tyder det iaf.
Helt klart verkar ju det stämma.
Keep up the good work :D :arrow774:
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 30 apr 2009, 12:52

Jag har varit och kikat på en -80 600-2, den är 2 cylindrig med enkeldrift!
Så det verkar lite knepigt med beteckningarna på dom :?:
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 30 apr 2009, 22:20

Swesled skrev:Jag har varit och kikat på en -80 600-2, den är 2 cylindrig med enkeldrift!
Så det verkar lite knepigt med beteckningarna på dom :?:
jo är något som inte riktigt stämmer, kanske lika bra att ta bort det tills någon vet hur det ska vara
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Inlägg av trioman75 » 01 maj 2009, 07:49

Kring info låter som en bra ide tycker jag,just det med dekaler och lackeringar och andra förändringar som kommit med dom olika årsmodellern är sånt som är väldigt bra att veta vid renovering :D

Plus att allt med Ockelbo ju är intressant :lol:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: OckelboGuiden.tk

Inlägg av Beretta » 28 apr 2010, 21:08

Kvalitets tråd som behöver lyftas upp i ljuset.

Ska vi inte hjälpas åt att göra den komplett.

Jag har lyckats få tag i 1975 års katalog bl a.

Den delar jag gärna med mig av, bilder och text.
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Skriv svar