Blizzard SS 277
Postat: 31 okt 2011, 17:47
Efter 2 år på Olympicen så känndes det som att det börjar bli dags att ge motorn det chassit den kanske förtjänar, eller behöver.. Och förhoppningsvis sluta ha så många nära död upplevelsen ute på banorna
Känns inte som att man behöver vara så hemlig egentligen så det är väl lika å lägga upp en projekttråd på en gång.
Det här har varit på gång redan sen efter första säsongen, då jag tog hem ett Citation 3500 chassi. Att köra en Citation känndes inte så aktuellt för jag är inget större fan av utseendet på dom. Men annars var det ju ett bra chassi, lätt, stabil, jackshaft, och så hade den ju en 277a från fabriken så tanken var att det skulle bli ett relativt lätt projekt.
Det var ju det där med utseendet då.. Huven och buken skrotades direkt och en 77as Blizzard SS huv inhandlades. Vid första provmonteringen upptäckte jag genast ett problem. Sekundären satt på tok för hög för att huven skulle gå ner. Den sitter ovanför tunneln på Citation. Ett ganska stort problem mao för nu behövde jag bygga om. Ett par alternativ fanns. Det första var att sänka både jackshaften och drivaxeln och låta sekundären sitta kvar på samma ställe fast lägre.. Eller bygga om till annan jackshaft så sekundären hamnar bredvid tunneln. Båda har sina egna kompliceringar och det känndes som att det var relativt mycket jobb med båda alternativ. Jag började iaf kolla på det andra alternativet, och insåg att det var faktiskt mycket jobb med det.
Sen kom jag på en grej som löste många problem i en smäll. La ut en köpes annons på forumet och ett par dagar senare så blev jag ägare till ett 5500 chassi som en trevlig forummedlem skänkte Nu har man sekundären på rätt ställe på en gång, en högre tunnel så man får plats med långbenen, och huven ser ut att ha mycket bättre passform på det här chassit också.
Det är h-vetes mycket jobb innan det hela sitter ihop men jag tror att i slutändan så blir det mindre jobb än att bygga om en Citation som jag vill ha den, plus att resultatet förhoppningsvis blir bättre för mig.
Lite bilder då.. Här var objektet. Det mest skrotfärdiga chassit man har varit med om! Ingen kan komma å säga att jag har förstört en 5500 iaf Hade inte tänkt sätta igång på en gång men den var lite skitig och jag var tvungen å tvätta ren den iaf innan jag drog in den i garaget.
Den var SVINtung. Knappt så vi orkade lyfta upp den på flaket med 2 pers. Det visade sig snabbt varför... Buken var förstärkt nå så jävulskt, med 3 mm plåtar, ibland flera lager med såna.. Och ändå höll det inte för bulken har spruckit lite överallt. När jag ändå höll på så tänkte jag att jag kan väl kapa bort lite skrot på en gång också.
Ca 10 rondellskivor och 30 kg senare så såg den ut såhär:
Lite järnskrot som försvann...
Som sagt kräver bulken en ordentlig översyn, så jag kapade vidare.. Såhär slutade det för dagen.
Och här var då en väldig preliminär bild på hur det hela förhoppningsvis kommer se ut sen
Nu känndes det som att det var lite mindre jobb med det här projektet och jag hoppas ha den körbar i vinter. Om man lyckas det lär vi märka
Känns inte som att man behöver vara så hemlig egentligen så det är väl lika å lägga upp en projekttråd på en gång.
Det här har varit på gång redan sen efter första säsongen, då jag tog hem ett Citation 3500 chassi. Att köra en Citation känndes inte så aktuellt för jag är inget större fan av utseendet på dom. Men annars var det ju ett bra chassi, lätt, stabil, jackshaft, och så hade den ju en 277a från fabriken så tanken var att det skulle bli ett relativt lätt projekt.
Det var ju det där med utseendet då.. Huven och buken skrotades direkt och en 77as Blizzard SS huv inhandlades. Vid första provmonteringen upptäckte jag genast ett problem. Sekundären satt på tok för hög för att huven skulle gå ner. Den sitter ovanför tunneln på Citation. Ett ganska stort problem mao för nu behövde jag bygga om. Ett par alternativ fanns. Det första var att sänka både jackshaften och drivaxeln och låta sekundären sitta kvar på samma ställe fast lägre.. Eller bygga om till annan jackshaft så sekundären hamnar bredvid tunneln. Båda har sina egna kompliceringar och det känndes som att det var relativt mycket jobb med båda alternativ. Jag började iaf kolla på det andra alternativet, och insåg att det var faktiskt mycket jobb med det.
Sen kom jag på en grej som löste många problem i en smäll. La ut en köpes annons på forumet och ett par dagar senare så blev jag ägare till ett 5500 chassi som en trevlig forummedlem skänkte Nu har man sekundären på rätt ställe på en gång, en högre tunnel så man får plats med långbenen, och huven ser ut att ha mycket bättre passform på det här chassit också.
Det är h-vetes mycket jobb innan det hela sitter ihop men jag tror att i slutändan så blir det mindre jobb än att bygga om en Citation som jag vill ha den, plus att resultatet förhoppningsvis blir bättre för mig.
Lite bilder då.. Här var objektet. Det mest skrotfärdiga chassit man har varit med om! Ingen kan komma å säga att jag har förstört en 5500 iaf Hade inte tänkt sätta igång på en gång men den var lite skitig och jag var tvungen å tvätta ren den iaf innan jag drog in den i garaget.
Den var SVINtung. Knappt så vi orkade lyfta upp den på flaket med 2 pers. Det visade sig snabbt varför... Buken var förstärkt nå så jävulskt, med 3 mm plåtar, ibland flera lager med såna.. Och ändå höll det inte för bulken har spruckit lite överallt. När jag ändå höll på så tänkte jag att jag kan väl kapa bort lite skrot på en gång också.
Ca 10 rondellskivor och 30 kg senare så såg den ut såhär:
Lite järnskrot som försvann...
Som sagt kräver bulken en ordentlig översyn, så jag kapade vidare.. Såhär slutade det för dagen.
Och här var då en väldig preliminär bild på hur det hela förhoppningsvis kommer se ut sen
Nu känndes det som att det var lite mindre jobb med det här projektet och jag hoppas ha den körbar i vinter. Om man lyckas det lär vi märka