Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Det var en gång en kille som hade tänkt lackera om sin inte allt för fina glittriga huv. Vilket skulle visa sig bara vara början, detta resulterade i att (nästan) hela skotern vart isärplockad. Hur kan det komma sig att "renovering" har en sådan dragnings kraft att det blir svårt och hålla sig borta från det?
Historien lyder som detta: I sommar fann jag det lämpligt att rusta upp min huv, sagt och gjort så var de hemmagjorda dekalerna borta och det var bara att börja slipa, och slipa mycket mer. Allt eftersom så började jag spekulera kring skotern och en renovering slog in, började sakta ta lös lite mera saker som jag såg kunde bli finare. Sen var det för sent, renoveringen hade påbörjats och då är det bara att fullfölja. Så att nu under sommaren har det varit full sjå med att förfina denna skapelse, är inte helt färdig men saker & ting kommer i tur & ordning så slutresultatet ska bli intressant. Nog talat för min del så ni får väl njuta av bilder istället.
Lista på vad som har gjorts:
En massa slipning
En massa polering
En massa lackering
Lagning av bakre "tunnel balk"
Snygga till motor-rummet
Kollat igenom boggie
Ska göras:
Renovera huven (på gång)
Nytt dekalsett till skotern
Nya dyna + klädsel
Lackera om skidor
Ny ruta
Och säkert en hel del till..
Ett rent chassi är mycket trevligare att jobba med, motorn ut tagen.
Började som sagt plocka lös del för del och fixa till, här är variator-skyddet innan med den fördjävliga, stenhårda färgen.
Ett mirakel medel + X antal timmar med vårslip och autosol senare..
Rost säger vi nej till!
Kemisk metall fungerade bra här.
Rengjord tank.
Nytt bensin filter, kullager till ett av boggie-hjulen samt nya bultar till boggien.
Flyttade ner orginal hjulen istf för dom nyare ersatta, allt för synens skull (ej gjort på bild)
Nu börjar det lika något
Ljuddämpningen åkte av, det som vart kvar var 30 år gammal klister, inte lika kul att handskas med.
Men några timmar senare med ett antal olika ohälsovänliga ämnen försvann den som tur var. Lite lagning med glasfiberpasta gjordes också.
(glasfiber lagningen var redan gjort av föregående ägare)
Uppslipningen började med korn: 180 och arbetades ner till 400.
Sprutspackel, och defekter justerade.
Sedan var det dags för Pray MAX "grundlack med filler" (reklam varning)
Så långt har jag hunnit på huv fronten, nästa steg är att köpa blank svart och måla.
Alla tipps, kritik och kommenterer är välkomma.
/Skoterjocke
Historien lyder som detta: I sommar fann jag det lämpligt att rusta upp min huv, sagt och gjort så var de hemmagjorda dekalerna borta och det var bara att börja slipa, och slipa mycket mer. Allt eftersom så började jag spekulera kring skotern och en renovering slog in, började sakta ta lös lite mera saker som jag såg kunde bli finare. Sen var det för sent, renoveringen hade påbörjats och då är det bara att fullfölja. Så att nu under sommaren har det varit full sjå med att förfina denna skapelse, är inte helt färdig men saker & ting kommer i tur & ordning så slutresultatet ska bli intressant. Nog talat för min del så ni får väl njuta av bilder istället.
Lista på vad som har gjorts:
En massa slipning
En massa polering
En massa lackering
Lagning av bakre "tunnel balk"
Snygga till motor-rummet
Kollat igenom boggie
Ska göras:
Renovera huven (på gång)
Nytt dekalsett till skotern
Nya dyna + klädsel
Lackera om skidor
Ny ruta
Och säkert en hel del till..
Ett rent chassi är mycket trevligare att jobba med, motorn ut tagen.
Började som sagt plocka lös del för del och fixa till, här är variator-skyddet innan med den fördjävliga, stenhårda färgen.
Ett mirakel medel + X antal timmar med vårslip och autosol senare..
Rost säger vi nej till!
Kemisk metall fungerade bra här.
Rengjord tank.
Nytt bensin filter, kullager till ett av boggie-hjulen samt nya bultar till boggien.
Flyttade ner orginal hjulen istf för dom nyare ersatta, allt för synens skull (ej gjort på bild)
Nu börjar det lika något
Ljuddämpningen åkte av, det som vart kvar var 30 år gammal klister, inte lika kul att handskas med.
Men några timmar senare med ett antal olika ohälsovänliga ämnen försvann den som tur var. Lite lagning med glasfiberpasta gjordes också.
(glasfiber lagningen var redan gjort av föregående ägare)
Uppslipningen började med korn: 180 och arbetades ner till 400.
Sprutspackel, och defekter justerade.
Sedan var det dags för Pray MAX "grundlack med filler" (reklam varning)
Så långt har jag hunnit på huv fronten, nästa steg är att köpa blank svart och måla.
Alla tipps, kritik och kommenterer är välkomma.
/Skoterjocke
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
riktigt seriöst!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Håller med, riktigt seriöst. Löp nu linan ut med nya dekaler, så kommer den att bli riktigt fin
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Snyggt jobbat, får vi se den på banan i vinter tro??
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Bra jobbat och dekalsats kan du som jag tipsat om tidigare beställa av ehdd.se i Lycksele då han rekonstruerat upp till bl.a 80´s EX440
Kommer bli kalasbra!
Kommer bli kalasbra!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Vet inte hur mycket race det blir med denna maskin, dock kanske lite synd då detta är en lite rappare modell. Funderar eventuellt på att införskaffa mig någon liten race skoter att köra med istället. Men man vet ju aldrig.Phazer-85 skrev:Snyggt jobbat, får vi se den på banan i vinter tro??
Senast redigerad av 1 skoterjocke, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
marino carlsson skrev:Bra jobbat och dekalsats kan du som jag tipsat om tidigare beställa av ehdd.se i Lycksele då han rekonstruerat upp till bl.a 80´s EX440
Kommer bli kalasbra!
Såg på deras hemsida att det fanns en bild av en 80s huv med dekaler. Men har redan hunnit lämna in på Skellefteå Reklam så finns inte så mycket att göra nu än att vänta på dom Men tackar för tipset iaf
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Har laborera med lite färger till mitt Projekt http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=7573 Har bild längst ner på huvprojektet.
Så kan väl berätta mina tankar.
Valde att inte köra något spackel alls, är rädd att det spricker och timtals arbete i onödan så valde bort det.
Använd inte sprayburkar till huven till färgen, blir för tunt färglager om huven ska tåla några småkvistar eller liknande efter skoterleden.
Bästa tipset jag kan ge är att stoppa på 2K färg om det ska bli seriöst, 1K färgen tar månader innan den blir lika hård som 2K färg och om den ens blir likahård (Trycka hårt med nageln utan att det blir ett ända märke) Använde sprutpistol till kompressorn och Biltemas 2K. 1L = 200kr Pensla går.
DAMFRITT och klibbduk är väl också rekomendera.
Skidorna. Ska du slipa upp dom helt och hållet plåtrent så var noga med grunda väl och än en gång inte för tunn färg. Rekomenderar antingen svart hammarlack utan grundfärg (Tar veckor innan den blir hård, eller 2K färg och grundfärg.
Måla på färgen som redan är på, använd 2K lack.
Viktigaste av allt trycker jag är att alltid rengöra alla underlag med thinner så fettet far bort, gäller alla underlag, plast, plåt, gammal färg osv. I sparsam mängd där man tror att underlaget är känsligt.
Stoppa lite Zinkspray på bultarna du byter som är utsatta annars rostar dom på några sekunder. (Typ dom på bilden du har tidigare i tråden.)
Det här är Mina erfarenheter och antagligen så håller inte alla med.
I övrigt bra jobb, ska följa tråden.
Så kan väl berätta mina tankar.
Valde att inte köra något spackel alls, är rädd att det spricker och timtals arbete i onödan så valde bort det.
Använd inte sprayburkar till huven till färgen, blir för tunt färglager om huven ska tåla några småkvistar eller liknande efter skoterleden.
Bästa tipset jag kan ge är att stoppa på 2K färg om det ska bli seriöst, 1K färgen tar månader innan den blir lika hård som 2K färg och om den ens blir likahård (Trycka hårt med nageln utan att det blir ett ända märke) Använde sprutpistol till kompressorn och Biltemas 2K. 1L = 200kr Pensla går.
DAMFRITT och klibbduk är väl också rekomendera.
Skidorna. Ska du slipa upp dom helt och hållet plåtrent så var noga med grunda väl och än en gång inte för tunn färg. Rekomenderar antingen svart hammarlack utan grundfärg (Tar veckor innan den blir hård, eller 2K färg och grundfärg.
Måla på färgen som redan är på, använd 2K lack.
Viktigaste av allt trycker jag är att alltid rengöra alla underlag med thinner så fettet far bort, gäller alla underlag, plast, plåt, gammal färg osv. I sparsam mängd där man tror att underlaget är känsligt.
Stoppa lite Zinkspray på bultarna du byter som är utsatta annars rostar dom på några sekunder. (Typ dom på bilden du har tidigare i tråden.)
Det här är Mina erfarenheter och antagligen så håller inte alla med.
I övrigt bra jobb, ska följa tråden.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Jag har också levt i tron att allt skall tinnras eller rödspritas innan lack men hörde att en billakerare tvättade endast med vatten för att slippa problem med lacken.. Ja vet inte va som är bäst men kanske någon annan har ett svar på varför..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Rödsprit lämnar efter sig fett så det ska man inte använda, men intressant tanke om vatten, vore kanske bra att avsluta med vatten efter thinner.
Men finns allt för många goda råd inom lackering, vad som är bäst är då en annan sak.
Värdefull länk: http://www.lackering.forum24.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men finns allt för många goda råd inom lackering, vad som är bäst är då en annan sak.
Värdefull länk: http://www.lackering.forum24.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
superpalten skrev:Har laborera med lite färger till mitt Projekt http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=7573 Har bild längst ner på huvprojektet.
Så kan väl berätta mina tankar.
Valde att inte köra något spackel alls, är rädd att det spricker och timtals arbete i onödan så valde bort det.
Använd inte sprayburkar till huven till färgen, blir för tunt färglager om huven ska tåla några småkvistar eller liknande efter skoterleden.
Bästa tipset jag kan ge är att stoppa på 2K färg om det ska bli seriöst, 1K färgen tar månader innan den blir lika hård som 2K färg och om den ens blir likahård (Trycka hårt med nageln utan att det blir ett ända märke) Använde sprutpistol till kompressorn och Biltemas 2K. 1L = 200kr Pensla går.
DAMFRITT och klibbduk är väl också rekomendera.
Skidorna. Ska du slipa upp dom helt och hållet plåtrent så var noga med grunda väl och än en gång inte för tunn färg. Rekomenderar antingen svart hammarlack utan grundfärg (Tar veckor innan den blir hård, eller 2K färg och grundfärg.
Måla på färgen som redan är på, använd 2K lack.
Viktigaste av allt trycker jag är att alltid rengöra alla underlag med thinner så fettet far bort, gäller alla underlag, plast, plåt, gammal färg osv. I sparsam mängd där man tror att underlaget är känsligt.
Stoppa lite Zinkspray på bultarna du byter som är utsatta annars rostar dom på några sekunder. (Typ dom på bilden du har tidigare i tråden.)
Det här är Mina erfarenheter och antagligen så håller inte alla med.
I övrigt bra jobb, ska följa tråden.
Mycket god information må jag säga, det där med sprickor med spackel kan du nog ha rätt i men det är hyfsat tunt lager så, men det kanske inte spelar någon roll? Till huven hade jag tänk använda mig utav 2K spray färg på burk från JBW här i skellefteå, kört på burkar där tidigare till en moped. Men hur det blir när man "trycker hårt med nageln" har jag aldrig testa på dom, då jag vet att det flagnar på Hagmans burk färger som är 1K. Har varit och snackat med killarna på JBW och dom ska tydligen tåla bensin, oljor och andra syror + att dom ska vara "stöt tåliga", dom kunde även lägga i lite extra härdare om man ville det.
När det kommer till skidorna var det tänk att dom skulle få en pulverlackering, och kraven för det var att dom helst skulle vara blästrade. Men det beror helt på vad priserna för det är. Far känner någon som hade bläster på jobbet så där går ju en utgift bort iaf som tur är. Så skidorna behöver jag inte utföra mycket mer jobb på.
Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint.
Inge slarv nu, du ska polera skruvarna!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Precis, bultarna håller säkert flera år men dom är ju inte så fina.skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint.
Kommer stoppa rostfria bultar på en del ställen på EXn.
Här är lite fakta om den vanligaste bulten alla handlar.
"Blankförzinkning (FZB)
Blankförzinkning är elförzinkning plus blankkromatering. Zinkskiktets
tjocklek är min. 5 μm för fästelement med gängor under
M6 (1/4") och min 8 μm för M6 (1/4") och grövre. Dessa
skiktjocklekar gäller för lagervaror.
Blankförsinkning med en skikttjocklek av ca 10 μm bör, om ett
långvarigt korrosionsskydd eftersträvas, bör endast användas i mindre
aggressiva miljöer eller som underlag för målning. Ökas
zinkskikttjockleken, ökas också korrosionsskyddstiden i motsvarande
grad."
2K sprayfärg fungerar nog fint!
Men var kul att leka lackproffs i garaget med sprutpistol.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Du behöver inte vara orolig, satsar på att få allt som kan blänka att bli blankt!Gunnar skrev:skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint.
Inge slarv nu, du ska polera skruvarna!
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
superpalten skrev:Precis, bultarna håller säkert flera år men dom är ju inte så fina.skoterjocke skrev:Zinkspray var en bra idé, rostiga bultar vill man ju inte direkt ha när man lagt ut en massa tid på att få det fint.
Kommer stoppa rostfria bultar på en del ställen på EXn.
Här är lite fakta om den vanligaste bulten alla handlar.
"Blankförzinkning (FZB)
Blankförzinkning är elförzinkning plus blankkromatering. Zinkskiktets
tjocklek är min. 5 μm för fästelement med gängor under
M6 (1/4") och min 8 μm för M6 (1/4") och grövre. Dessa
skiktjocklekar gäller för lagervaror.
Blankförsinkning med en skikttjocklek av ca 10 μm bör, om ett
långvarigt korrosionsskydd eftersträvas, bör endast användas i mindre
aggressiva miljöer eller som underlag för målning. Ökas
zinkskikttjockleken, ökas också korrosionsskyddstiden i motsvarande
grad."
2K sprayfärg fungerar nog fint!
Men var kul att leka lackproffs i garaget med sprutpistol.
Nej det blir ju inte lika snyggt med zinkfärg som sagt, så det blir nog rostfria blanka bultar. Köper man dessa bult/skruv på speciella ställen eller är dom man köper på tex laitis också korrosionsskyddade?
Lackering är ju grymt roligt förövrigt. Får se om det blir slut lackering helgen
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
FZB är det laitis och osv säljer.
Rostfria skruvar i lösvikt är inte lika lätt att hitta, vet inte vilka företag som har det i skeå. Men brukar köpa på Swedol i Haparanda.
Rostfria bultar är märkt A2 eller A4 på skallen.
Rostfria skruvar i lösvikt är inte lika lätt att hitta, vet inte vilka företag som har det i skeå. Men brukar köpa på Swedol i Haparanda.
Rostfria bultar är märkt A2 eller A4 på skallen.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Helgen spenderades till största del i garaget, lite bilder på vad som hanns med att göra.
Motorn har fallit på plats, och alla detaljer runt om kommer eftersom.
Tändspolen "sattes ihop", men då har man såklart slarvat bort skruvarna för fästningen, blir en vända till Laitis i veckan.
Före
Efter div. behandlingar
Huven fick en liten extra touch.
/Jocke
Motorn har fallit på plats, och alla detaljer runt om kommer eftersom.
Tändspolen "sattes ihop", men då har man såklart slarvat bort skruvarna för fästningen, blir en vända till Laitis i veckan.
Före
Efter div. behandlingar
Huven fick en liten extra touch.
/Jocke
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
det där såg riktigt trevligt ut
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Grymt bra jobbat Jocke!!
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Yamaha ex 440 -1980 -SKA BARA!
Blir fint!
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12