Blizzard SS 277

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 15 jan 2012, 19:12

Jag ska prova att spänna upp den här fjädern nu, borde bli bättre då. Det som var med den andra fjädern var att den aldrig skulle orka växla ur för fjädern var för styv helt enkelt. Då skulle jag behöva tunga ner primären och tappa ännu mera inslagsvarv. Den fjädern som jag har i sekundären nu är förmodligen en 5500 fjäder och den kanske funkar bättre om jag spänner den lite hårdare.
Har tagit hem grejer nu för att kunna skruva i båda variatorer så imorgon kanske det blir lite ordning på grejerna här. Jag har just nu 3 brickor i varje vikt och det är 11 gram som jag har att plocka bort där, och locket var 2 gram också ;) Och sen står fjädern i sekundären på det allra svagaste läget så den går att spänna upp plus att jag kan sätta dit den flackare helixen om det nu behövs. Kollade idag hur spänt sekundären är på Olympicen, och drar man med 1,5 kg så börjar skivan röra på sig så den är knappt spännt nånting alls, och fjädern trycker nästan ingenting heller, och trots det har den funkat bra.

Får jag nu inte till variatorerna så skulle en nödlösning vara att passa in Olympic pipan som ger effekt lite tidigare än den här nya. Frågan är om det går att ta sig till 8000 med powerblocken utan att sen övervarva när effekten kommer, man får ju som ingen växlingskurva på dom. Eller så får man hoppas att comet fjädrana kommer tidigt i veckan så skulle det gå att försöka få det hela att funka med 102an.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av marino carlsson » 15 jan 2012, 23:05

Jag önskar denna djungel inte vore så mörk och djup
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 15 jan 2012, 23:14

Ok,ja det är ju risken att den varit för hård men det lät som den hade så jobbigt att nå effektbandet så jag tänkte att om du fortsatt som den var så hade man fått reda på att den orka med sen backat därifrån.Men du var kanske så övertygad att den var för hård så det inte var nån ide att fortsätta med den fjädern,tror dock det blir bra om du spänner den du har nu när du fått motorn att gå bättre.

Knepigt bara att den där olympicsekundären kan vara så mjuk....kanske den är mjuk i spänningen men den har svårt att separera skivorna lixom om du förstår hur jag menar. Grejen är ju att om allt är lika och sekundären från mach1 är så mycket hårdare så borde den ju varva kollosalt bara och inte växla,typ köra på ettan hela tiden.

Svårt detta och sitta och gissa,tror dock att du är på rätt väg.

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 15 jan 2012, 23:34

marino carlsson skrev:Jag önskar denna djungel inte vore så mörk och djup
Nä precis,men man får ta det systematiskt och inte ändra för mycket åt gången.
Grejen nu är ju att hitta orken,varvet och sen tuna utifrån det.

Bommade att pipan är bytt och det spelar ju förståss in,men nu är väl annan cyl på oxå så då får man väl nästan ta den som en "ny" motor och börja från skratch (eller vad det heter) ;) . Är väl det som gjörs iofs ;) .

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 15 jan 2012, 23:44

En ganska stor ändring jag gjorde förutom sekundären är att jag kör med en ny pipa nu. Med den här pipan så kanske den aldrig hade orkat komma upp i varv på Olympicen heller, det var nog kanske gränsfall med den gamla pipan. Där var det så att på dragrace så var den rätt slö iväg men så fort man lämnade startmattan så blev det mattspinn, motorn kom upp i varv och började ge effekt, och då stack den iväg. Nu har jag både en matta som ger bättre grepp så det blir mindre mattspinn, och en pipa som börjar jobba senare, och nu har den problem att komma upp dit trots att jag tror att sekundären är aningen hårdare redan än vad den var på olympicen.
Pipan verkar iaf helt klart göra det jag hade tänkt mig, dvs ge mer effekt vid högre varv, men jag hade inte riktig räknat med att motorn skulle bli så svag på låga varv att den aldrig kommer till dom varven som pipan är gjort för. Cyllen är det inte ändrat så mycket i egentligen, det blev nån grad mer på avgasporten, men jag har mest jobbat på bredden den här gången ;)

Jag har plockat ur vikterna ur powerblocken och det var 3 brickor i varje, locket till brickorna kan man väl se som en bricka också för kör man med 0 brickor så behöver man inte nåt lock heller. Sammanlagt har jag alltså 3 ggr 3,5 gram + locket 2 gram att plocka bort. Vikt "stommen" är 33 gram och med 3 brickor och locket är den 45,5. En rätt stor skillnad mao, men nog ska det gå att få den att komma upp i varv genom att plocka bort nån bricka. Jag är på 7000 nu och lyckas jag bara ta mig till 8 så tror jag att pipan sköter resten. Frågan är bara om den inte genast skjuter förbi effektområdet och börjar övervarva när man får för lätta vikter.

Tänkte testa med primären först och går inte det så får jag spänna sekundären också. Fördelen som jag ser med att jobba med primären är att jag får upp inslagsvarvet också när man lättar vikterna. Plus att jag fått för mig att det ska vara bra om sekundären är så slapp som möjlig när man inte är intresserad av att släppa gasen allt för ofta.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 16 jan 2012, 00:36

Tror du tänker helt rätt!
Skulle den övervarva så är ju det bra,då är du ju på rätt väg och kan backa tillbaka lite på primären.

Då är det ju pipan som är "boven".
Högvarvig och smalt register,inte det lättaste att få till.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 16 jan 2012, 00:39

Mycket varv o smalt register är nog det som gäller för att få ur effekt ur en sån liten motor :) Frågan är om det går att få till med powerblocken, men det lär vi få se :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 16 jan 2012, 00:45

Ja,finns ju inte så mycket att välja på.
Ja det skulle ju vara lägre effekt då,men det kanske inte är så intressant ;) ?!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 16 jan 2012, 13:37

Nu jävlar! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plockade bort 2 utav 3 vikter i primären och nu kom den upp i varv mycket snabbare, men av nån anledning så ville den bara varva strax över 8000 :? Så jag tänkte vi fortsätter väl på den här vägen, så nu blev det helt tomma vikter, inte ens locket sitter där.. Och nu börjar det alltså likna nåt! Inslaget ligger på 6000, den kommer upp i varv riktig snabb (dock inte riktig så snabb som man hade önskat sig), och lägger sig sen på 9000 och fortsätter sakta till 9500 :mrgreen: Den verkar gå en aning för snål men nu får man då iaf hålla i sig. Filmbit komer snart, ska strax ut med hjälmkameran så jag får analysera lite.
Nu såg det väl lite mer lovande ut inför helgens race iaf!

Mina Comet fjädrar har också kommit så jag undra om man inte skulle testa stoppa dit den för att försöka förbättra starten, nu när man iaf har en någorlunda fungerande lösning som bara är att smälla dit i fall inte Cometen vill funka.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 16 jan 2012, 14:33

Lyckan varade inte speciellt länge....
Vad less man blir :!:
IMG_2832.jpg
Har alltså spikat sönder kolven. Men jag undrar varför den spikar.. För mycket piptryck tror jag inte det är för jag hade nog mer tryck ifjol (mycket längre stinger) och då spikade den ingenting. Kompet är samma, men varvtalet är lite högre nu. Nu lär jag väl åka på sänka kompet och få ännu mer fel squishmått. Aja, ska hämta en ny kolv nu iaf så får vi se vad som händer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av spider66 » 16 jan 2012, 14:51

Kan du inte använda nedre kolvrings spåret?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 16 jan 2012, 16:16

Kul att höra att det börjar bli fart!
Tråkigt att den inte gick så länge denna gång.
Har du samma diameter på stingern som förut eller är den trängre?
Du skrev ju oxå att du trodde den var aningens för snål?!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 16 jan 2012, 16:36

Jo antagligen var det väl en kombination av för snål och det höjda varvtalet.. Ikväll blir det att skruva lite hos Lars/forsnäsmopar så jag slipper hålla på ute i snön, och jag tänker nog ta den säkra vägen nu, tjockare topppackning och bestycka upp den i samma veva och sen får man ta det därifrån. En motor som bara håller en repa kommer man inte så långt med :)
Tog även med mig Comet prylarna, det var bara lila fjädern som hade kommit, ingen blå. Tror mer på den blåa faktiskt så det var lite synd. Men prio ett är nu såklart att få den att hålla.

Hade full koll på tempen medans jag körde och den såg inte ut att gå snål där, men den nös till några ggr på väg ut från gården och det är ju inget bra tecken, men jag tänkte att jag skulle kolla tempen och stiftet. Tempen såg inte onormal ut, om nånting så var den lite för låg, och den gick ju bra så jag kollade aldrig stiftet heller förens jag inte fick igång den sen när jag skulle ut ta en sväng till, och då hade man redan hunnit sura ner stiftet igen. Kan vara svårt att tolka tempmätaren rätt också för går den alldeles för snål så går den ju kallare också. Men jag ska bestycka upp den ordentlig o sen gå ner därifrån.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Gunnar » 16 jan 2012, 18:18

när man hör att det spikar så spikar det riktigt mycke. de höga varvet me lätt spikning så dödar du kolven på engång.
helt rätt att ta ner kompet.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 16 jan 2012, 19:32

Det jävliga är att jag verkar vara stendöv när det gäller spikningar, jag hörde inget spikade alls. Och så var det sist också när den nöp, jag tyckte det lät bara bra medans Lars som stod en bit bort tyckte den lät som en stenkross ;) Men det var då med den gamla cyllen. Det kanske är så att pipan låter mer än spikandet när man sitter på skotern.
Jag har en rätt hög avgasport nu, squishhöjd som egentligen är på tok för stor och en ganska snäll squishvinkel också så jag tycker inte den ska spika egentligen men det är klart det kanske blev lite för mycket av allt på 9500 varv.

Motorn sitter ihop igen iaf, man såg på kolven att den faktiskt har gått snål så jag hoppas att det bara var det, men ska ändå sänka kompet för säkerhets skull.

Bjuder väl på en bild också :)
IMG_2833.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Phazer-85 » 16 jan 2012, 19:47

Ser nästan ut som Lars sneglar argt på Lasern och tänker....- Fan ta dig om du inte funkar i vinter, annars skaffar jag mig en Ski-doo.... ;)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 17 jan 2012, 00:16

Nu tror vi att vi har lokaliserat iaf en av anledningarna till spikandet.. Brytartändningen pallar inte med såna här varvtal!
Iofs var inte det helt oväntat men just nu beter den sig precis som att kondingen har farit och det är inte helt otänkbart att den har överbelastats och gått sönder.
Den puffar o har sig från ca 5-6000 varv o uppåt och under (försiktig) körning så kommer det eldflammor ur pipan vid smällarna, min 640 gjorde precis så när en konding hade farit. Stiftet är kritvit (testat 2 olika) och kolven dyngblöt... Det går som inte ihop om det skulle vara nåt annat än tändfel.

Har iaf tagit hem fläkten och tändinställningslampa nu så jag får kolla tändinställningen imorgon, har man tur så är det bara att brytaren har för lite spel eller nåt sånt för då slipper jag skruva allt för mycket.. Men antagligen är det så att man nu äntligen har gått över gränsen för vad ett brytartändsystem pallar med, så det blir nog antagligen en CDI konvertering imorgon.


Och det är klart Lars vill ha en Ski-Doo :) Han har redan gjort ett stort steg åt rätt håll genom att byta till Rotax, nu är det bara ett steg till.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 17 jan 2012, 15:13

Har just stoppat dit fläkten för att kolla tändningen, och den tänder precis där den gjorde ifjol och i höstas. Så det är inte fel på spetsen eller plattan eller nåt, utan det måste vara kondingen som har farit.. Nu är det bara dit med CDI grejerna, måste bara vänta på att Lars ska ta sig hem.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av marino carlsson » 17 jan 2012, 15:15

Ska bli roligt att höra hur det går vägen för er senare.. Vill ju verkligen att du ska få snurr på den!

Förresten så kommer det en till stånka till Skellefteå ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 17 jan 2012, 15:27

Jo jag såg att det hade dykt upp en Yamadoo i anmälningslistan ;)
Får verkligen hoppas att det här kommer funka nu.. Har beställt ett gäng reservkolvar iaf, känns som att dom kan vara bra å ha när det går såhär för just nu är det kolvhäxan 5 eller 6 - Forsnäs/Underdogs 0.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar