Blizzard SS 277

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 09 mar 2012, 13:55

Gashandtaget är nog ett relativt litet problem om jag skulle lägga omkull skotern, jag är aningen mer rädd om huven än gashandtaget ;)
Får hoppas att man slipper göra nåt sånt :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Dokkie
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:07
Ort: Järbo,Gästrikland

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Dokkie » 09 mar 2012, 20:29

Kanon snyggt bygge!! :thumbright:
Ockelbo 300 1967
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992

Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Hirth » 09 mar 2012, 22:32

Mycket snyggt bygge Nico, RACING!!!! :thumbright:
Mvh Per

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 11 mar 2012, 18:20

Ja det gick ju lysande på ovalen.. Jag tog mig nästan ett halvt varv runt banan sen var den kaputt :(

Orsaken var nog inte att den spikade sönder eller gick för snål, utan den gick snarare för fet. Avgastempen kom aldrig i närheten av 600 och cyllen och toppen var inte kokhetta heller när jag kände på dom en stund efter den hade stannat. Stiftet och kolven var mörkbruna, nästan svarta, när jag plockade upp grejerna i depån. Ändå så hade kolven smetats ut på avgassidan. Längre än så har jag inte felsökt.
Teorin är nu att cyllen har blivit oval efter diverse honingar och att det är därför det blev som det blev.
Det som gör det hela lite mer störande är att vi har plågat skiten ur den hemma på testbanan, och den har hållt skitbra där. Dock så körde jag utan huv där och var det ju bara 150 meter åt gången, vända, och så 150 meter till.
Varför det var över så snabb på ovalen kan man verkligen fråga sig.. Idéer är välkomna!

Jag hade iaf nog mycket vett att slå igång hjälmkameran, för man vistte ju inte hur länge den skulle gå å köra. Hade väl hoppats på lite längre än såhär, men men.. That's racing ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YHQLLHkmE3s[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Gunnar » 11 mar 2012, 18:29

fan va surt...
jag tycker det låter som misständningar.

har du nån bild på kolvtoppen och förbränningsrummet?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 11 mar 2012, 18:33

Den låter ju lite skum där i slutet på kurvan men jag tror den höll på sura ner sig bara.. 50 lågfart och lite för stort huvudmunstycke också. Vi brukar få gå ner 2-3 storlekar iaf när vi kommer till Lycksele, och jag körde med en bestyckning som fungerade bra här hemma.
Stiftet var ett 10as så det ska ju hålla iaf tycker man. Och tändningen har jag testat upp till 12-13000 varv och den misständde aldrig ;)
Jag har inte haft upp toppen än, kikade bara in genom avgasporten och såg hur det såg ut, och bestämde att det inte var nån idé att byta kolv innan jag vet vad felet är.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Gunnar » 11 mar 2012, 18:40

om det misständer så kan det vara så att den spikar.
har du högt mottryck i pipan så kan det vara så att motorn börjar gå på avgaser, vad har du för diameter på stingern?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 11 mar 2012, 18:55

Stingern är egentligen för stor, 26 mm. Jag har kört med samma diameter utan problem i 2 år, och nu har jag dessutom kortat in den reält.
Men jag fick ta i lite med förtändningen för att få den att gå bra så det är ju inte helt omöjlig att den spikade iaf.
Men om det var spikningar så borde inte kolven se ut som den gör, och den borde ha spikat sönder för länge sen tycker man. Så har det då gått hittills iaf. Att man hann köra max 2 repor innan kolven hade spikat sönder. Då har kolven sett ut som ny förutom att den där kanten under ringen hade spruckit. Men jag har nog kört minst 20 repor dagarna innan ovalen och kolven såg fortfarende ut som ny efter det.
Jaja, ska riva motorn imorgon så får vi se hur det ser ut. Den måste sitta ihop igen till nästa helg iaf :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 mar 2012, 16:45

Problemet hittat... Den hade visst gått för snål :? Och kolven såg då bra mycket ljusare ut när man fick se hela kolven istället för att lysa in genom tändstiftshålet och försöka se nåt där samtidig.
Kolven hade smält vid avgasporten, fanns ingenting kvar ovanför ringen där.

Full gas så verkar den funka bra men den bygger nog för mycket värme när man ligger och fegar med gasen. Lågfarten är ett 50 så den tror jag inte är för liten, men däremot så verkar jag ha den snålaste nålen som finns till den här gasaren. Trotteln är en 4,0 så den kan man gå ner på också men jag ska testa med nålen först.
Jag ska beställa lite olika nålar nu, det verkar bara finnas 4 st olika till den här gasaren. Gasaren var visst en TM39 Pro-Series och inte nån borrad 38.
Och så måste jag nog flytta avgastempgivaren för den kan då inte visa rätt där den sitter nu. Den sitter lite för nära pga att klamret inte var nog lång för att ha den längre ut. Mätaren har visat strax under 600 som mest och då ska ju inte kolvar börja smälta.

Det var då skönt att det bara var ett skitfel egentligen, nu slipper jag borra cyllen för 2 race. Jag har börjat tvätta upp cyllen och det fanns lite alurester kvar strax under avgasporten men annars försvann allt. Det finns en kolv kvar på lager men nya är på ingång också, känner som på mig att det kan behövas mer än en ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Snöped » 12 mar 2012, 18:50

Nån sa att, pensla på fosforsyra är kalas att ta bort alu kolvspår i cylindrar med. Jag har inte provat men har en del 75% om nån behöver..

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Gunnar » 12 mar 2012, 20:31

kolven for nog i kurvan, de är det man hör i slutet när du gasar fullt igen.. den gick nog snålt efter du hade håll fullt på rakan och sen motorbroms igenom kurvan.
Är det inte misständningar i början av rakan på filmen?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Forsnäsmopar » 12 mar 2012, 21:15

Gunnar skrev:kolven for nog i kurvan, de är det man hör i slutet när du gasar fullt igen.. den gick nog snålt efter du hade håll fullt på rakan och sen motorbroms igenom kurvan.
Är det inte misständningar i början av rakan på filmen?

Jepp, 1.08 in i filmen när du trycker fullt så stretar det emot så det är nog då kolven far, å någon sek senare är det tyst.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 mar 2012, 21:57

I början på rakan så blöddrade den för att jag hade stått på tomgång i några minuter medans jag köade, jag tror inte det var nåt mer än det.
Men helt klart att det hände nåt där i slutet på kurvan.. Kollade den oklippta versionen av filmbiten för att se tempmätaren, och tempen verkar vara ganska exakt 600 just där. Så vi kan nog dra slutsatsen att den inte riktig visar rätt....

Nu är ju det här ett mindre problem för dragrace tävlingarna som är kvar, då är det bara ut med choken så fort man kommit i mål. Men det måste ju ändå lösas.. Frågan är om det räcker med att byta nålen till en som ger mer soppa eller om jag måste byte trotteln? Jag tror att trotteln påverkar mer egentligen för jag gasade knappt nåt i kurvan, jag tror inte det var halvgas ens.

Ang att tvätta bort alurester så använder jag saltsyra. Bara pensla på, vänta tills det börjar bubbla och lukta satan och sen rubba lite. Man behöver lite tålamod men det funkar kanon. Cyllen blev som ny efter förra kolvraset och det var mycket värre än den här.

Dom goda nyheterna med det hela var väl att skotern känndes mycket stabil nu :) Lite skillnad mot Olympicen ;) Kurvan där var den allra första kurvan jag tog med den så man var ju lite försiktig, men det känndes bra!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 13 mar 2012, 21:14

Motorn sitter ihop och går igen.. Nu ska 102an dit, hade tänkt mig få till den innan helgen :)

Den var lite för smal för remmen så den ska shimsas ut.. Det var ett 3 mans jobb att gänga av korset.
Till slut så kom den lös iaf :)
Bild

Jag hade köpt en bricka för att få ut korset men brickan räckte inte till utan det behövs flera, så nu ska det svarvas en hylsa istället..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 14 mar 2012, 20:04

Nu är 102an på plats.. O h-vete så frän det är med startgropar ;) Något svårkörd på en halkig väg men imorgon ska vi testa på banan där det finns fäste.

Inslaget ligger på ganska exakt 8000 nu och det lilla man hann testa så verkar den inte övervarva heller utan den varvar snarare för lite än. Lila fjäder och 32 grams vikter.. Men vi får se på riktig imorgon.

Givetvis så skulle batteriet i kameran ta slut igen... Men lite film hann den med iaf.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MDVIVHw0Hzs[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Gunnar » 14 mar 2012, 20:40

hehe, de är manligt med startgropar.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 14 mar 2012, 20:55

Jepp, hur frän som helst :) Det är inte några djupa gropar men det hugger rätt bra. Trodde faktiskt inte att inslaget skulle bli såhär högt. Det ska bli spännande å se hur den beter sig när det finns fäste.
Ett momentstag mellan motorn och sekundären känns som att det kan börja bli aktuellt nu. Och kanske trippelkedja istället för dubbel...
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 15 mar 2012, 16:57

Slut kört med den här motorn...
Variatorn skrot, cyllen skrot, veven antagligen skrot också. Smällen var så hård att insugsgummit (armerat hydralslang, 1 vecka gammal) gick rakt av. Pipan blev skadad också.
Tydligen så går det inte å ha hur högt inslagsvarv som helst, inte ens på en liten enstånka och på halt underlag :roll:

Vet inte riktig vad som hände men variatorn höll inte, när den slog till så släppte antagligen nån pressning nånstans. Innerskivan hamnade sne och slog sönder cyllen. Vevhuset är full i cylinderbitar för den går inte runt hela vägen. I den tiondels sekunden när det här hände så blev nog vibrationerna så mycket att även gasaren och pipan slets lös.
Vi får se om veven har överlevt men jag tror ju att den kan ha blivit en aning krokig.
Konan i variatorn är helt förstörd, jag kunde plocka av variatorn utan avdragare, trots att jag hade dragit den ordentlig innan. Var jobbigare att få ut variatorbulten för den var krokig också.

Aja.. Är bara glad att jag inte fick några bitar i ansiktet. Variatorskyddet var på plats när det hände och hjälmen var på.
En bra avslutning på en jävla värdelös säsong :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av marino carlsson » 15 mar 2012, 17:00

Haverikommisionen har en överlägsen vinnare ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Team Lillsia » 15 mar 2012, 17:04

Vilken helvetes smäll de läre ha blitt :O Variatorerna linjerar inte lika bra nu som förr såg ja :(
Gud va tråkigt för dig. vi lider med dig!!
// Thomas
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Skriv svar