Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av skoterjocke » 14 sep 2011, 21:49

Det var en gång en kille som hade tänkt lackera om sin inte allt för fina glittriga huv. Vilket skulle visa sig bara vara början, detta resulterade i att (nästan) hela skotern vart isärplockad. Hur kan det komma sig att "renovering" har en sådan dragnings kraft att det blir svårt och hålla sig borta från det?

Historien lyder som detta: I sommar fann jag det lämpligt att rusta upp min huv, sagt och gjort så var de hemmagjorda dekalerna borta och det var bara att börja slipa, och slipa mycket mer. Allt eftersom så började jag spekulera kring skotern och en renovering slog in, började sakta ta lös lite mera saker som jag såg kunde bli finare. Sen var det för sent, renoveringen hade påbörjats och då är det bara att fullfölja. Så att nu under sommaren har det varit full sjå med att förfina denna skapelse, är inte helt färdig men saker & ting kommer i tur & ordning så slutresultatet ska bli intressant. Nog talat för min del så ni får väl njuta av bilder istället.



Lista på vad som har gjorts:

En massa slipning
En massa polering
En massa lackering
Lagning av bakre "tunnel balk"
Snygga till motor-rummet
Kollat igenom boggie


Ska göras:

Renovera huven (på gång)
Nytt dekalsett till skotern
Nya dyna + klädsel
Lackera om skidor
Ny ruta
Och säkert en hel del till..



Ett rent chassi är mycket trevligare att jobba med, motorn ut tagen.

Bild
Bild

Började som sagt plocka lös del för del och fixa till, här är variator-skyddet innan med den fördjävliga, stenhårda färgen.

Bild


Ett mirakel medel + X antal timmar med vårslip och autosol senare..

Bild
Bild

Rost säger vi nej till!

Bild

Bild


Bild

Kemisk metall fungerade bra här.
Bild
Bild

Rengjord tank.
Bild

Nytt bensin filter, kullager till ett av boggie-hjulen samt nya bultar till boggien.
Bild

Flyttade ner orginal hjulen istf för dom nyare ersatta, allt för synens skull :thumbright: (ej gjort på bild)
Bild
Nu börjar det lika något ;)
Bild

Ljuddämpningen åkte av, det som vart kvar var 30 år gammal klister, inte lika kul att handskas med.
Bild


Men några timmar senare med ett antal olika ohälsovänliga ämnen försvann den som tur var. Lite lagning med glasfiberpasta gjordes också.
(glasfiber lagningen var redan gjort av föregående ägare)

Bild
Bild

Bild


Uppslipningen började med korn: 180 och arbetades ner till 400.
Bild

Sprutspackel, och defekter justerade.
Bild
Bild

Bild

Bild

Sedan var det dags för Pray MAX "grundlack med filler" (reklam varning) :lol:
Bild

Bild
Bild
Så långt har jag hunnit på huv fronten, nästa steg är att köpa blank svart och måla.


Alla tipps, kritik och kommenterer är välkomma.

/Skoterjocke

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av Gunnar » 14 sep 2011, 21:57

riktigt seriöst!

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av mogge » 14 sep 2011, 22:02

Håller med, riktigt seriöst. Löp nu linan ut med nya dekaler, så kommer den att bli riktigt fin :thumbright:
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av Phazer-85 » 14 sep 2011, 22:06

Snyggt jobbat, får vi se den på banan i vinter tro??
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av marino carlsson » 14 sep 2011, 22:09

Bra jobbat och dekalsats kan du som jag tipsat om tidigare beställa av ehdd.se i Lycksele då han rekonstruerat upp till bl.a 80´s EX440

Kommer bli kalasbra!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av skoterjocke » 14 sep 2011, 22:25

Phazer-85 skrev:Snyggt jobbat, får vi se den på banan i vinter tro??
Vet inte hur mycket race det blir med denna maskin, dock kanske lite synd då detta är en lite rappare modell. Funderar eventuellt på att införskaffa mig någon liten race skoter att köra med istället. Men man vet ju aldrig.
Senast redigerad av 1 skoterjocke, redigerad totalt 14 gånger.

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av skoterjocke » 14 sep 2011, 22:32

marino carlsson skrev:Bra jobbat och dekalsats kan du som jag tipsat om tidigare beställa av ehdd.se i Lycksele då han rekonstruerat upp till bl.a 80´s EX440

Kommer bli kalasbra!

Såg på deras hemsida att det fanns en bild av en 80s huv med dekaler. Men har redan hunnit lämna in på Skellefteå Reklam så finns inte så mycket att göra nu än att vänta på dom :lol: Men tackar för tipset iaf :thumbright:

Användarvisningsbild
superpalten
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
Ort: Kalix

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av superpalten » 15 sep 2011, 00:39

Har laborera med lite färger till mitt Projekt http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=7573 Har bild längst ner på huvprojektet.

Så kan väl berätta mina tankar.

Valde att inte köra något spackel alls, är rädd att det spricker och timtals arbete i onödan så valde bort det.

Använd inte sprayburkar till huven till färgen, blir för tunt färglager om huven ska tåla några småkvistar eller liknande efter skoterleden.

Bästa tipset jag kan ge är att stoppa på 2K färg om det ska bli seriöst, 1K färgen tar månader innan den blir lika hård som 2K färg och om den ens blir likahård (Trycka hårt med nageln utan att det blir ett ända märke) Använde sprutpistol till kompressorn och Biltemas 2K. 1L = 200kr Pensla går.

DAMFRITT och klibbduk är väl också rekomendera.

Skidorna. Ska du slipa upp dom helt och hållet plåtrent så var noga med grunda väl och än en gång inte för tunn färg. Rekomenderar antingen svart hammarlack utan grundfärg (Tar veckor innan den blir hård, eller 2K färg och grundfärg.

Måla på färgen som redan är på, använd 2K lack.

Viktigaste av allt trycker jag är att alltid rengöra alla underlag med thinner så fettet far bort, gäller alla underlag, plast, plåt, gammal färg osv. I sparsam mängd där man tror att underlaget är känsligt.

Stoppa lite Zinkspray på bultarna du byter som är utsatta annars rostar dom på några sekunder. (Typ dom på bilden du har tidigare i tråden.)

Det här är Mina erfarenheter och antagligen så håller inte alla med.

I övrigt bra jobb, ska följa tråden. :thumbright:
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81

Skidoo SS 25 -84

Lynx X-trim 600 SC -12

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av marino carlsson » 15 sep 2011, 00:54

Jag har också levt i tron att allt skall tinnras eller rödspritas innan lack men hörde att en billakerare tvättade endast med vatten för att slippa problem med lacken.. Ja vet inte va som är bäst men kanske någon annan har ett svar på varför..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
superpalten
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
Ort: Kalix

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av superpalten » 15 sep 2011, 01:13

Rödsprit lämnar efter sig fett så det ska man inte använda, men intressant tanke om vatten, vore kanske bra att avsluta med vatten efter thinner.

Men finns allt för många goda råd inom lackering, vad som är bäst är då en annan sak.

Värdefull länk: http://www.lackering.forum24.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81

Skidoo SS 25 -84

Lynx X-trim 600 SC -12

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av skoterjocke » 15 sep 2011, 18:02

superpalten skrev:Har laborera med lite färger till mitt Projekt http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=7573 Har bild längst ner på huvprojektet.

Så kan väl berätta mina tankar.

Valde att inte köra något spackel alls, är rädd att det spricker och timtals arbete i onödan så valde bort det.

Använd inte sprayburkar till huven till färgen, blir för tunt färglager om huven ska tåla några småkvistar eller liknande efter skoterleden.

Bästa tipset jag kan ge är att stoppa på 2K färg om det ska bli seriöst, 1K färgen tar månader innan den blir lika hård som 2K färg och om den ens blir likahård (Trycka hårt med nageln utan att det blir ett ända märke) Använde sprutpistol till kompressorn och Biltemas 2K. 1L = 200kr Pensla går.

DAMFRITT och klibbduk är väl också rekomendera.

Skidorna. Ska du slipa upp dom helt och hållet plåtrent så var noga med grunda väl och än en gång inte för tunn färg. Rekomenderar antingen svart hammarlack utan grundfärg (Tar veckor innan den blir hård, eller 2K färg och grundfärg.

Måla på färgen som redan är på, använd 2K lack.

Viktigaste av allt trycker jag är att alltid rengöra alla underlag med thinner så fettet far bort, gäller alla underlag, plast, plåt, gammal färg osv. I sparsam mängd där man tror att underlaget är känsligt.

Stoppa lite Zinkspray på bultarna du byter som är utsatta annars rostar dom på några sekunder. (Typ dom på bilden du har tidigare i tråden.)

Det här är Mina erfarenheter och antagligen så håller inte alla med.

I övrigt bra jobb, ska följa tråden. :thumbright:


Mycket god information må jag säga, det där med sprickor med spackel kan du nog ha rätt i men det är hyfsat tunt lager så, men det kanske inte spelar någon roll? Till huven hade jag tänk använda mig utav 2K spray färg på burk från JBW här i skellefteå, kört på burkar där tidigare till en moped. Men hur det blir när man "trycker hårt med nageln" har jag aldrig testa på dom, då jag vet att det flagnar på Hagmans burk färger som är 1K. Har varit och snackat med killarna på JBW och dom ska tydligen tåla bensin, oljor och andra syror + att dom ska vara "stöt tåliga", dom kunde även lägga i lite extra härdare om man ville det.

När det kommer till skidorna var det tänk att dom skulle få en pulverlackering, och kraven för det var att dom helst skulle vara blästrade. Men det beror helt på vad priserna för det är. Far känner någon som hade bläster på jobbet så där går ju en utgift bort iaf som tur är. Så skidorna behöver jag inte utföra mycket mer jobb på.

Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint. ;)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av Gunnar » 15 sep 2011, 18:40

skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint. ;)

Inge slarv nu, du ska polera skruvarna!

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
superpalten
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
Ort: Kalix

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av superpalten » 16 sep 2011, 01:20

skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint. ;)
Precis, bultarna håller säkert flera år men dom är ju inte så fina.

Kommer stoppa rostfria bultar på en del ställen på EXn.

Här är lite fakta om den vanligaste bulten alla handlar.

"Blankförzinkning (FZB)
Blankförzinkning är elförzinkning plus blankkromatering. Zinkskiktets
tjocklek är min. 5 μm för fästelement med gängor under
M6 (1/4") och min 8 μm för M6 (1/4") och grövre. Dessa
skiktjocklekar gäller för lagervaror.
Blankförsinkning med en skikttjocklek av ca 10 μm bör, om ett
långvarigt korrosionsskydd eftersträvas, bör endast användas i mindre
aggressiva miljöer eller som underlag för målning. Ökas
zinkskikttjockleken, ökas också korrosionsskyddstiden i motsvarande
grad."

2K sprayfärg fungerar nog fint!

Men var kul att leka lackproffs i garaget med sprutpistol. 8)
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81

Skidoo SS 25 -84

Lynx X-trim 600 SC -12

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av skoterjocke » 16 sep 2011, 14:56

Gunnar skrev:
skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint. ;)

Inge slarv nu, du ska polera skruvarna!
Du behöver inte vara orolig, satsar på att få allt som kan blänka att bli blankt! 8)

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av skoterjocke » 16 sep 2011, 15:11

superpalten skrev:
skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint. ;)
Precis, bultarna håller säkert flera år men dom är ju inte så fina.

Kommer stoppa rostfria bultar på en del ställen på EXn.

Här är lite fakta om den vanligaste bulten alla handlar.

"Blankförzinkning (FZB)
Blankförzinkning är elförzinkning plus blankkromatering. Zinkskiktets
tjocklek är min. 5 μm för fästelement med gängor under
M6 (1/4") och min 8 μm för M6 (1/4") och grövre. Dessa
skiktjocklekar gäller för lagervaror.
Blankförsinkning med en skikttjocklek av ca 10 μm bör, om ett
långvarigt korrosionsskydd eftersträvas, bör endast användas i mindre
aggressiva miljöer eller som underlag för målning. Ökas
zinkskikttjockleken, ökas också korrosionsskyddstiden i motsvarande
grad."

2K sprayfärg fungerar nog fint!

Men var kul att leka lackproffs i garaget med sprutpistol. 8)

Nej det blir ju inte lika snyggt med zinkfärg som sagt, så det blir nog rostfria blanka bultar. Köper man dessa bult/skruv på speciella ställen eller är dom man köper på tex laitis också korrosionsskyddade?

Lackering är ju grymt roligt förövrigt. Får se om det blir slut lackering helgen :D

Användarvisningsbild
superpalten
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
Ort: Kalix

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av superpalten » 16 sep 2011, 21:12

FZB är det laitis och osv säljer.

Rostfria skruvar i lösvikt är inte lika lätt att hitta, vet inte vilka företag som har det i skeå. Men brukar köpa på Swedol i Haparanda.

Rostfria bultar är märkt A2 eller A4 på skallen.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81

Skidoo SS 25 -84

Lynx X-trim 600 SC -12

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av skoterjocke » 18 sep 2011, 21:10

Helgen spenderades till största del i garaget, lite bilder på vad som hanns med att göra.


Motorn har fallit på plats, och alla detaljer runt om kommer eftersom.

Bild

Bild


Tändspolen "sattes ihop", men då har man såklart slarvat bort skruvarna för fästningen, blir en vända till Laitis i veckan.

Bild



Före
Bild

Efter div. behandlingar
Bild


Bild


Huven fick en liten extra touch.

Bild

Bild

Bild



/Jocke

thol
Inlägg: 69
Blev medlem: 03 okt 2010, 18:40
Ort: bollnäs / Järbo
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av thol » 18 sep 2011, 21:22

det där såg riktigt trevligt ut

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av Lindh » 18 sep 2011, 21:45

Grymt bra jobbat Jocke!!

Användarvisningsbild
superpalten
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
Ort: Kalix

Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!

Inlägg av superpalten » 18 sep 2011, 22:15

Blir fint!
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81

Skidoo SS 25 -84

Lynx X-trim 600 SC -12

Skriv svar