TNT 292 -71
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
TNT 292 -71
Ja då hade man lyckats dra igång ett till projekt Måste ha ihop den här maskinen till vintern så lite tidspress har man iaf. Känns just nu att man har gott om tid men man vet ju av erfarenhet hur det brukar sluta
Jag köpte skotern för 2 år sen utanför Östersund nånstans där den har gått som folkrace maskin. Den var mao i ett ganska bedrövligt skick, mycket hempul på den, knäckta skidor och boggihjul utan gummi, men inget som inte går å lösa. Motorn som satt i var en 277a och nån orginalmotor fanns inte. Nu har man lyckats samla på sig lite delar under dom senaste 2 åren så det går att bygga ihop en 292 motor med rätt grejer
Nu ska den alltså ihop, tanken är väl att plocka isär i princip hela maskinen och ge allt en uppfräschning för det behövs för dom alldeles flesta delar på den.
Såhär såg den ut fram till idag.. Pakethållaren var ca 30 cm högre från början, varje gång man drog i startsnöret så slog man handen i det så det kapade bort dagen efter jag köpte den.
Här satt det en motor av fel modell.. Bra å ha men den ska inte sitta i den här maskinen
Idag började jag alltså riva lite i den.. Det slutade såhär.
Skitig är den... Ska tvättas upp nästa gång man är i garaget.
Cyllen är i behov av en del kärlek.. Kommer borras till 76,0 mm (andra överdim, då kan man köra med 299 kolv ist för att försöka hitta 292 kolvar vilket inte verkar vara så lätt).
Sen får man se vilken topp det blir, den i mitten tyckte jag såg vettigast ut. Den vänstra är en 247 topp men skulle gå svarva upp till 76 mm.. Men den såg ju ut som en 10 liters hink så jag tror vi skiter i den. Dom andra är 292 toppar, inte riktig samma förbränningsrum på dom och den i mitten ser ut att ge mest fördelaktig kompförhållande.
Men på utsidan såg motorn lite bättre ut iaf
En bonusbild kan ni väl få också på lite gula huvar
Det var allt för idag iaf!
Jag köpte skotern för 2 år sen utanför Östersund nånstans där den har gått som folkrace maskin. Den var mao i ett ganska bedrövligt skick, mycket hempul på den, knäckta skidor och boggihjul utan gummi, men inget som inte går å lösa. Motorn som satt i var en 277a och nån orginalmotor fanns inte. Nu har man lyckats samla på sig lite delar under dom senaste 2 åren så det går att bygga ihop en 292 motor med rätt grejer
Nu ska den alltså ihop, tanken är väl att plocka isär i princip hela maskinen och ge allt en uppfräschning för det behövs för dom alldeles flesta delar på den.
Såhär såg den ut fram till idag.. Pakethållaren var ca 30 cm högre från början, varje gång man drog i startsnöret så slog man handen i det så det kapade bort dagen efter jag köpte den.
Här satt det en motor av fel modell.. Bra å ha men den ska inte sitta i den här maskinen
Idag började jag alltså riva lite i den.. Det slutade såhär.
Skitig är den... Ska tvättas upp nästa gång man är i garaget.
Cyllen är i behov av en del kärlek.. Kommer borras till 76,0 mm (andra överdim, då kan man köra med 299 kolv ist för att försöka hitta 292 kolvar vilket inte verkar vara så lätt).
Sen får man se vilken topp det blir, den i mitten tyckte jag såg vettigast ut. Den vänstra är en 247 topp men skulle gå svarva upp till 76 mm.. Men den såg ju ut som en 10 liters hink så jag tror vi skiter i den. Dom andra är 292 toppar, inte riktig samma förbränningsrum på dom och den i mitten ser ut att ge mest fördelaktig kompförhållande.
Men på utsidan såg motorn lite bättre ut iaf
En bonusbild kan ni väl få också på lite gula huvar
Det var allt för idag iaf!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: TNT 292 -71
Se där ja! Blir en riktigt fin maskin de där med! samlingen får saliv att flöda!
Ski-Doo SS25 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79
Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64
Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67
Ski-Doo Blizzard 9700 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79
Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64
Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Garaget får min saliv att flöda ännu mer.. Iaf när det är städat..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: TNT 292 -71
Jäla fin samling med ski-doos du har, kanske att du skulle bryta mönstret och tränga in en Yamaha åxo
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Det har faktiskt varit en Yamaha i garaget en gång, inte min o det var bara över natten, men du skulle hört vad gulingarna klagade efteråt Dom hotade med att skruva isär den o gömma delarna om jag skulle låta det hända igen.Phazer-85 skrev:Jäla fin samling med ski-doos du har, kanske att du skulle bryta mönstret och tränga in en Yamaha åxo
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Tror att det hann ändå komma lite baciller av den som smittade ner Jockes maskin ....Holländaren skrev:Det har faktiskt varit en Yamaha i garaget en gång, inte min o det var bara över natten, men du skulle hört vad gulingarna klagade efteråt Dom hotade med att skruva isär den o gömma delarna om jag skulle låta det hända igen.Phazer-85 skrev:Jäla fin samling med ski-doos du har, kanske att du skulle bryta mönstret och tränga in en Yamaha åxo
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Jockes maskin är ju en bacill Arctic.. Huvva...
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: TNT 292 -71
Äsch...nu ska vi inte vara sånn, de va inte så att dom hotade att skruva lös delarna för egen fördel och då greps du av panik över hur ofantligt många hästar du skulle få i den gula flottenHolländaren skrev:Det har faktiskt varit en Yamaha i garaget en gång, inte min o det var bara över natten, men du skulle hört vad gulingarna klagade efteråt Dom hotade med att skruva isär den o gömma delarna om jag skulle låta det hända igen.Phazer-85 skrev:Jäla fin samling med ski-doos du har, kanske att du skulle bryta mönstret och tränga in en Yamaha åxo
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: TNT 292 -71
En bonusbild kan ni väl få också på lite gula huvar
Det var allt för idag iaf![/quote]
Tycker det ser ut som ett badkar fullt med bad ankor
Det var allt för idag iaf![/quote]
Tycker det ser ut som ett badkar fullt med bad ankor
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
mogge skrev: Tycker det ser ut som ett badkar fullt med bad ankor
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Haha ja men inte är det väl nåt fel på badankor
Idag så tänkte jag spola av chassit lite snabbt... Fast att det skulle gå lite snabbt var ju bara å glömma bort. Man har ju varit med om skitiga skotrar men den här tog då priset! Ett tjockt lager med envis dynga satt på varenda kvadratcentimer på hela skotern. Man blev skitig själv bara genom att titta på den. Efter 2 timmar med högtryckstvätt, diskborste och avfettning så blev jag fortfarende kladdig om fingrarna när jag tog i den. Grejer som jag trodde skulle vara svarta fick plötslig en annan färg bara man gnuggade nog mycket. Chassit ska dock vara svart Fast det kom fram lite ren plåt och rost, men inget allvarligt.
Och till slut så blev den då ren iaf.
Nästa steg är väl att kapa bort pakethållaren och svetsa/slipa chassit på några ställen, sen ska det nog på lite ny färg.
Ja så blev den.. Ides inte torka den efter all slit.
Ställde dit motorn bara för att den skulle se ut lite mer som en skoter
Idag så tänkte jag spola av chassit lite snabbt... Fast att det skulle gå lite snabbt var ju bara å glömma bort. Man har ju varit med om skitiga skotrar men den här tog då priset! Ett tjockt lager med envis dynga satt på varenda kvadratcentimer på hela skotern. Man blev skitig själv bara genom att titta på den. Efter 2 timmar med högtryckstvätt, diskborste och avfettning så blev jag fortfarende kladdig om fingrarna när jag tog i den. Grejer som jag trodde skulle vara svarta fick plötslig en annan färg bara man gnuggade nog mycket. Chassit ska dock vara svart Fast det kom fram lite ren plåt och rost, men inget allvarligt.
Och till slut så blev den då ren iaf.
Nästa steg är väl att kapa bort pakethållaren och svetsa/slipa chassit på några ställen, sen ska det nog på lite ny färg.
Ja så blev den.. Ides inte torka den efter all slit.
Ställde dit motorn bara för att den skulle se ut lite mer som en skoter
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: TNT 292 -71
Vad är tanken med denna maskin, blir de sabbats år med den andra farkosten eller??
Du är iof rätt lång, men tror ändå att de blir svårt att rodda båda samtidigt
Du är iof rätt lång, men tror ändå att de blir svårt att rodda båda samtidigt
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Nej den kommer inte ersätta Olympicen, den här ska köras där man inte får köra med glidboggi eller grejer som är nyare än 75 (motorn i olyn fanns inte förens -80). Blir ingen fullblodsräser men lite portning blir det såklart och tanken var väl att den skulle få sig en pipa också. Men som sagt ingen våldsam portning för 292 prylar växer inte på träd, så jag vill inte porta sönder den. Tar man det mesta på kolven (går att porta ner 2,5 mm) så är det bara byta kolv om det nu visar sig att man har tagit lite för mycket. Tror dock inte det blir så stor risk för det för den kommer bli ganska snäll, men bäst å vara säker Så det blir alltså en "trailportning".Phazer-85 skrev:Vad är tanken med denna maskin, blir de sabbats år med den andra farkosten eller??
Du är iof rätt lång, men tror ändå att de blir svårt att rodda båda samtidigt
Tänkte köra med 180-185 grader avgas (168 orginal), spolportarna låter jag vara på 132 som dom är orginal för det var nog så högt, och insug blir kanske 155-160 grader (148 orginal). Tänkte evt låna en av mina 640 pipor till den och då skulle den få maxeffekt vid 7800 varv med den portningen. Och ett brett register, det känndes ganska lämplig faktiskt Frågan är om nån av piporna får plats i chassit utan att behöva sätta kapen i dom, annars får jag tillverka en ny pipa.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: TNT 292 -71
Holländaren skrev:Nej den kommer inte ersätta Olympicen, den här ska köras där man inte får köra med glidboggi eller grejer som är nyare än 75 (motorn i olyn fanns inte förens -80) Blir ingen fullblodsräser men lite portning blir det såklart och tanken var väl att den skulle få sig en pipa också. Men som sagt ingen våldsam portning för 292 prylar växer inte på träd, så jag vill inte porta sönder den. Tar man det mesta på kolven (går att porta ner 2,5 mm) så är det bara byta kolv om det nu visar sig att man har tagit lite för mycket. Tror dock inte det blir så stor risk för det för den kommer bli ganska snäll, men bäst å vara säker Så det blir alltså en "trailportning".Phazer-85 skrev:Vad är tanken med denna maskin, blir de sabbats år med den andra farkosten eller??
Du är iof rätt lång, men tror ändå att de blir svårt att rodda båda samtidigt
Tänkte köra med 180-185 grader avgas (168 orginal), spolportarna låter jag vara på 132 som dom är orginal för det var nog så högt, och insug blir ca 155 grader (148 orginal). Tänkte evt låna en av mina 640 pipor till den och då skulle den få maxeffekt vid 7800 varv med den portningen. Och ett brett register, det känndes ganska lämplig faktiskt Frågan är om nån av piporna får plats i chassit utan att behöva sätta kapen i dom, annars får jag tillverka en ny pipa.
Jösses va du kan, kom till bygdsiljum på en kaffe kopp och lär mig lite om portning är du snäll
Ang piporna så kan vi väll snacka med Marino om vi inte kan få en egen klass där pipdragning inte är så noga + att man skippar huv och dylikt, bara en massa onödig vikt...
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Att man lyckas skriva ner lite siffror vill inte säga att det kommer funka i praktiken också Vi får väl se
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: TNT 292 -71
Fövisso men de är ju en början, men med tanke på hur badankan går så verkar du kunna de praktiska åxoHolländaren skrev:Att man lyckas skriva ner lite siffror vill inte säga att det kommer funka i praktiken också Vi får väl se
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Ja idag blev det ett 5 minuters ryck också.. Styrningen var moddad för att göra plats åt 277an och styret satt ca 10 cm högre än vad det ska.. Huven var också kapat för att i sin tur göra plats åt styrstången..
Styret ska nu tillbaks till orginal höjd och hålet i huven ska läggas igen.
För att se hur mycket som måste byggas tillbaka så fixade jag till styret lite snabbt och la dit huven.. Satte också en gul ruta på huven, blev ett helt annat stuk på maskinen nu när det hela såg lite mer ut som Ski-Doo hade tänkt sig från början
Lite bilder då..
Styret ska nu tillbaks till orginal höjd och hålet i huven ska läggas igen.
För att se hur mycket som måste byggas tillbaka så fixade jag till styret lite snabbt och la dit huven.. Satte också en gul ruta på huven, blev ett helt annat stuk på maskinen nu när det hela såg lite mer ut som Ski-Doo hade tänkt sig från början
Lite bilder då..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: TNT 292 -71
Ja du Nico, det blir nog en fin maskin detta
Re: TNT 292 -71
Detta gillas skarpt Nico
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: TNT 292 -71
Kul att ni gillar projektet
Idag gjorde jag lite igen.. Kapade bort pakethållaren och slipade bort alla rester.. Svetsarna var gjorda för att hålla 70 ton ungefär så det tog ett tag att slipa bort allt.
Sen var chassit full i hål och nästan alla hål var onödiga. Nog för att det blir svart så dom lär knappt synas och det är ju ingen utställningsmaskin, men det känndes ändå lite bättre å svetsa igen dom
Såhär såg det ut... Och det här är bara sista 50 cm på tunneln! Fanns ca 8 hål till längre fram på den här sidan
Bara dom här 2 hålen behövs..
Ja och så blev det
När ena sidan var slipat o klart och andra sidan svetsat så var jag less på å slipa så jag tänkte ge mig på å försöka få till bakre lyftbågen. Den var både rostig och krokig. Att böja till den gick relativt lätt.. Sen var det det där med att kromet såg förjävligt ut då.
Autosol är bra till mycket men man blir tyvärr inte av med grövre rost. En stor förbättring iaf.
Sen tog jag hem bågen för att testa en grej man har sett.. Putsa kromet med cola och alufolie. Jag tog ca 10x10 cm folie och gjorde det till en lös boll (blanka sidan utåt) och doppade den i colan.. Sen var det bara börja putsa, börja med nästan ingen tryck alls utan bara "klappade" bågen, och sen började jag trycka hårdare allt eftersom, tills foliebollen var så kompakt så det inte hände nåt mer. Då tar man en ny och fortsätter
Här var ett exempel av ett ställe som inte autosolen klarade av. Notera den djupa repan ovanför rostfläckarna.
Och här har vi resultatet, all rost var borta förutom den grövre repan.. Rosten som var på förra bilden satt mellan bulthålen på höger sidan av bågen och bara den där djupaste repan finns kvar nu. Foliet funkade skitbra mao, rekommenderas
Till slut så tänkte jag visa hur nån har satt fast styret i styrstången... Man blir ju inge glad Ska försöka hitta ett styre i bättre skick men annars får jag väl hitta på nåt. Såhär ska jag då inte ha det iaf.
Idag gjorde jag lite igen.. Kapade bort pakethållaren och slipade bort alla rester.. Svetsarna var gjorda för att hålla 70 ton ungefär så det tog ett tag att slipa bort allt.
Sen var chassit full i hål och nästan alla hål var onödiga. Nog för att det blir svart så dom lär knappt synas och det är ju ingen utställningsmaskin, men det känndes ändå lite bättre å svetsa igen dom
Såhär såg det ut... Och det här är bara sista 50 cm på tunneln! Fanns ca 8 hål till längre fram på den här sidan
Bara dom här 2 hålen behövs..
Ja och så blev det
När ena sidan var slipat o klart och andra sidan svetsat så var jag less på å slipa så jag tänkte ge mig på å försöka få till bakre lyftbågen. Den var både rostig och krokig. Att böja till den gick relativt lätt.. Sen var det det där med att kromet såg förjävligt ut då.
Autosol är bra till mycket men man blir tyvärr inte av med grövre rost. En stor förbättring iaf.
Sen tog jag hem bågen för att testa en grej man har sett.. Putsa kromet med cola och alufolie. Jag tog ca 10x10 cm folie och gjorde det till en lös boll (blanka sidan utåt) och doppade den i colan.. Sen var det bara börja putsa, börja med nästan ingen tryck alls utan bara "klappade" bågen, och sen började jag trycka hårdare allt eftersom, tills foliebollen var så kompakt så det inte hände nåt mer. Då tar man en ny och fortsätter
Här var ett exempel av ett ställe som inte autosolen klarade av. Notera den djupa repan ovanför rostfläckarna.
Och här har vi resultatet, all rost var borta förutom den grövre repan.. Rosten som var på förra bilden satt mellan bulthålen på höger sidan av bågen och bara den där djupaste repan finns kvar nu. Foliet funkade skitbra mao, rekommenderas
Till slut så tänkte jag visa hur nån har satt fast styret i styrstången... Man blir ju inge glad Ska försöka hitta ett styre i bättre skick men annars får jag väl hitta på nåt. Såhär ska jag då inte ha det iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½