Smart!Holländaren skrev:Den går igen Rätt ring gav 10,5 kg i komp och sen var det bara dra i snöret och den gick igång.
Gasaren lär behöva lite justering men det tar jag nån dag när det inte är 20 minus.
Nu ska ni få en titt i Underdogs utvecklingsavdelning
Jag har insett att jag kommer få leka mycket med tändningen för att få ut max effekt utan att den spikar. Inte helt lätt att få det rätt på en eller 2 gånger när man inte har nån aning vad CDI:n har för kurva... Att ställa om tändningen är inget roligt jobb på dom här motorer, man måste lös med magnapullen och medbringaren till den för att komma åt bultarna, och sen är det bara gissa hur mycket man vrider på tändplattan. Det enda sättet att kolla tändningen är att skruva dit alla grejer igen och kolla med tändningslampa.. Rätt värdelös mao. Låter kanske inte som så mycket jobb men det tar ändå 10 min till en kvart från att man börjar tills allt sitter ihop igen. Vi har funderat tidigare hur vi skulle ha löst det, och nu när det var så kallt och man ändå inte vill ut o köra så tänkte jag börja med en prototyp.
Första tanken var ett långt stag som kommer ut genom blocket, men det ska ju sitta på ett åtkomligt ställe också och det visade sig snabbt att på dom ställen där man kommer åt på utsidan så är det alldeles för mycket grejer i vägen på insidan. Det andra alternativet var en plåtbit som står rakt ut från tändplattan. Filade upp lite hål i ett skrotvevhus och sen gjorde jag en arm..
Armen sitter på undersidan av tändplattan, då krockar den inte med svänghjulet.
Tändplattan på plats.
Istället för bultar så hålls plattan på plats med små fjädrar, så den sitter där den ska men går att flytta utan att man behöver skruva bort nånting.
På utsidan ser det ut såhär.. Armen hade fått vara lite längre och hålet lite finare men det är bara en prototyp Det enda som saknas nu är ett sätt att låsa fast armen men det är nog inget stort problem.
Tyvärr så är det nog förmodligen ett måste att ha isär hela motorn för att modda vevhuset på det här viset, men den tiden det tar tjänar man nog igen genom att slippa skruva bort halva motorn varje gång man ska ställa om tändningen
Blizzard SS 277
Re: Blizzard SS 277
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Idag blev det en prototyp 2
Kom på att jag faktiskt hade en plåtbock och att plåt inte behöver vara rak. Det gjorde det mycket enklare att komma ut från blocket. Tror nog det ska gå att fixa det här utan att plocka isär hela motorn nu! Bara tejpa för alla hål och axlar ordentlig så dom inte blir full i spån.
Lite diskretare hål också. Hade fått vara lite mindre iaf men jag har inga mindre slipstift förutom dom med 2,4mm skaft och då tar det väl ett halvt år att porta upp en brevlåda i blocket.
Lite fler bilder på vad som hände i utvecklingsavdelningen idag.. Här är det inte bara skotergrejer som tillverkas. Sambon har kontor i källaren och har inte velat vara där för att det är så kallt. Ett element hjälper nog inte mycket om det inte ligger under hennes fötter. Så jag byggde om en billig värmefläkt till vattenburen aerotemp. Ett Volvo cellpaket passade som handsken i den. En granne lödde några vettiga anslutningar på paketet. Hade egentligen tänkt att han skulle förklara för mig hur man skulle göra men han erbjöd att göra det åt mig, så där lärde man sig ingenting men sparade lite jobb iaf, fast jag fick hjälpa honom att få ordning på datorn istället Sen var det bara plocka ur elpatronen, koppla om lite el så termostaten styr fläkten istället för patronen, flytta termostaten till den kalla sidan, och så var den klar!
Nu har vi inte haft värme på i källaren för att hon ändå inte var där så det var 10 grader där nere. Panntemp 75 grader, och luften som kommer ur aerotempen är 55 grader. Verkar funka alldeles utmärkt Tempen har gått upp till 16 grader sen installationen tidigare ikväll, blir intressant å se vad det är imorgon bitti.
Kom på att jag faktiskt hade en plåtbock och att plåt inte behöver vara rak. Det gjorde det mycket enklare att komma ut från blocket. Tror nog det ska gå att fixa det här utan att plocka isär hela motorn nu! Bara tejpa för alla hål och axlar ordentlig så dom inte blir full i spån.
Lite diskretare hål också. Hade fått vara lite mindre iaf men jag har inga mindre slipstift förutom dom med 2,4mm skaft och då tar det väl ett halvt år att porta upp en brevlåda i blocket.
Lite fler bilder på vad som hände i utvecklingsavdelningen idag.. Här är det inte bara skotergrejer som tillverkas. Sambon har kontor i källaren och har inte velat vara där för att det är så kallt. Ett element hjälper nog inte mycket om det inte ligger under hennes fötter. Så jag byggde om en billig värmefläkt till vattenburen aerotemp. Ett Volvo cellpaket passade som handsken i den. En granne lödde några vettiga anslutningar på paketet. Hade egentligen tänkt att han skulle förklara för mig hur man skulle göra men han erbjöd att göra det åt mig, så där lärde man sig ingenting men sparade lite jobb iaf, fast jag fick hjälpa honom att få ordning på datorn istället Sen var det bara plocka ur elpatronen, koppla om lite el så termostaten styr fläkten istället för patronen, flytta termostaten till den kalla sidan, och så var den klar!
Nu har vi inte haft värme på i källaren för att hon ändå inte var där så det var 10 grader där nere. Panntemp 75 grader, och luften som kommer ur aerotempen är 55 grader. Verkar funka alldeles utmärkt Tempen har gått upp till 16 grader sen installationen tidigare ikväll, blir intressant å se vad det är imorgon bitti.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Hoppas du kan bjuda på en bastukväll till helgen ....
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Finurlighetsminister Nico Beijer, kom till kassan. Det är någon från NASA som söker dig i receptionen..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Blizzard SS 277
OMC motorerna har ett liknande system på tändplattan för att reglera tändningen.
Man drar i en spak och då ändras tändningen,primär variatorn spärras i öppet läget och pysventiler till cylindrarna öppnas...Många stag och vajrar
Neutral control har jag som för mej att det hette.Men din lösning med fjäderbelastad platta är mycket bättre än OMCs marakkas variant.
Man drar i en spak och då ändras tändningen,primär variatorn spärras i öppet läget och pysventiler till cylindrarna öppnas...Många stag och vajrar
Neutral control har jag som för mej att det hette.Men din lösning med fjäderbelastad platta är mycket bättre än OMCs marakkas variant.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
- Ort: Järvsö
Re: Blizzard SS 277
de här med att få fast tändningen i önskat läge...går det inte om du gör plåten som sticker ut ur blocket lite fjäderbelastad så att den ligger emot blocket lite grann. Och sen fräser små gropar eller jack om du vill vara mer noga, i blocket för att ställa tändningen i olika steg. Och sen fixar du fast nått tunnt plattjärn på högkant på den sidan du fräst jacken i. på så sätt kan du få tändplattan att sitta kvar i önskat läge. kanske en extremt dum idé men ändock en idé och sånt brukar ju uppskattas på forumet!
/Thomas
/Thomas
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
gör som gammla engelska motorcycklar mf. hade, och kör med wire och tändlägesreglage på styret. då har man något att sysselsätta sig med på banan
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
de var ju de jag sa men han var inte så sugen på de.....
fanns ju aktersnurror som hade sånt också
fanns ju aktersnurror som hade sånt också
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Nej jag vill inte göra det _för_ lätt att justera tändningen. Gränsen mellan bra effekt och sönderspikade kolvar verkar inte vara så brett så hittar man nån inställning som fungerar så är det nog bäst man låter tändningen vara där
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
aj fan de såg ja inteGunnar skrev:de var ju de jag sa men han var inte så sugen på de.....
fanns ju aktersnurror som hade sånt också
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Så, jag gjorde ett ryck med maskinen igen idag, och nu är den justerbara tändningen på plats på rätt motor, och motorn har startats igen
Här har ni en kort demonstrationsfilm
Patent pending
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hBGhhj95Ndk[/youtube]
Här har ni en kort demonstrationsfilm
Patent pending
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hBGhhj95Ndk[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Blizzard SS 277
Onekligen väldigt fyndigt och smidigt
Re: Blizzard SS 277
Ser ju jäkla behändigt ut men en sak jag undrar är hur du ska få fast tändplattan så att den inte ligger där och vibrerar ?
Medlem i TT RACING.
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Gissar på locktight så den är i det närmaste stum men går röra. Låsningen på justeringen håller den ju där den ska vara ändå. Mycket finurligt. Hur många grader kan du flytta den?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Svaret finns några inlägg tidigare
Längre bultar och fjädrar håller ner plattan.
Såhär alltså:
Längre bultar och fjädrar håller ner plattan.
Såhär alltså:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Har du provstartat och testat funktionen?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Vad duktiga vi var på läsa ikväll
Mao så är svaret på din fråga ja Har inte justerat nåt utan jag ställde tändningen som den stod innan jag gjorde den justerbar utifrån. Men det var ju iofs en justering det också. Den går att flytta ungefär så mycket hålena i tändplattan tillåter.Holländaren skrev:motorn har startats igen
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Blizzard SS 277
den där patenten vill jag köpa av dej Nico
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Kom på att jag hade tagit lite bilder också..
Såhär ser det ut på utsidan. Muttern i mitten har jag borrat upp så gängen tar aldrig där. Man justerar och låser fast armen med låsmuttrarna som sitter på var sida om fästet, på så vis blev det alltså helt steglöst.
Och här hade vi insidan.
Såhär ser det ut på utsidan. Muttern i mitten har jag borrat upp så gängen tar aldrig där. Man justerar och låser fast armen med låsmuttrarna som sitter på var sida om fästet, på så vis blev det alltså helt steglöst.
Och här hade vi insidan.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277
Sånt här tycker jag om! smart och kul Nico!!
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75
Ski-Doo Olympique 340-75